سرویس: تولیدی 03:19 - جمعه 11 اسفند 1396

مصاحبه با بانوی پژوهشگر/ همسر شهید مدافع حرم مرتضی زارع:

زن با خودسازی یک امّت را اصلاح می کند/ ضرورت مطالعه یک واحد «دشمن شناسی» توسط برخی مسئولان

ملیحه طینه زاده بانوی پژوهشگر و همسر شهید مدافع حرم گفت: همسر شهیدم را همسفر خطاب می کردم و یقین داشتم که برای رسیدن به خدا باید همراه و یاور همسفر خود باشی.

به گزارش اصفهان شرق، مناسبت های معنوی و شمسی تقویم 96 پشت سر هم سپری می شود و برای اهالی رسانه فرصتی بهینه برای معرفی بزرگان و فرهیختگانی از شهر و دیارمان را فراهم می آورد. روز میلاد حضرت زهرا(س) و گرامی داشت هفته زن، ما را برآن داشت تا دیدمان را کمی وسیع تر کنیم و قلم را به راه و رسم بزرگ زنانی از همین سرزمین، به نگارش درآوریم. انتشار مصاحبه امروز ما با خانم ملیحه طینت زاده پژوهشگر و محقق با مناسبتی دیگر گره خورد تا حق مطلب به خوبی در رابطه با این همسر صبور شهید مدافع حرم ادا شود. روز وفات حضرت ام‌البنین یکی از این مناسبت ها بود که به نام روز تکریم از مادران و همسران شهدا نامگذاری شد زیرا حضرت ام‌البنین روحیه والایی داشتند و همان ولایت‌پذیری ایشان مهمترین خصوصیت حضرت ام‌البنین بوده است که با انزجار از ظالمان درس بزرگی به همه ما داد.

متن زیر حاصل گفتگویی خواندنی با ملیحه طینه زاده همسر شهید مرتضی زارع از شهدای مدافع حرم اصفهان و از پژوهشگران حوزه زنان است؛ در ابتدای گفتگو خانم طینت زاده را به عنوان پژوهشگر شناختیم ولی در اواسط مصاحبه متوجه این موضوع شدیم که وی نیز همسر شهید مدافع حرم است.

اصفهان شرق: مختصری از خود، فعالیت در حوزه پژوهشی و علمی بیان کنید؟

فوق لیسانس مهندسی شیمی از دانشگاه دارم و هم اکنون به صورت غیر حضوری در جامعه الزهرای قم در سطح دو تحصیل می کنم. حدود پنج سال است که در قالب گروه 12 نفره کار پژوهشی زیر نظر حجت الاسلام احمد رهدار از موسسه فتوح اندیشه قم را شروع کرده ایم و نزدیک به دو سال است که مطالعه تخصصی راجع به «مسائل زنان از منظر فقه در دولت اسلامی» انجام می دهیم.

اصفهان شرق: چرایی انتخاب موضوع پژوهش در زمینه «دولت اسلامی» چیست؟

رهبر معظم انقلاب در خصوص میل به تمدن اسلامی و پنج گام رسیدن به آن فرمایشاتی عنوان کردند؛ بر این اساس سومین گام به دولت اسلامی اختصاص یافت و قطعا برای رسیدن به دولت اسلامی، لزوم بررسی مسائل زنان احساس می شود و این عاملی برای انتخاب این موضوع و پژوهش حول این محور شد. به طور خلاصه می توان گفت با بررسی مسائل و مشکلات زنان در جامعه می توان به دنبال راهکار فقهی برای آن باشیم.

اصفهان شرق: پژوهشگر برای مطالبه آنچه نیاز جامعه زنان است، چه وظیفه ای دارد؟

برخی مشکلات حل نشده است و باید یک پژوهشگر جرات فریاد زدن حرف هایش را داشته باشد. اگر نتوانیم به مسائل زنان از لحاظ فقهی جواب دهیم، مسلما شاهد گرویدن زنان به فمینیسم هستیم و آن زمان جواب سوالات بیشمار زنان، از دیدگاه های غربگرا دریافت می شود و جامعه از مسیر اصلی خود به انحراف کشیده خواهد شد.

