سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه علیا 11:08 - یکشنبه 17 فروردین 1393

با توصیه های کارشناس اصفهان شرق گل هایی سالم داشته باشید

با توجه به فرا رسيدن فصل بهار و نگهداري گل هاي زينتي و آپارتماني توسط هموطنان بهتر است در باره بيماري هاي اين گونه گلها اطلاعاتي داشته باشيم.

مهدي شفيعي دانشجوی مهندسی گیاهپزشکی در همين راستا در گفتگو با خبرنگار اصفهان شرق در جرقويه عليا درباره تعدادي از گلهاي زينتي كه اكثرا در منازل و آپارتمانها نگهداري مي كنند توضيحاتي داد كه به شرح ذيل مي باشد.

 بیماریهای گیاهان زینتی

 بیماريهای شب بو

ب-بو

   1ـ سفيدك داخلي(دروغي) شب بو

در این بیماری ابتدا در سطح فوقاني برگها لكه‌هاي زرد رنگ پيدا مي‌شود، سپس در پشت همين لكه‌ها در سطح زيرين برگها پوشش خاكستري مايل به سفيد بوجود مي‌آيد. اين قارچ ساقه گلها را نيز مورد حمله قرار مي‌دهد. ساقه‌هاي مبتلا اغلب به شدت كج شده و رشد گل ها با اشكال روبرو مي‌شود. لكه‌هاي زرد روي برگها سرانجام قهوه‌اي رنگ مي‌شوند.

براي مبارزه بوته‌ها را درچند نوبت با قارچ‌كش سم‌پاشي مي‌كنند.

2ـ زنگ شب بو

دراین بیماری ابتدا در سطح برگها لكه‌هاي مدور يا بيضي سفيد يا زرد نمايان مي‌شود و بعد از مدتي در سطح زيرين برگ اپيدرم پاره شده و اسپورهاي قارچ نمايان مي‌شوند. برگهايي كه در حال خشك شدن هستند بيشتر مورد حمله اين قارچ قرار مي‌گيرند.

براي مبارزه شيميايي به محض ظهور علائم بيماري بوته‌ها را با قارچ كش زينب به نسبت دو در هزار سم‌پاشي شوند.

3- پوسیدگی ریشه شب بو

گیاه شب بو به این بیماری بسیار حساس است و طی چند روز بیماری به کلی گیاه را از بین می برد. آبیاری بیش از حد عامل اصلی پیدایش آن است و برای پیشگیری از آن باید از خاک با زهکش مناسب برای کشت آن استفاده شود و در آبیاری آن نباید زیاده روی شود.

  بیماریهای حسن یوسف

حسن-یوسف

1- سفیدک پودری

دراین بیماری ابتدا روی برگها لکه های سفیدرنگ ظاهر میگرددوبه تدریج قهوه ای رنگ میشوندو موجب چروکیدگی برگها میشود.

 2-سفیدک دروغین

این بیماری منجر به شکل گیری لکه های قهوه ای رنگ درپشت وروی برگها میشود.

  بیماریهای رز

1-لکه ستاره ای رز:

بدترین بیماری برگ در رزها می باشد . ابتدا قارچ در قسمت فوقانی برگها باعث بروز لکه های قهوهای مایل به سیاه با کناره های بنفش رنگ می شود. اطراف لکه ها بشکل ستاره دیده می شود و برگها می افتند و گیاه ضعیف می شوند. تابستانهای خنک و بارانی خیس ماندن برگها به مدت طولانی و قرار گرفتن گیاهان با فاصله بسیار کم و نزدیک هم و یا فضاهای باغچه ای با جریان هوای کم خاک خیلی سنگین خیس و گلی با جریان هوای کم هم باعث شدت انتقال این بیماری می شوند. همیشه باید سعی کرد خاک مورد نظر مواد غذایی کافی داشته باشد . از خیسی زیاد برگها در موقع آبیاری باید خودداری شود جمع آوری و از بین بردن برگها ی بیمار افتاده کار ایده آلی می باشد.

کنترل این بیماری سخت می باشد. با وجود این به محض مشاهده علائم آن مکررا از سمومی مانند:benomyl, maneb, ,captan استفاده شود. علاوه بر این می توان آبیاری را صبح زود انجام داد . حتما برگهای گیاه را بکنید و بسوزانید . ساقه های مبتلا را هرس کنید تا از انتشار بیماری به سایر نقاط گیاه و یا گیاهان دیگر جلوگیری شود. تراکم مناسب را هنگام کشت رعایت کنید.

2-زنگ رز:

دانه های بر آمده و متورم قرمز یا نارنجی رنگی هستند که در پشت برگها ظاهر می شوند و به مرور زمان به سیاه تغییر رنگ می دهند . برگهای آلوده خشک شده می افتند. این بیماری با کاهش عنصر پتاسیم ٰٰ، بهاری سرد به همراه تابستانی خشک و زمستانی سخت و سرد تشدید می شود.

