سرویس: اخبار شهرستان » ورزنه 01:42 - پنجشنبه 10 اسفند 1396

مسئولان در جمع کشاورزان حاضر شوند؛

راهپیمایی کشاورزان ورزنه ای در مطالبه حقابه شرعی/ کشاورزان قانون را نصب العین قرار می دهند+تصاویر

کشاورزان ورزنه ای که خواستار رسیدگی به حقابه شرعی و قانونی خود از مسئولان استانی و کشوری بودند، امروز و به دنبال عدم بررسی مشکلاتشان از سوی مسئولان در مقابل بخشداری ورزنه تجمع کردند.

به گزارش اصفهان شرق از اصفهان، تجمع کشاورزان ورزنه ای چند روزیست که با قرار دادن تراکتورها در ورودی شهر ورزنه شروع شد و امروز پس از گذشت چند روز و حاضر نشدن مسئولان استانی برای شنیدن صحبت ها و مطالبه های آنها؛ در حرکتی راهپیمایی خود را بدون اندکی بی قانونی شروع کردند و از مسئولان حقابه شرعی و قانونی و دادن خسارت واقعی حق نکشت را خواستار شدند.

شرق اصفهان با مردمی سخت کوش و زحمت کش و کشاورز شناخته می‌شود؛ کشاورزانی که با آب زاینده رود در تولید کشور سهم بسزایی ایفا می‌کردند و نسل به نسل و پدر به پسر شغل کشاورزی به آن‌ها ارث می‌رسید و به برکت درامد کشاورزان شغل‌هایی دیگر برای تامین نیاز‌های کشاورزان نیز در این چرخه قرار می‌گرفت.

با تلاش مردم سخت کوش شرق شهرستان اصفهان کشاورزی در شرق اصفهان رونقی مثال زدنی داشت و با کشت انواع محصولات در دوره‌های مختلف سال، موتور تولید کشاورزان در این منطقه خاموش نمی‌شد این رونق در حدی بود که همه ساله در بعضی از فصول نیروی کار مهاجر به شرق اصفهان می‌آمد و کنار کشاورزان مشغول به کار می‌شد.

بعد از گذشت سال‌ها مسئول به مسئول به کشاورزان وعده دادند و جلسات متعدد در بخش، استان و کشور گرفته شد تا کشاورزان شرق اصفهان در کانون اخبار باشند اما خروجی تمامی اقدامات فقط یک خبر بود و سفره کشاورزان شرق اصفهان روز به روز کوچکتر شد.

زمان برای کشت پاییزه رسید؛ وعده‌ها جریان آب در زاینده رود را از امروز به فردا موکول می‌کرد و سرانجام به نظر می‌رسید قرار است با آبی که در اختیار کشاورزان برای کشت بهاره قرار می‌گیرد خسارات جبران شود و کشاورزان باز هم خویشتن داری کردند.

از مقدمات رهاسازی آب بهاره کشاورزان خساست اسمان بود که خشکسالی کم سابقه در ۵۰ سال گذشته را رقم زد و صرفه جویی و بهینه مصرف کردنی که در مصارف صنعتی و خانگی از سد انجام نشده بود میزان آب سد را در وضعیت هشدار و در ده‌ها سال اخیر کمترین میزان قرار داد.

وعده آب کشت بهاره به امید باران نیز هفته به هفته تمدید می‌شد اما شرایط و راه‌کارها برای حق آبه کشاورزان سیاه تر و نا امیدی بیش تر از پیش برای کشاورزان ایجاد شد اما کشاورزان باز هم خویشتن داری کردند.

وقتی دیگر وعده آب بهاره رنگ باخت خسارت در مقابل حق‌آبه برای کشاورزان مطرح شد خسارتی که برای کشاورزی که همه هستی خود را باخته است به هیچ شکل قابل جبران نخواهد بود اما کشاورزان قانع‌تر و مهربان‌تر از آنی بودند که در لغات گنجانده شود و انتظار ان‌ها از خسارت فقط و فقط بخشی بود که بتوانند معیشت خود را بگذرانند تا یکی از راهکارهای مسوولان به بار بنشیند.

کشاورزانی که سال ۹۶ را تمام شده میدیدند و در عمل نه حق‌ابه ای به آن‌ها داده شده بود و نه از پرداخت خسارتی بهره مند شده بودند و شکایت خود را پیش مسئولی نبود که نبرده باشند و نامه‌ای نبود که ننوشته باشند تراکتورهای خود را به شکل اعتراض در محلی کنار هم پارک کردند در شهر ورزنه بعد از چندین روز کشاورزان با تجمع در بخشداری ورزنه نسخه درمان وضعیت خود را مطالبه کردند.

مسوولان به خوبی وضعیت کشاورزان را می ‌دانند و با جلسات متعدد سعی در حل مشکلات پیش‌رو دارند اما اکنون کشاورزان که معیشت‌شان لنگ می‌زند و میطلبد که مسوولان هر چه زودتر فکر و چاره‌ای بیاندیشند.

با همه این اوصاف کشاورزان ورزنه ای باید قانون را نصب العین قرار دهند و خلاف قانون عمل نکنند.

 

انتهای پیام/ جمشید حسینی و حسنعلی قطبی ورزنه

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.