سرویس: اخبار شهرستان 00:49 - پنجشنبه 17 اسفند 1396

گفتگو با زنان فرهیخته/ همسر جانباز 70 درصد محمد آبادی:

آرزویم برای حضور در جبهه، با خدمت به همسر جانبازم محقق شد/ مسئولان با عاملان ترویج بی بند و باری برخورد کنند

خانم ابوالحسنی بانوی صبور از شهر محمدآباد جرقویه سفلی گفت: خدا را شاکرم که با ازدواج با یک جانباز قهرمان با 70 درصد جانبازی این افتخار نصیبم شد که با خدمت به او تا حدی شاید بتوانم به آرزوی دیرین خود جامۀ عمل بپوشانم.

به گزارش اصفهان شرق، به مناسبت هفته گرامی داشت مقام زن، قرار مصاحبه را با زنی گذاشتم که عاشقانه در کنار همسر قهرمانش ایستاد تا اندک غمی بر چهره مرد ایثارگر و جانباز زندگی اش ننشیند.

فاطمه ابوالحسنی، بانوی ایستاده و صبور بود که همیشه آرزو داشت، بتواند سهمی در انقلاب و دفاع مقدس داشته باشد و اینگونه شد که با تمام وجود نقش همسری نمونه در کنار جانباز 70 درصد را به خوبی ایفا کرد.

گفتگوی ما حاصل دیداری نیم روزه با وی است که به شرح ذیل می خوانیم.

اصفهان شرق: خانم ابوالحسنی از خودتان بیشتر بگویید؟

فاطمه ابوالحسنی همسر جانباز 70  درصد محمد میرحاج هستم که در سال 1354 در شهر اصفهان از خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشودم. با توجه به این‌که فرزند بزرگ خانواده بودم از همان اوان کودکی در سنّ 5 سالگی در خرید خانه و مسائل داخل خانه به پدر و مادرم کمک می‌کردم. تحصیلات خود را تا مقطع ابتدایی به اتمام رساندم و در کنار آن در محافل مذهبی مسجد محلّه حضور فعال داشتم و روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم و ادعیه را در همان سن فرا گرفتم.

اصفهان شرق: چطور شد که همسر جانباز 70 درصد شدید؟

در زمان دفاع مقدّس که جوانان این مرز و بوم به جبهه‌های نبرد حقّ علیه باطل می‌شتافتند همواره آرزو می‌کردم که ای کاش من به جای آنان بودم و می‌توانستم در برابر نیروهای متجاوز بعثی بایستم. خدا را شاکرم که با ازدواج با یک جانباز قهرمان با 70 درصد جانبازی این افتخار نصیبم شد که با خدمت به او تا حدی شاید بتوانم به این آرزوی دیرین خود جامۀ عمل بپوشانم. امیدوارم که در این راه، رضای خدای متعال را کسب نمایم و موفق باشم.

اصفهان شرق: الگوبرداری از حضرت زهرا در زندگی و تخصص خودتان را بیان کنید؟

بنده سعی می‌کنم با تأسی به آن حضرت در زندگی روزمره به شکل عملی از ایشان الگوبرداری کنم؛ مثلا با حفظ حجاب کامل و اسلامی، تربیت فرزندان صالح و شایسته جهت ساختن ایرانی آباد و سرافراز، مدیریت امور خانه به نحو احسن، خوش‌رفتاری با همسر و فرزندان، رسیدگی به امور فقیران تا حد ممکن (که حضرت فاطمه (س) فرمودند: اول همسایه، سپس خانه؛ یعنی ابتدا به امور همسایه رسیدگی کنید و به فکر او باشید و سپس به فکر خود).