به منظور کنترل این بیماری قسمتهای مبتلا را جدا کرده بسوزانید گیاهان را طوری بکارید که در میان آنها هوا جریان داشته باشد تا از تهویه خوبی برخوردار باشند .شاخسار گیاهان را بیش از حد نیازشان مرطوب و خیس نکنید.

  بيماريهاي ديفن باخيا

ويروس موزائيک داشن Dasheen mosaic virus

علائم اين بيماري بر روي کولتيوارهاي مختلف ديفن باخيا متفاوت به نظر مي رسد.

کولتيوار بوزه (Bosse) حساسيت بسيار زيادي به ويروس موازئيک داشن داشته به طوري که آلودگي به اين ويروس منجر به مرگ بوته مي گردد. در کولتيوار پرفکشن (Perfection) علائم موزائيک و ابلقي شدن اتفاق افتاده و برگهاي مياني کمي به سمت داخل لوله مي شوند. در گونه آمونيا (Amonia) علاوه بر تغيير شکل و نامتقارن شدن برگها رنگ پريدگي شديدي ديده مي شود.

در کولتيوار رودولف (Rodolf) پهنک برگ زرد شده و حلقه هاي سبز رنگ متعددي در سطح برگ ديده مي شود.

  سميت ناشي از مس Copper toxicity

در حاشيه برگها حالت سوختگي همانند آفتاب سوختگي ديده مي شود. لکه هاي خشکيده و نکروز شده اي نيز در قسمتهاي مختلف پهنک قابل مشاهده است. مصرف بيش از اندازه ترکيبات مس چه به صورت کودهاي شيميايي و يا سموم قارچکش و حشره کش مي تواند در بروز عارضه مؤثر باشد.

  پوسيدگي فوزاريومي ريشه و ساقه fusarium root and stem rot

از نشانه هاي بارز اين بيماري پوسيدگي ريشه هاي جوان در بوته هاي تازه ريشه دار شده است. پوسيدگي به تدريج از ريشه هاي جوان به طرف ساقه گياه پيشروي نموده و بافت ساقه نرم و شل مي شود. پس از مدتي بوته هاي آلوده پژمرده و به راحتي با اندکي کشيدن از خاک خارج مي شوند. ضدعفوني خاک گلدانها و يا شاسي هاي قلمه کاري با بخار آب داغ و يا مواد شيميايي نظير کلروپيکرين و کاربرد سموم قارچکش به ميزان 20 گرم از سم زينب يا مانکوزب به ازاء هر متر مربع از سطح خاک در کاهش و کنترل بيماري مؤثر است.

  آفتاب سوختگي – Sunburn damage

با توجه به اينکه تمامي کولتيوارهاي ديفن باخيا گياهاني سايه پسند مي باشند نور مستقيم و شديد آفتاب باعث سوختگي بافت پارانشيم برگها مي شود که عوارض آن به صورت لکه هاي سوخته سفيد رنگي در قسمت وسيعي از پهنک برگ نمايان مي شود لذا توصيه مي شود که حتي الامکان انواع کولتيوارهاي اين گياه در نور غيرمستقيم نگهداري شوند

   سوختگي باکتريايي – Xanthomonas blight

برگهاي الوده آبسوخته شده و در صورت شدت و گسترش آلودگي تمام سطح برگ حالت پوسيدگي به خود مي گيرد. حاشيه نقاط آلوده با هاله زرد روشن از بافت سالم برگ قابل تشخيص است. باکتري عامل بيماري حداکثر خسارت را در شرايط گرم و مرطوب گلخانه وارد خواهد ساخت. با توجه به اينکه ديفن باخيا قدري به عنصر مس حساسيت نشان مي دهد لذا در کاربرد سموم مسي در کنترل اين بيماري بايد دقت نمود.

بیماریهای آگلونما

بيماري هاي رايج

– خشك شدن نوك برگها به خاطر تشنگي گياه بوده و بهتر است گياه را با آب غبار پاشي نماييد .

– برگهاي زيرين گياه زرد شده و مي ريزند و اين به خاطر آبياري زياد مي باشد و بايد از ميزان آب گياه كم كرد.

– در صورت مشاهده گل براي اين گياه بايد ان را قطع نمود زيرا باعث كوچك شدن برگها مي گردد و چون برگهاي اين گياه جنيه زينتي دارد در حالي كه گل اين گياه فاقد ارزش زينتي است .

– خشک شدن و پیچیدگی برگها در تابستان نیز بیانگر گرمی و خشکی هوا است.

– اگر مشاهده کردید گیاه خود را انداخته یعنی هوا سرد است یا با کمبود آب مواجه شده است.

اگر برگهای آگلونما در امتداد رگبرگ زرد شده و لکه های قهوه ای زیر آنها ظاهر شد و یا اینکه زخمهای سفید پنبه ای در زیر برگ یا قاعده آن مشاهده کردید. به این معنی است که یک حشره آفت در حال آسیب رساندن به گیاه است و باید هر دو هفته یکبار با سم نفوذی سمپاشی صورت گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.