سرویس: خواندنی 14:07 - جمعه 18 اسفند 1396

در این دنیای پر سرعت و پر مشغله

۱۳ توصیه که بین کار و زندگی خانوادگی‌تان تعادل برقرار کنید

سال جدید، می‌تواند با برنامه‌های جدید شروع شود، برنامه‌هایی که کیفیت زندگی تان را بالا می‌برد ویکی از مهم‌ترین آن‌ها، تصمیم برای ایجاد تعادل در برنامه‌های تان است.

به گزارش اصفهان شرق، سرعت زندگی امروز آنقدر بالا رفته است که دیگر متقاعد شده ایم اگر ندویم از قافله جا خواهیم ماند. در نتیجه بیشتر ساعات عمرمان را با کار کردن سپری می‌کنیم به این امید که بتوانیم زندگی بهتری را برای خود و خانواده مان بسازیم؛ غافل از آنکه در اصل داریم زندگی مان را پای کار کردن می‌بازیم؛ بنابراین مهم است که بدانیم در این دنیای پر سرعت و پر مشغله چطور می‌توانیم بین کار و زندگی خود تعادل ایجاد کنیم؟

تعادل، رمز موفقیت

با اینکه همه ما می‌دانیم که تعادل چیز خوب و بسیار مهمی است، اما واقعیت آن است که گاهی در برخی از زمینه‌های مهم زندگی حساب تعادل از دستمان در می‌رود و گرفتار یک سری افراط و تفریط‌ها می‌شویم. اصولاً وقتی هم که تعادل از دست برود، موفقیتی به دست نخواهیم آورد و یا اگر هم موفق بشویم، مجبوریم در ازای آن هزینه‌های گزاف و گاهاً جبران ناپذیری را بپردازیم.

مانند کسی که در کارش موفق شده است، اما در ازای این موفقیت، لذت تماشای بزرگ شدن فرزندانش و یا فرصت‌های ارتباط برقرار کردن با همسرش را از دست داده است. بدون شک وقتی که تعادل بین کار و زندگی دچار اختلال بشود، هیچ موفقیت بزرگی هم نمی‌تواند حال دل افراد را خوب کند؛ درست مثل آن می‌ماند که اصلاً موفقیتی به دست نیامده باشد. پس اگر دوست دارید طعم واقعی موفقیت را بچشید، لطفاً در هر زمینه‌ای تعادل را فراموش نکنید، به خصوص بین کار و زندگی تان.

حرکت کردن در مسیر تعادل، شاید در ابتدا کمی سخت به نظر برسد، اما آنقدر نتایج درخشانی در زندگی به جا می‌گذارد که ارزش تحمل هر گونه سختی را دارد. اگر شما هم دوست دارید بین کار و زندگی تان تعادل بیشتری برقرار کنید، چند نکته ریز را وارد جغرافیای رفتاری تان بکنید:

۱ گاهی از سرعت تان کم کنید.

در قدم اول برای خودتان ساعاتی در هفته را در نظر بگیرید و در طی آن بی تفاوت بودن نسبت به عجله کردن‌های همیشگی را تمرین کنید. برای مثال تکنولوژی پرسرعت را کنار بگذارید و یا یک نیمروز را بدون ساعت به تفریح بروید.

۲ چند کاره بودن را کنار بگذارید.

فهرستی از کار‌های ریز و درشتی را که باید در هر روز انجام بدهید بنویسید و ضمن اولویت بندی کردن آن‌ها از لحاظ اهمیت، در هر لحظه روی یک کار تمرکز کنید و بعد از انجام آن به سراغ کار بعدی بروید.

۳ کار‌هایی را که کرده اید بنویسید.

تا یک هفته کار‌های ریز و درشتی را که در طی روز انجام داده اید بنویسید تا از میزان وقتی که بیهوده تلف کرده اید اطلاع پیدا کنید. بعد از آگاهی از این اوقات تلف شده، برای آن‌ها برنامه ریزی کنید.

۴ نه بگویید.

در مواقعی که لازم است نه بگویید تا گرفتار مسئولیت‌های دیگران نشوید.

۵ مسئولیت‌ها را تقسیم کنید.

از اعضای خانواده و یا همکارانتان بخواهید که بخشی از انجام کار‌ها را به عهده بگیرند.

۶ وقتی نمره قبولی بهتر از بیست است.

به دنبال این باشید که هر کاری را به صورت درست انجام بدهید و نه لزوماً صد در صد کامل.

۷ هزینه‌ها را مدیریت کنید.

سبک زندگی خودتان را داشته باشید و بر اساس دخلتان برای خرج تان نقشه بکشید.

۸ مراقب جسم و روانتان باشید.

برای کار از خوابتان نزنید. برای کار از خوراکتان نزنید. برای کار از ورزشتان نزنید.

۹ آگاهانه‌تر زندگی کنید.

برای مثال اگر آگاهانه‌تر کار کنید، شاید با صرف وقت کمتری بتوانید همان نتیجه خوب را بگیرید؛ و یا اگر خودآگاهی تان را بیشتر کنید می‌توانید در همان ساعات کمی که در روز با خانواده تان هستید، رابطه با کیفیت تری را تجربه کنید. به علاوه اگر خودآگاهی تان را افزایش بدهید بهتر می‌توانید مرز بین کار و خانواده را رعایت کنید؛ به عبارت دیگر خودآگاهی به شما کمک می‌کند تا مسائل کاری را به خانه نیاورید و مسائل خانه را هم به کار نبرید.

۱۰ برای تفریح خانوادگی برنامه داشته باشید.

باور کنید که تفریح هم بخشی از زندگی است و به معنای اتلاف وقت نیست. برای مثال هفته‌ای سه چهار ساعت با خانواده تان به گردش بروید و حتماً دقایقی را هم به بازی کردن با بچه‌ها اختصاص بدهید.

۱۱ برای صحبت کردن خانوادگی برنامه داشته باشید.

حداقل کاری که می‌توانید بکنید آن است که از اعضای خانواده تان بخواهید تا برای مثال یک ساعت در هفته دور هم بنشینید و با هم از احساسات و تجربه‌هایی که داشته اید سخن بگویید.

۱۲ در ساعات استراحت کاری، با خانواده تان در ارتباط باشید.

از تکنولوژی استفاده خوب بکنید؛ برای مثال در ساعت ناهار با فرزندتان تماس کوتاهی بگیرید و یا در فضای مجازی برای همسرتان مطالب عاطفی یا یک احوالپرسی ساده بفرستید.

۱۳ وقتی را هم به خودتان اختصاص بدهید.

شما مانند هر انسان دیگری نیاز دارید دست کم دقایقی را به دنبال خواسته‌ها و علاقمندی‌های خودتان بروید. حتی اگر شده که هفته‌ای یک ساعت به برنامه مورد علاقه فردی خودتان برسید، حتماً این کار بکنید.

انتهای پیام/تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.