اصفهان شرق: سبک زندگی ایرانی اسلامی باید چگونه باشد تا جامعه ای برگرفته از مبانی اسلام داشته باشیم؟

باید شبیه اهل بیت(ع) و بزرگان باشد و از آن بزرگواران به شکل عملی الگوبرداری کرد؛ برای نمونه: ترجیح همسایگان و هم‌نوعان دیگر بر خود و خانوادۀ خود، ساده‌زیستی و پرهیز از تجمّل‌گرایی، پرهیز از اسراف و ریخت و پاش، اخلاق‌مداری، حفظ سنّت‌های اسلامی و آداب و رسوم اصیل اجتماعی را می تواند گفت.

اصفهان شرق: نظر شما در خصوص حجاب زنان و نفوذ اخیر چیست؟

متأسفانه دشمنان از هر حربه‌ای که بتوانند علیه این نظام مقدس و انقلاب اسلامی استفاده کنند، دریغ نمی‌کنند. یکی از آن‌ها ایجاد شبهه در خصوص حجاب و تمسخر محجّبه‌ها است و اخیرا در پی آن هستند که با کمک عناصر خود فروخته و مزدور داخلی قبح حجاب را بریزند و بی‌حجابی را بیش از پیش ترویج کنند.

اصفهان شرق: چه مطالبه ای در خصوص حجاب زنان و نفوذ دشمنان  از مسئولان دارید؟

مطالبۀ ما از مسئولان آن است که با جدّیّت با این قضیه برخورد کنند و اجازه ندهند که بیش از این زنان و دختران ما در معرض این آسیب خانمان‌سوز و فسادآفرین قرار گیرند. حجاب یکی از ضروریات دین مبین اسلام است و بر همگان لازم است که از آن صیانت کنند و با هرگونه بی‌حجابی و بدحجابی و نمایش‌های خیابانی که تلاش می‌کنند قبح حجاب را بریزند با قوّت و صلابت برخورد کنند. البته این کار بیش از آن‌که نیاز به برخورد شدید داشته باشد، نیازمند کار فرهنگی و فرهنگ‌سازی است و با روشنگری باید جامعه را نسبت به مزایا و محاسن حجاب شرعی و مفاسد عدم رعایت حجاب آگاه ساخت. زیرا بسیاری از زنان و دخترانی که حجاب و پوشش مناسبی ندارند،‌ دلیل آن جهل و ناآگاهی یا آموزش ناکافی و نادرست است که با آگاه‌سازی می‌توان آنان را برای حفظ حجاب قانع ساخت اما برخی، آگاهانه و به قصد خیانت و برای زدودن قبح بی‌حجابی وارد میدان شده‌اند که در برابر اینان باید با صلابت و جدّیّت ایستاد.

اصفهان شرق: نقش شما در جایگاه مادری برای تربیت نسل مومن انقلابی برای ساختن جامعه ای اسلامی محور چگونه خواهد بود؟

در جامعۀ کنونی ما مشاهده می‌شود که متأسفانه بسیاری از زنان به جای حضور در خانه و رسیدگی به امور فرزندان و تربیت صحیح آن‌ها، برای برطرف ساختن مشکلات مالی و کمک به اقتصاد خانواده و بعضاً به دلایل دیگر در بیرون از خانه مشغول به کار هستند و این امر در تربیت صحیح فرزندان ممکن است تأثیرات سوئی داشته باشد از طرفی برخی کودکان به مهدکودک‌ها سپرده می‌شوند که معلوم نیست چگونه تربیت شوند و از طرف دیگر برخی از فرزندان پس از مدرسه، در خانه‌ای هستند که نه پدر و نه مادر در کنار آن‌ها نیستند و آن‌چه آنان را تربیت می‌کند و بر آنان تأثیرگذار است، صرفا تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی، ماهواره و دیگر رسانه‌ها است که دارای تأثیرات مخرّبی بر روان فرزندان هستند. از این رو، اشتغال زنان، هر چند ممکن است لازم باشد؛ اما نه برای همۀ مشاغل و نه برای همۀ زنان؛ برای مشاغلی که واقعا مردان نمی‌توانند در آن‌جا کاملا ایفای نقش کنند برای نمونه برخی عرصه‌های پزشکی، همچون پزشک زنان، یا معلّم یا پرستار یا این‌که به فکر مشاغل خانگی باشیم که منافاتی با حضور زن در خانه و تدبیر امور منزل و رسیدگی به تربیت فرزندان نداشته باشد.

