سرویس: اجتماعی 21:32 - سه شنبه 15 اسفند 1396

معاون عمرانی استانداری اصفهان

خشکسالی معیشت کشاورزان شرق اصفهان را به خطر انداخته است

معاون استاندار اصفهان با بیان اینکه متاسفانه به دلیل خشکسالی موجود، معیشت کشاورزان شرق استان به خطر افتاده‌ است، گفت: برای مقابله با این خشکسالی و کاهش ضررهای وارده باید طرح‌هایی برنامه‌ریزی و اجرا شود.

به گزارش اصفهان شرق، علی مقدس‌زاده ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز ملی درختکاری با بیان اینکه روز درختکاری نشانه قدردانی ما از طبیعت است، اظهارداشت: در عظمت این روز همین بس که معظم رهبری مقید هستند هرساله در این روز اقدام به کاشت نهال کنند.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی سرمایه‌ای است که نسل‌های گذشته از آن استفاده کردند و نسل کنونی نیز در حال استفاده از آن هستند، گفت: وظیفه ما این است که از این منابع برای استفاده آینده‌گان به خوبی حفاظت کنیم.

معاون عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه خشکسالی در استان اصفهان پدیده روزمره و طبیعی شده‌است، گفت: اگر با ماشین و یا با هواپیما از اصفهان خارج شوید مشاهده خواهید کرد که متاسفانه کویر تا پشت دیوارهای شهر پیش‌روی کرده و منابع آبی به کمتر از 10 درصد آنچه در گذشته بود رسیده است.

وی با بیان اینکه زمین همواره در حال گرم شدن است، خاطرنشان کرد: کشور ما در پهنای جغرافیایی گرمسیری قرار گرفته و چون استان اصفهان بیشتر در معرض خشکسالی قرار دارد باید برای سازگاری با اقلیم جدید و مقابله با خشکسالی برنامه ویژه‌ای داشته باشیم.

مقدس‌زاده با بیان اینکه متاسفانه به دلیل خشکسالی موجود، معیشت کشاورزان شرق استان به خطر افتاده‌ است، گفت: برای مقابله با این خشکسالی و کاهش ضررهای وارده باید طرح‌هایی برنامه‌ریزی و اجرا شود تا امکان زیست مساعد و معیشت مطلوب مردم به خوبی فراهم شود.

وی با بیان اینکه برای اجرای مطلوب این طرح‌ها نمی‌توان متکی به منابع مالی دولت بود، گفت: هدف مسئولان صیانت از حقوق کشاورزان آسیب‌دیده ناشی از خشکسالی است و اعتماد و باور ما این است که از قابلیت‌های بخش خصوصی به خوبی می‌توان استفاده کرد.

معاون عمرانی استانداری اصفهان بابیان اینکه به عقیده ما دولت‌ها بهترین مجریان نیستند، گفت: در حال حاضر بروکراسی سنگین و دست و پاگیر بر بخش خصوصی تحمیل می‌شود و آن‌ها برای اجرای طرح‌های خود باید به سختی بجنگند که امیدواریم به زودی روند این کار تسهیل پیدا کند.

باید بهره‌برداری از معادن را محدود کرد

در ادامه محمدحسین شاملی مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان با تاکید بر اینکه باید قبول کنیم بارش‌ها طی سال‌های اخیر کاسته شده‌است، اظهار داشت: متاسفانه طی سال‌های اخیر بیابان‌زایی روبه رشد بوده‌است و منابع طبیعی در حال تخریب و متعاقب آن امنیت غذایی و سلامتی مردم به مخاطره افتاده است.

وی با بیان اینکه باتوجه به کاهش میزان علوفه طی سال‌های اخیر کاهش تولید در مراتع یکی از چالش‌های اصلی ما است، گفت: امروز 300 هزار جنگل دست‌کاشت در مراتع بیابانی داریم که برای هر هکتار نیاز به 3 میلیون تومان اعتبار داریم و این مقدار در توان دولت نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بابیان اینکه هجوم و تخریب جنگل‌ها برای قاچاق چوب درختان یکی از معضلات منابع طبیعی است، گفت: متاسفانه وقتی قاچاقچیانی که برای تولید زغال به جنگل‌ها هجوم آورده‌اند زندانی می‌شوند مورد هجوم قرار می‌گیریم که این امر فرهنگ‌سازی مناسب بین مردم را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از تخریب مراتع باید بهره‌برداری از معادن را محدود کرد، گفت: متاسفانه در مناطق خشک کسانی که شغلی ندارند اقدام به خریداری شتر و چرای آن‌ها در مراتع می‌کنند و باعث تخریب معادن، مراتع و تشکیل کانون‌های بحران می‌شوند.

شاملی با بیان اینکه خطر بیخ گوش اصفهان است، گفت: اگر مزارع کشاورزی شرق، باغات غرب و تالاب گاوخونی خشک شوند، کانون‌های جدید فرسایش بادی ایجاد می‌شوند و شرایط اصفهان همچون اهواز خواهد شد.

وی بابیان اینکه برای رفع این بحران باید کشاورزی و درختکاری حفظ شود، گفت: در حال حاضر بسیاری از چاه‌ها شور شده‌اند و این امر موجب تخریب خاک شده‌است و به دنبال آن خطر بروز سیل با کوچک‌ترین بارندگی را همراه خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بابیان اینکه باید منابع طبیعی بحث اساسی کشور و درپی آن اعتبارات لازم نیز برای آن تامین شود، گفت: از سویی دیگر باید به سمت حفاظت مردمی از محیط زیست برویم و مشکلات با زبان درست برای مردم بیان شود.

وی با بیان اینکه باید حفاظت از منابع طبیعی به بهره‌برداران داده شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه کار خیر ساخت فقط مدرسه و مسجد نیست و سرمایه‌گذاری در این زمینه نیز جزو اعمال نیک به حساب می‌آید باید خیران به این بحث ورود پیدا کنند و در زمینه گسترش مرتع ما را یاری کنند.

تبدیل اراضی به بیابان سبب بروز ریزگرد می‌شود

در پایان محسن کریمیان رئیس جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به سخت بودن حفظ وضعیت موجود با توجه به خشکسالی اخیر، اظهارداشت: بیش از 55 درصد در سرشاخه‌های زاینده‌رود و استان نسبت سال گذشته کاهش بارش داشته‌ایم و وضعیت بحرانی است و از طرف دیگر هیچ آبی برای بخش کشاورزی در استان اصفهان از طرف وزارت نیرو قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: با این وضع اراضی ما به بیابان تبدیل خواهد شد و همراه تالاب گاوخونی مشکل ریزگردها را ایجاد خواهند کرد، به همین منظور امیدواریم بتوانیم در توسعه جنگل‌ها و مراتع در سال آینده و با توجه به اعتبارات موفق باشیم.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.