اصفهان شرق

عزم جزم مسوولان برای حل مشکلات کشاورزان اصفهان

کدخبر: 162891
1396/12/19 در ساعت 08:00

به گزارش اصفهان شرق، براساس اعلام مسئولان استان، آب ذخیره پشت سد زاینده رود به کمترین میزان در 50 سال گذشته رسیده و در حال حاضر به حدود 120 میلیون متر مکعب رسیده است.
بارش ها نسبت به سال گذشته دسته کم 45 درصد کاهش داشته و سبب شده کشاورزان با مشکل روبه رو شوند و آبی هم برای کشت بهاره نداشته باشند.
در هفته های گذشته، کشاورزان شرق اصفهان به صورت های گوناگون خواستار حل مشکل بحران آب شده اند.
استاندار اصفهان هم از اوایل هفته برای پیگیری مشکلات به تهران سفر کرد و نتیجه اقدامات تشکیل کار گروه سازگاری با کم آبی بود.
براساس این طرح به تصویب رسیده، صنعت استان باید برای حل مشکل وارد عمل شود تا با کاهش 25 درصدی مصرف آب ، بتواند چرخه تولید را حفظ کند.
استاندار اصفهان با بیان این که 25 هزار کشاورز در شرق اصفهان با مشکل روبه رو هستند، گفت: با 60 میلیون متر مکعب می توان مشکلات کشاورزان را حل کرد.
محسن مهرعلیزاده از عزم تمام دستگاه های اجرایی برای جبران خسارت ها خبر داد و گفت:هم اکنون خروجی آب از استان 10 درصد کاهش یافته است و آب مصرفی بخش خانگی نیز با نصب سیستم های هوشمند کاهنده فشار، 10 درصد کاهش یافته شد
وی تاکید کرد در آستانه شب عید تا پایان هفته مبلغی برای پرداخت خسارت نکاشت به کشاورزان شرق پرداخت می شود.
وی با بیان این که استفاده از پساب درصنعت در دستور کار قرار گرفته است افزود: هم اکنون نیمی از پساب موجود مورد استفاده قرار می گیرد در حالی 130میلیون مترمکعب پساب هدر می رود.
مهرعلیزاده افزود: 272 میلیارد تومان هزینه برای استفاده مجدد از 100 میلیون متر مکعب آب پیش بینی شده است.
وی گفت: صنایع برای آبی که مصرف می کنند باید بها را بپردازند که به صندوقی برای حمایت از کشاورزان واریز می شود.
استاندار اصفهان با تاکید بر این که هیچ کسی حق کارشنکنی ندارد، افزود: با طرح های پیش بینی شده در دو سال آینده وضعیت را به سود کشاورزان دگرگون می کنیم.
وی با بیان این که 40 درصد آب رودخانه در مسیرهای فرعی گُم می شود، گفت: ساماندهی وضعیت در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/خبر گزاری صدا و سیما