بنابراین، اشتغال زنان هر چند به خودی خود، امری نیک و پسندیده است؛ اما پیامدهای سوئی دارد که باید به نحوی مدیریت شود. ظاهر امر، کمک به اقتصاد خانواده است؛ اما در حقیقت، نسلی را پدید می‌آورد که بویی از مهر و محبت مادری نبرده است و بر اساس اصول اسلامی، تربیت نشده است.

اصفهان شرق: در رابطه با اشتغال زنان گفتید؛ به نظر شما نقش مادری را چگونه می تواند با وجود کار بیرون حفظ کند؟

نکتۀ دیگر در خصوص اشتغال زنان، زمان آن است؛ باید مشاغل زنان به گونه‌ای باشد که با وظیفۀ اصلی آنان که رسیدگی به امور منزل و تربیت فرزندان است، منافاتی نداشته باشد؛ اگر مشاغل زنان به گونه‌ای تنظیم شود که تنها در روز، چند ساعت مختصر وقت آنان را بگیرد باز بهتر از وضعیتی است که امروزه مشاهده می‌کنیم.

نکتۀ دیگر آن است که زنان، نیروی کار ارزان‌تری نسبت به مردان هستند و کم‌‌تر برای مؤسسات و شرکت‌ها مشکل ایجاد می‌کنند و معمولا کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهند و از این رو، بسیاری از مؤسسات تمایل دارند که نیروی کار خود را از زنان انتخاب کنند و این امر، موجب می‌شود که در شرایط کمبود ایجاد اشتغال، زنان پست‌های شغلی را اشغال کنند و فرصت‌های شغلی را از مردان سلب کنند و بیکاری مردان موجب افزایش فساد می‌شود؛ در حالی که زنان هنگامی که شغلی در بیرون نداشته باشند، معمولا به امور خانه سرگرم می‌شوند و کم‌تر به فساد کشیده می‌شوند.

حضرت فاطمه (س) فرمودند: برای زن بهتر است که نامحرمی او را نبیند و او هم نامحرمی را نبیند با این‌که آن حضرت، خود، هنگام ضرورت حضور اجتماعی و سیاسی داشتند و از حق فدک و همچنین از ولایت امیر مؤمنان(ع) جانانه دفاع کردند، اما در جایی که حضور زن، ضرورتی ندارد، واقعا نباید زنان خود را در معرض نگاه نامحرمان قرار بدهند. اوضاعی که متأسفانه حضور زنان در جامعۀ کنونی ما دارد با این طرز خودآرایی، بیش‌تر جامعه را به فساد می‌کشاند. بنده سعی می‌کنم با حضور در خانه به امر تربیت فرزندان بهتر رسیدگی کنم.

اصفهان شرق: از زندگی با همسرتان چه معنویت هایی بدست آوردید؟

در طول حدود 22 سالی که با همسرم زندگی می‌کنم درس‌ها و تجربیات بسیاری آموخته‌ام. از ایشان ایمان، توکّل بر خدای متعال، تبعیّت از ولایت فقیه و گوش به فرمان رهبر بودن، صبر و شکیبایی، فداکاری، تحمّل مشکلات، قناعت، امید به زندگی و آینده و صفات اخلاقی نیک دیگری را آموخته‌ام یا تقویت کرده‌ام. ایشان به شدت به کار خود و لزوم دفاع از میهن اسلامی و جانبازی در این راه اعتقاد داشته و دارند و به هیچ وجه دست از حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی نکشیده‌اند و نه تنها از کار خود پشیمان نشده و نیستند که روز به روز نسبت به حقانیت کار خود راسخ‌تر و استوارتر می‌شوند و در راه حمایت از انقلاب اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند.

انتهای پیام/ فاطمه معتمدی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.