سرویس: اجتماعی » علمی 01:06 - پنجشنبه 10 اسفند 1396

مصاحبه با بانوان فرهیخته/ مدرس جامعه المصطفی العالمیه واحد اصفهان:

لزوم حضور زنان در فعالیت های اجتماعی بر اساس شرع مقدس و سبک زندگی حضرت زهرا(س)/ دغدغه مسئولان جامعه اسلامی؛ دغدغه دینی باشد

غفاریان مدرس جامعه المصطفی گفت: عالم بودن حضرت زهرا(س) به صورت الگویی برای همه زنان جامعه قلمداد می شود و نشان داد که داشتن علم برای بانوان جایگاه و ارزش خاصی دارد به شرطی که نیاز روزمره جامعه زنان را برطرف کند.

به گزارش اصفهان شرق، مکتب حیات بخش اسلام، در تکریم شخصیت زنان و حمایت از حقوق اجتماعی و سیاسی آنان توجه وافر داشته و بر مشارکت و حضور آنان در عرصه های مختلف اجتماعی تأکید فراوان کرده است. همین نکته، یکی از عوامل برتری اسلام در مقایسه با دیگر مکاتب و نظام ها است.

بی تردید شخصیت اجتماعی و کرامت انسانی زن مسلمان و حضور سازنده او در جامعه و نقش کامل وی در تعیین سرنوشت خود، تنها با حفظ همه جهات شرعی ممکن است.

به مناسبت فرا رسیدن ایام میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و هفته بزرگداشت مقام زن با سرکار خانم غفاریان؛ بانوی فرهیخته و مدرس جامعه المصطفی العالمیه واحد اصفهان انجام شد که ماحصل این گفتگو در ذیل آمده است.


اصفهان شرق: جایگاه علم در سیره حضرت زهرا(س) چگونه بوده است؟

وجود حضرت صدیقه طاهره(س) منشوری از فضایل انسانی است که هر بُعد منشور، بخشی از عظمت حضرت را مشخص می کند، حضرت زهرا(س) خزائن علم الهی هستند به گونه ای که جناب سلمان نقل می کند« زمانی شاهد این قضیه بودم که حضرت زهرا(س) به حضرت علی(ع) فرمودند نزدیک بیا تا شما را از حوادث حال، گذشته و آینده آگاه کنم» و این روایت اشاره ای مستقیم به علم غیب حضرت زهرا(س) و علوم حقه در وجود ایشان دارد.

از امام صادق(ع) نقل است که حضرت زهرا(س) در ايام از فراق پدر، بسيار غمگين بودند و جبرئيل نزد فاطمه(س) مي آمد و او را دلداري مي داد و احوال و مقام هاي پدرش را براي او بيان مي كرد و از حوادث آينده و غيبي به ایشان خبر مي داد، مجموعه در این خصوص به مصحف حضرت زهرا(س) باقی ماند که منابع علمی ائمه اطهار(ع) شد به گونه ای که به نقل از اهل بیت(ع) اگر ائمه اطهار حجت بر بندگان هستند، مادرشان حضرت زهرا(س) حجت اهل بیت بوده که این مهم حاکی از علم حضرت زهرا(س) است که میراث ماندگاری برای بقیه افراد خواهد بود.

اصفهان شرق: بانوی تربیت یافته در مکتب حضرت زهرا(س) را براساس خصایل فاطمی نام برید؟

حضرت زهرا(س) عالمه ای بودند در عصر خودشان، و زنان سوال ها را در دانشگاه علمی از ایشان فرا می گرفتند. یکی از تربیت شده ها در مکتب حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) است که توصیف زیبای امام سجاد(ع) از حضرت زینب(س) در این رابطه مشهود است که فرمودند: « یَا عَمَّة أنتِ بِحَمدِلله عَالِمَة غَیرَ مُعَلّمَة وَ فَهمه غَیر مُفَهّمه » و این بهترین دلیل گفتار است که حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) محدّثه و عالمه و معلمه بوده، آن هم از سرچشمه نبوت و ولایت سیراب گشته و در علوم دینیه و آثار باطنیه مهارتی بسزا داشته است.

اصفهان شرق:‌ الگوبرداری از حضرت زهرا(س) در زندگی و تخصص شما به چه شکل محقق شد؟

عالم بودن حضرت زهرا(س) به صورت الگویی برای همه زنان جامعه قلمداد می شود و نشان داد که داشتن علم برای بانوان جایگاه و ارزش خاصی دارد به شرطی که نیاز روزمره جامعه زنان را برطرف کند و در این خصوص یکی از الگوهای ما در علم آموزی سیره حضرت زهرا(س) بود که در عرصه اجتماعی حضوری مفید مد نظر اسلام داشته باشیم و ملاک حضور خود در فعالیت های اجتماعی را شرع مقدس و سبک زندگی ائمه اطهار بدانیم. در منظر اسلام، حضور اجتماعی مفید تعریف شده است که با یک سری میانگین هایی باعث ایجاد امنیت اخلاقی و شغلی شود.