اصفهان شرق: وظیفه هر یک از اقشار جامعه در رابطه با معرفی سبک زندگی حضرت زهرا(س) در جامعه چیست؟

متاسفانه مقام حضرت زهرا(س) آنگونه در بین مردم شناخته نشده و این ضعف پژوهشگران ما را می رساند. برای الگو برداری از سبک زندگی حضرت، ابتدا باید شناخت خود نسبت به ایشان را بالا ببریم و در این خصوص مطالعه می تواند موثر واقع شود. البته دیده می شود که برخی زندگی حضرت زهرا(س) را مطالعه می کنند ولی نمی دانند چه برداشتی باید از زندگی آن حضرت داشته باشند ولی باید گفت که کل زندگی و وجود حضرت زهرا(س) برای همه جهانیان الگویی بی نظیر است و مشکل اصلی ما این است که اصل سوال در باب زندگی اهل بیت(ع) را برای گرفتن جوابی کامل گم کرده ایم.

اصفهان شرق: الگوبرداری از حضرت زهرا(س) در زندگی و تخصص خودتان را بیان کنید؟

بزرگترین نکته ای که از حضرت زهرا(س) یادگرفتم، ولایتپذیری ایشان است زیرا آن حضرت به خاطر ولایت جان خودش را فدا کرد و تمام گریه هایش به دلیل حقی بود که از امام معصومش گرفته شد و زنان امت اسلامی باید در این رابطه شناخت جامعی پیدا کنند. این نکته باید مد نظر قرار گیرد که حضرت زهرا(س) را در زندگی خود دور از دسترس نکنیم بلکه خداوند قابلیت الگوبرداری قرار داده است و ما در برنامه های زندگی خودمان باید سبک زندگی فاطمی را پیاده کنیم.

اصفهان شرق: وظیفه زن در قبال همسرش چیست؟ شما این نقش را چگونه ایفا کردید؟

همسر شهیدم را همسفر خطاب می کردم و یقین داشتم که برای رسیدن به خدا باید همراه و یاور همسفر خود باشی. من و آقا مرتضی اسم هم را در گوشی مان همسفر ذخیره کرده بودیم. قرار بود همسفر هم باشیم تا رسیدن به خدا. همسفر قرار نیست دست و پای همسفرش را برای رفتن ببندد و این گونه شد که همسرم شهد شیرین شهادت را در دفاع از حریم اسلام نوشید و امروز زنان شهدا باید بدانند تکلیفشان چیست و اگر باید در این راه پرچمدار همسرشان باشند باید در صحبت های خود از شهدا و راهی که رفته اند دفاع کنند.

اصفهان شرق: وظیفه زنان جامعه در نقش مادر، همسر چیست؟

اگر عبد خدا باشیم و خود را تسلیم امر خدا بدانیم، بهترین تکلیف از طرف خدا برای ما مشخص می شود و آن زمان است که در هر نقشی باشیم با استعانت از حضرت زهرا(س) و الگوپذیری از زندگی آن حضرت می توانیم به خوبی حرکت کنیم. مشکل عمده ای که در جامعه امروزی پدید آمده است، این است که ما نقش خودمان را محدود به مادر و همسری کرده ایم ولی قطعا بانوان جامعه ما می توانند در جایگاه خاله و عمه نیز نقش خوبی را ایفا کنند. اگر زن در جامعه به سمت خودسازی و اصلاح حرکت کند طبیعتا یک امت اصلاح می شود. زن باید در جایگاه همسری از نقاط ضعف همسر برای کمال خودش استفاده کند و بدور از هر گونه تنش به اصلاح خودش بپردازد زیرا کشمکش و لجبازی در زندگی اثرات غیرقابل جبرانی را بر زندگی مشترک سبب می سازد که نتیجه ای جز تلخ شدن زندگی به دنبال ندارد.

اصفهان شرق: مطالبه خود را به عنوان پژوهشگر از مسئولان بیان کنید؟

در روایت داریم که مردم بر دین حاکمان خویش هستند ولی متاسفانه امروز تفکر دولتمردان ما بیش از اینکه به داخل و توان درون کشور باشد، به تفکرات غربگرایی متمایل کشته است. با کمال تاسف می بینیم که امروز چشم امید برخی مسئولان به طرف غربی متمایل شده و این در حالی است که تاریخ کشور ضربات بدی را از دشمن و اعتماد به او خورده اند. به نظر من برخی مسئولان جامعه باید یک واحد دشمن شناسی پاس کنند تا اهداف و نفوذ دشمن را بیش از پیش متوجه شوند.

انتهای پیام/ اصفهان شرق

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.