اصفهان شرق

اختلال در تامین آب کافی برای شرب و صنعت در سال ۹۷ پیش بینی می شود

کدخبر: 162678
1396/12/16 در ساعت 13:15

به گزارش اصفهان شرق، علی بصیرپور اظهار داشت: میزان بارندگی از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۴۰۰ میلی متر در کوهرنگ بوده و این درحالیست که این عدد سال گذشته ۹۲۰ میلی متر ثبت شده و در متوسط بلندمدت حدود ۹۳۵ میلی متر بوده که این بیانگر کاهش ۶۰ درصدی بارش ها در حوزه سد زاینده رود بوده است.

وی بیان داشت: همچنین حجم سد زاینده رود هم اکنون ۱۳۳ میلیون متر مکعب بوده است که در کمترین میزان خود طی ۴۷ سال گذشته از زمان بهره برداری از سد قرار دارد.

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد: با توجه به این وضعیت بسیار بحرانی ذخیره سد زاینده رود و بارش ها تاکنون تصمیمی برای توزیع آب کشاورزی چه در استان اصفهان و چهار محال و بختیاری گرفته نشده است.

عدم مدیریت آب زاینده رود شایعه است

وی با اشاره به اینکه نمایندگان جامعه کشاورزی معتقدند که عدم سو مدیریت آب در خردادماه امسال سبب این بحران شده است، گفت: توزیع آب بر اساس برنامه توزیع ابلاغی پارسال صورت گرفته که برنامه مصوب ابلاغی با حضور نماینده صنف کشاورزان تنظیم شده است.

بصیرپور افزود: سوء مدیریتی در کار نبوده و این مسئله که آب در خردادماه مدیریت نشد، شایعه است.

وی با اشاره به اینکه اگر آب نیست پس چرا طرح بن بروجن به اجرا در آمده است، گفت: این مسئله را باید از سوی مسئولان ارشد کشور پیگیری کرد.

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر طی جلسات متعدد، آبی برای واگذاری به کشاورزان اصفهان و چهار محال بختیاری اختصاص نیافته است، اضافه کرد: هرچند هنوز برنامه‌ای هم تنظیم نشده است.

تخصیص آب به کشاورزان به میزان بارش ها در فروردین و اردیبهشت سال ۹۷ بستگی دارد

وی با بیان اینکه تخصیص آب به کشاورزان به میزان بارش ها در فروردین و اردیبهشت ماه سال ۹۷ بستگی دارد، افزود: براساس تصمیمات شورای هماهنگی حوضه آبی زاینده رود، میزان آب تحویلی به شبکه آب شرب به میزان ۱۰ درصد و آب برای صنعت به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا می کند که این کاهش از اوایل بهمن ماه اعمال شده، لذا احتمال بروز اختلال در تامین آب شرب و صنایع در سال پیش رو وجود دارد.

بصیرپور گفت: آب تحویلی به یزد که به شرب مردم یزد تخصیص دارد به میزان ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.

وی در خصوص این که چه تصمیمی برای کشاورزانی که امسال قادر به کشت نشدند، گرفته شده است، اضافه کرد: در واقع یک خسارت نکشت بر اساس حقابه کشاورزان محاسبه و پرداخت می شود که زمان واریز این خسارت هنوز مشخص نیست و بدنبال کارهای اداری آن رفتیم.

انتهای پیام/مهر