اصفهان شرق

حرکت اعتراضی کشاورزان شرق اصفهان برای دریافت حقابه/ هجوم به امام جمعه شهر اژیه مصداق نفوذ دشمن در صفوف کشاورزان بود

کدخبر: 162942
1396/12/19 در ساعت 02:27

به گزارش اصفهان شرق از اصفهان، مردم شرق اصفهان که بیشتر با شغل کشاورزی شناخته می‌شوند چندین سال است بعد از خشکسالی‌های اخیر و خشکی زاینده‌رود دچار مشکلات زیادی شده‌اند و روز به روز به مشکلاتشان اضافه می‌شود.

کشاورزان شرق اصفهانی حق‌آبه حق قانونی خود را مطالبه می‌کنند حقی که از‌ ان‌ها گرفته شده است و اکنون با دلایلی چون خشکسالی به ان‌ها داده نمی‌شود حجت الاسلام اسماعیل شامحمدی امام جمعه شهر ورزنه می‌گوید: یکی از درخواست‌های کشاورزان جریان دائمی زاینده‌رود است که با توجه به اینکه طبق اعتراف استاندار سابق در طولانی مدت حدود 25 درصد کاهش بارندگی در سرشاخه‌های زاینده‌رود وجود داشته نمی‌توان پذیرفت که کاهش باران 25 درصد باشد و سهم کشاورزان صفر باشد.

او می‌گوید: حتی اگر این درصد را بیشتر هم بدانیم قابل قبول نیست چرا که وقتی دریافتی کشاورزان صفر است که بارش صفر باشد پس به ناچار این معضل ریشه در بی‌تدبیری و بی مدیریتی و بعضاً رانت و اختلاس آب دارد که در نوع خود اختلاسی کم‌نظیر است.

وقتی حق‌ابه کشاورزان در اختیار ان‌ها قرار نگرفت و از طرفی فشارهای اقتصادی و ریشه‌های آن زندگی کشاورزان را بیش‌تر از همیشه تحت شعاع قرار داد و نسخه‌های درمانی مسوولان نتوانست وضعیت معیشت و زندگی کشاورزان را تغییر دهد مطالبه گری کشاورزان از پایین دست رودخانه جایی که کشاورزانش بیشترین زیان را دیده بودند یعنی ورزنه به شکل تحصن و تجمع سر باز کرد.

بعد از حدود بیست روز اعتراض کشاورزان که بدون هیچ درگیری و آسیبی دنبال شد باز هم اقدامات مسوولان نتوانست کشاورزان آرام کند و جمعه ۱۸ اسفند ماه مطالبه کشاورزان جدی‌تر از همیشه دنبال شد.

مطالبه‌ای که راهپیمایی کشاورزان در شهر ورزنه و اژیه و حضور بعضی از کشاورزان بر روی خط انتقال آب به یزد را ایجاد کرد که متاسفانه به درگیری‌هایی منجر شد. در قسمتی دیگر از این مطالبه کشاورزان شرق اصفهانی بودند که در نماز جمعه شهر اصفهان حضور پیدا کردند که آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان با اشاره به حضور کشاورزان در نماز جمعه اظهار کرد: این مهمانان گرامی برای طلب حق خود اینجا آمده اند، اگر بر فرض هم حق آبه نداشتند یکی از افتخارات استان اصفهان کشاورزی آن است، بدون شک باید از این عزیزان حمایت شود چرا که همواره پای انقلاب ایستاده اند.

وی افزود: همه جا صحبت از آب شده است، اما این آب مصرف شده البته می توانیم به نحوی آب‌رسانی کنیم، تونل سوم کشیده شده و 200 میلیارد خرج آن شده است، چند سال پیش به رئیس جمهور گفتیم این تونل تمام شده ولی نیاز است تا آب به سطح برسد که وارد تونل شود،خدمت عزیزانی که امروز اینجا هستند یا در ورزنه جمع شدند بگویم حیف است کاری کنیم که دشمن از ما سواستفاده کند.

امام جمعه اصفهان گفت: در هیچ موضوعی مثل آب این‌قدر صحبت نشده است، سعی می‌کنم در همین هفته دوباره موضوع را پیگیری کنم باید حداقل پول آب را به کشاورزان بدهیم تا در ایام عید به آن ها کمک شود که البته این پول حق خودشان است و صدقه نیست، خدمت کشاورزان اطمینان می دهم هر آنچه که ممکن باشد در این زمینه انجام می دهیم.

*دشمنان از هر فرصتی سوء استفاده می کنند

مطالبه کشاورزان جاری است اما دشمنان نظام جمهوری اسلامی که از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا به نظام ضربه بزنند و با بی نظمی و هرج و مرج مردم را در مقابل مسوولان و نظام قرار دهند. از همان ساعت‌های اولیه این مطالبه تریبون‌های خبری خود را فعال کردند و با اخبار ساختگی و دخل و تصرف در آن سعی در مدیریت مطالبه گری کشاورزان کردند. مزدوران این دشمنان نیز در صحنه حاضر شدند تا مطالبه کشاورزان را در هر لحظه به سمت دیگر سوق دهند که یکی از مصادیق نفوذ مزدوران در صفوف کشاورزان با هجوم به امام جمعه شهر اژیه و مصدوم کردن همسر ایشان بود و البته باید گفت که امام جمعه این شهر از مدافعان اصلی کشاورزان شهر اژیه بودند.

بدیهی است مطالبه کشاورزان حق طبیعی آن‌هاست اما باید هم مسوولان و هم کشاورزان هوشیار باشند که اینک مطالبه آن‌ها بستری برای نقشه‌های شوم دشمنان تبدیل شده است و قطعا خویشتن داری و هوشیاری پاد زهری است که باید در کنار مطالبه گری، فتنه‌های دشمنان را باطل کند.

انتهای پیام/ جمشید حسینی جزه