سرویس: اقتصادی 15:07 - پنجشنبه 17 اسفند 1396

وزیر نیرو:

تاکید بر مدیریت مصرف و تقاضا در حوزه آب /جامعه بدمصرفی هستیم

اردکانیان گفت:جامعه ما در حوزه های مختلف به ویژه منابع آبی، بد مصرف است و باید اگوی مصرف مناسبی در حوزه آب داشته باشیم.

به گزارش اصفهان شرق، اردکانیان وزیر نیرو در گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص شرح عملکرد کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تصریح کرد:از ابتدای سال آبی امسال تا کنون  میزان بارش ها در سطح کشور حدود 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده است و این امر ضرورت اخذ تصمیمات مناسب برای مقابله با کم آبی در کشور را نشان می دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه جامعه ما در حوزه های مختلف به ویژه منابع آبی ، بد مصرف است و باید اگوی مصرف مناسبی در حوزه آب داشته باشیم.

اردکانیان اظهار داشت:با وجود اینکه پیش بینی شده بارش ها افزایش یابد اما در پایان سال آبی نیز در بهترین حالت 20 تا 25 درصد کاهش بارش خواهیم داشت .

وزیر نیرو گفت: ما در مرکز ایران خشک ترین سال را در 50 سال گذشته تجربه کرده ایم اما با اصلاح شیوه مصرف می توان این بحران را پشت سر گذاشت.

وی با اشاره به عملکرد کارگروه سازگاری با کم آبی ادامه داد: ما مشکلات کمبود بارش داریم و باید در حوزه های مختلف  راهکارهای مناسب اجرایی شود به طور نمونه در بخش کشاورزی باید الگوی مناسب برای کشت در سطح کشور پیاده شود.

وزیر نیرو گفت: کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با هدف اتحاد شش دستگاه دولتی متشکل از چهار وزیر و دو معاونت ریاست جمهوری تشکیل شده است تا بتوان با اخذ تصمیمات هماهنگ با هم مشکل آب کشور را برطرف کرد.

اردکانیان تصریح کرد: تا کنون از همه ظرفیت های مدیریت مصرف استفاده نشده است به طور مثال برخی از استان ها ظرفیت استفاده از پساب تصفیه شده دارند از 6 هزار میلیارد متر مکعب آب  4.3 میلیارد پساب داریم که باید تصفیه شود و در صورت عدم تصفیه عوارض بدی خواهد داشت.

وی درباره کارگروه سازگاری با کم آبی گفت : این کارگروه با کارگروههای استانی هماهنگ است و طرح های مربوط با استفاده بهینه آب را تدوین می کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد:در اولین جلسه مشکل کم آبی استان اصفهان  و مشکلات کشاورزان این استان را با پیشنهاداتی که ارائه شد بررسی کرده ایم و تصمیمات خوبی گرفته شد.

وی ادامه داد: ما وارد دوران مدیریت تقاضا شده ایم و فرصت نداریم مستقل از هم به مسایل نگاه کنیم  و در دولت پذیرفته ایم که کم آبی همزاد کشور ما است و کشت و صنعت باید با این واقعیت همراه باشد .

اردکانیان افزود: طرح های توسعه باید بر مبنای آمایش سرزمینی  باشد و استان ها مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند ؛اجرای طرح هایی که در استان اصفهان تدوین شده است علاوه بر حل مشکل کشاورزان مشکل زاینده رود ، طرح های جایگزینی پساب و… را حل خواهد کرد و ستاد همه پشتیبانی های لازم را به عمل خواهد آورد.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.