اصفهان شرق: مصداق های دیگری از حضور حضرت زهرا(س) در اجتماع را شرح دهید؟

دفاع از ولایت یکی دیگر از مصداق های حضور حضرت زهرا(س) در عرصه اجتماع بود که با وجود پارامتر هایی از جمله توصیف پوششی خاص و شرایطی ویژه در مسجد حضور یافته و خطبه خواندند و در این رابطه آنچه از ویژگی های حضور حضرت زهرا(س) در اجتماع نام برده می شود، حفظ پوشش و رعایت حریم در مقابله با نامحرمان است که به خوبی در سیره حضرت زهرا(س) دیده شد.

اصفهان شرق: فمینیسم با عنوان کردن برابری چه هدفی را دنبال می کند و وظیفه قشر مذهبی جامعه در تقابل با این دیدگاه غربی چیست؟

فمینیسم بالاترین ظلم را به جامعه زنان با عنوان کردن برابری زن و مرد به هر شکلی، روا داشت؛ به درستی باید گفت اگر بیش از توان فردی به وی تحمیل کنیم به او ظلم کرده ایم و اسلام از این بی عدالتی مبراست، به راستی اگر برابری حقوق زن و مرد از نظر غرب وجود دارد پس چرا زنان در برخی مشاغل با حقوق پایین استخدام شده ولی بیشترین ساعت کاری را باید به انجام رسانند و این یعنی تفکری فمینیسمی و دعوت زنان به حضور حداکثری در مشاغل با دستمزد پایین که قطعا این عامل آفتی برای زنان جوامع اسلامی است. یکی دیگر از وظایف اصلی که در تفکر فمینیسم به آن پرداخته شده است؛ مخالفت با غریزه مادری بوده که به شدت از طرف اسلام نهی می شود زیرا انسانی که با تولد به عالم هستی پا می نهد با غریزه مادری به رشد و تکامل بهتری رسیده و قطعا نقش مادری نیز از ارزش و جایگاه خاصی در اسلام برخوردار است.

اصفهان شرق: نظام فکری جامعه در رابطه با دین و ظواهر دین چگونه ظهور پیدا می کند؟

تفکر دینی و سکولار دو دسته تفکر هستند که هر یک تعریف خود از دین را به نشر می گذارند. تفکر سکولار معتقد هستند که دین وجود دارد ولی نیازی به رعایت ظواهر نیست و تفکر دینی دین داری را همراه با آداب اسلام و شریعت می دانند و همین امر مشخص می کند که تطابق با عرف لزوما جدای از شرع نیست و اگر عرفی مطابق با شرع نباشد به وضوح نباید به آن پرداخت ولی متاسفانه برخی مردم به واسطه تقلید کورکورانه و دچار شدن به آفت جوزدگی به سمت عرف های غربی می روند.

اصفهان شرق: برخی به دنبال شبهه افکنی در رابطه با حجاب بوده و این شبهه را به سطح جامعه و دختران می کشانند، نظر خود را در این خصوص از منظر اسلام بیان کنید؟

شبهه گری یعنی گرگی در پوست گوسفند برود به نحوی که مردم متوجه حضور و مکر گرگ نشوند و متاسفانه این رفتار توسط دشمن در جوامع اسلامی در حال رشد است. تمام کسانی که با موضوعیت اسلام مشکل دارند با مطرح کردن برخی شبهات به دنبال این هستند که از جهل برخی افراد استفاده کرده و یافته های غیر دینی را به جامعه نفوذ دهند. خداوند در آیه 59 سوره احزاب، نوع پوشش زنان را به خوبی مطرح کرده و زنان مسلمان را مستقیم خطاب قرار می دهد که « اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤ منان بگو جلباب های(چادر)خود را بر خويش فرو افكنند.» بر این اساس اسلام به حضور زنان در اجتماع با پوشش کامل می پردازد تا حریم ها از بین نرود. در این خصوص حجاب اختیاری نیست و از طرف خداوند به صورت امر واجب قلمداد می شود و این در تمام ادیان الهی مورد تاکید بوده است و البته در نوع استفاده از پوششی که بتواند تمام معیار مد نظر شرع را در بر داشته باشد می توان به صورت اختیار باشد.

اصفهان شرق: چه مطالبه ای در رابطه با ترویج حجاب اسلامی از مسئولان جامعه خواهید داشت؟

دغدغه مسئولان جامعه اسلامی، دغدغه دین باشد و قطعا جامعه ای می تواند اصلاح شود که الگوی اصلاح کننده دینی در جامعه اجرا بشود.

مصاحبه از زهرا شجاعی

انتهای پیام/ اصفهان شرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.