اصفهان شرق

ایران روی کمربند زلزله آلپ-هیمالیا و کمربند خشکسالی جهانی

کدخبر: 162603
1396/12/15 در ساعت 17:08

به گزارش اصفهان شرق، منصور شیشه‌فروش صبح امروز در هفتمین همایش ملی ایده‌های نو در کشاورزی اظهار کرد: گردهم آمدیم تا ایده‌های نو در کشاورزی را بررسی کنیم و به نظرم باید در ابتدا دستاوردها و اهدافی که در 6 دوره گذشته همایش به آن دست یافتیم را تبیین کنیم؛ پس از رنسانس بود که مفاهیم توسعه پایدار مطرح شد و آن هم به دلیل مشکلات زیست محیطی بود که از انقلاب صنعتی به وجود آمده بود.

وی با اشاره به توافق‌نامه‌ای میان سران کشورها برای برگشت‌پذیری و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، بیان کرد: باید درک درستی از خطرپذیری داشته باشیم و بدانیم با چه مخاطراتی رو به رو هستیم و ما در کشور روی دو کمربند زلزله آلپ-هیمالیا و کمربند خشکسالی جهانی هستیم و بحث سازگاری با خشکسالی که در دولت مطرح هست نیز به دلیل همین مقابله با مخاطرات است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: زمستان‌ها دیگر به آن صورت سرد نیست و از یک ماه پیش شکوفه‌های درختان را دیدیم و در عوض در خرداد خبر از سرما زدگی محصولات کشاورزی می‌شنویم و این به معنی تغییر جهان است، پس لازم است که سازگاری خود را با این شرایط داشته باشیم.

وی با بیان این که باید در بخش کشاورزی نیز با وجود خشکسالی به راه‌حل‌هایی برسیم برای داشتن محصولات با کیفیت و مرغوب، خاطرنشان کرد: ایده‌های نو زیادی وجود دارد اما باید دید چگونه می‌توان آن‌ها را عملیاتی کرد و اشتغال پایدار ایجاد کرد، این ایده‌ها باید اصول اقتصاد مقاومتی را در خود داشته باشد، سال قبل به دلیل افزایش گرد و غبار و نم و رطوبت، برق و آب خوزستان قطع شد اما باید با این شرایط سازگاری پیدا کرد و از همین رو کابل‌هایی ساختند که با این شرایط سازگار شد.

شیشه‌فروش ادامه داد: باید به راهکارهایی برسیم که کشاورز بتواند معیشت خود را کسب کند، در بخش کشاورزی با مخاطراتی چون کم آبی و خشکسالی، سیل، آلودگی آب و هوا و خاک رو به رو هستیم و لاجرم باید سازگاری با این شرایط را به دست آوریم.

وی با بیان این که 100 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی، مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری است، مطرح کرد: نقش بهره‌بردارها در عملیاتی شدن ایده‌های این همایش بسیار اساسی و تأثیرگذار است، یافته‌های عملیاتی و کاربردی این همایش را به کمیته‌های مربوط در استانداری برای پیگیری ارائه دهید.

انتهای پیام/فارس