سرویس: اقتصادی » نماینده مجلس 14:06 - شنبه 19 اسفند 1396

نماینده مردم اصفهان در مجلس

اختصاص تسهیلات برای نصب پانل خورشیدی در شرق اصفهان

نماینده مردم اصفهان در مجلس از پیگیری‌ها برای اختصاص تسهیلات و صدور مجوز ایجاد اشتغال در شرق اصفهان در زمینه تولید انرژی خورشیدی خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق، ناهید تاج‌الدین  با اشاره به نامه به رئیس جمهور درباره اختصاص تسهیلات و صدور مجوز جهت ایجاد اشتغال در شرق اصفهان در زمینه تولید انرژی خورشیدی اظهار داشت: این نامه در تاریخ 10 بهمن‌ماه خطاب به رئیس جمهور نگاشته شده و برای دفتر ریاست جمهوری ارسال شده است.

وی با اشاره به مزایای اشتغال در زمینه انرژی خورشیدی در شرق اصفهان افزود: در اقلیم اصفهان و به خصوص شرق اصفهان با شرایط تابش خورشید، انرژی خورشیدی بهترین گزینه است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه آن‌گونه که در نامه به آن اشاره کردیم در حال حاضر وزارت نیرو برای جایگزینی انرژی حاصله از سوخت فسیلی با انرژی خورشیدی با بخش خصوصی قرارداد منعقد می‌کند، تصریح کرد: این زمینه بسیار مساعدی را برای خانوارهای روستاهای شرق فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: هر خانواده می‌تواند با نصب پانل خورشیدی و اتصال آن به شبکه ماهانه چیزی حدود 7 میلیون ریال درآمدزایی کند و بخشی از اقتصاد خانواده از این طریق تامین می‌شود.

تاج الدین بیان کرد: براساس طرح احداث نیروگاه خورشیدی که از طرف وزارت نیرو و سازمان بهره‌وری انرژی ارائه شده است، مشترکان برق علاقه‌مند به نصب نیروگاه خورشیدی می‌توانند بعد از مشورت با یکی از شرکت‌های پیمانکار مربوطه به شرکت‌های توزیع برق مراجعه کنند و درخواست احداث نیروگاه خورشیدی بدهند.

وی گفت: پس از احراز شرایط مالکیت و رعایت سقف ظرفیت انشعاب توسط شرکت توزیع برق، مجوز اولیه برای احداث به متقاضی داده و بازه زمانی 20 ساله خرید تضمینی برق آغاز می‌شود، سپس متقاضی یک شرکت پیمانکار انتخاب می‌کند و قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی را عقد می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در پاسخ به این سئوال که این اقدام نیازمند چه میزان اعتبار است، خاطرنشان کرد: برای عقد قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی خانگی نیاز به تسهیلات 300 میلیون ریالی برای هر خانوار داریم، چون اکنون و به زعم مسئولان برق منطقه‌ای در شبکه تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان، با وجود فعال بودن 28  سرمایه‌گذار احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیتی بالغ بر 55 مگاوات، هنوز نیروگاهی که به بهره‌برداری رسیده و متصل به شبکه باشد، نداریم.

وی افزود: تنها یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 10 مگاوات تحت نظارت شرکت برق منطقه‌ای اصفهان، در حال بهره‌برداری بوده و به پست فوق توزیع جرقویه متصل است و عملاً در بخش احداث نیروگاه اتفاق خاصی رخ نداده؛ ضمن اینکه تا پایان نیمه نخست سال جاری به گفته مسئولان امر، تعداد 45 پرونده سرمایه‌گذاری با ظرفیت تولید 111 مگاوات در حوزه شهرستان اصفهان تشکیل شده، اما هنوز شاهد هیچ بهره برداری و شروع پروژه‌ای نیستیم.

تاج الدین بیشترین مشکل سرمایه‌گذاران در فرآیند احداث نیروگاه خورشیدی را بحث تغییر کاربری زمین‌های شخصی و یا گرفتن امتیاز تملک موقت و بلند مدت زمین از سازمان منابع طبیعی دانست و گفت: فرآیند آن در خوشبینانه‌ترین حالت، 6 ماه تا یکسال به طول می‌انجامد.

وی با بیان اینکه من امیدوارم با سیاست “پنجره واحد” استاندار اصفهان این مشکلات رفع شود، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های تولید برق اصفهان بسیار است، 10  درصد برق کشور توسط 13 نیروگاه اصفهان تولید می‌شود، ضمن اینکه 12 درصد برق مصرفی کشور در اصفهان مصرف می‌شود که نشان دهنده این است که در عین حفظ و بهسازی نیروگاه‌های فعلی، باید سریع‌تر به فکر نیروگاه‌های جایگزین خورشیدی باشیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس بیان کرد: نیروگاه‌های خورشیدی 30 برابر نیروگاه‌های حرارتی اشتغال‌زا هستند، استان اصفهان کریدور الکتریکی شمال و جنوب کشور است و پتانسیل‌های بسیار بالایی دارد و می‌توان این پتانسیل را در شرق اصفهان استفاده کرد.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.