سرویس: اخبار شهرستان 11:56 - چهارشنبه 09 اسفند 1396

مسئول تیم ساخت هواپیما در اسکیل واقعی در گفتگو با اصفهان شرق؛

خودباوری؛ حلقه مفقوده در نوجوانان/ طراحی و ساخت هواپیما در اسکیل واقعی رویای کودکانه ایی که به ثمر رسید

مسئول تیم ساخت هواپیما در اسکیل واقعی، گفت: پرواز و هوانوردی از علائق خاص خودم از دوران کودکی بوده و هست و ساختن هواپیما یکی از اهداف زندگی من بود که خوشبختانه در هنرستان شرایط برای محقق شدن چنین هدفی فراهم شد

به گزارش اصفهان شرق، طراحی و ساخت هواپیما در اسکیل واقعی با همت و تلاش جوانان توامند کویر انجام شد.

هدف از این کار آشنایی دانش آموزان به مباحث و اصول علمی ساخت هواپیما و آشنایی با مراکز هوا فضا و هواپیمایی کشور به فعلیت رساندن توانمندی های آن ها بیان شده است.

هادی صادقی فارغ التحصیل رشته مهندسی پتروشیمی دانشگاه صنعتی اصفهان به همراه دیگر اعضای تیم، اقدام به ساخت هواپیما در اسکیل واقعی کرده است.

خبرنگار اصفهان شرق به محل ساخت این هواپیما رفته و گفتگویی را با مسئول تیم ساخت هواپیما انجام داده است.

اصفهان شرق: برای آشنایی مخاطبان خود را معرفی بفرمائید.

 هادی صادقی 34 ساله فارغ التحصيل رشته مهندسی پتروشیمی دانشگاه صنعتی اصفهان هستم که بعد از اتمام درس و گذراندن دوره خدمت سربازی مجددا در دانشگاه آزاد نجف آباد در رشته هوافضا پذیرفته شدم.

اما متأسفانه به دلیل شرایط شغلی مجبور شدم در آموزش و پرورش منطقه جرقویه علیا مشغول تدریس در رشته های علوم پایه شوم و نتوانستم ادامه تحصیل دهم.

در مورد قابلیت این هواپیما توضیح دهید.

هواپیمایی که در حال ساختنش هستیم یک هواپیما در اسکیل واقعی هس که قابلیت حرکت و دور زدن بر روی باند را دارد و طرح کلی این هواپیما برگرفته از شرکت هواپیمایی پایپر کاب(piper cub) است.

طرح آن از دوران دانشجویی حدود 12 سال قبل در ذهنمان بود، ما در این مرحله با تغییرات زیادی در نقشه های اصلی دادیم و سعی کردیم ایده های جدیدی در طرح اصلی بدیم که نهایتا نقشه نهایی با طرح اولیه هواپیما تفاوت های زیادی دارد.

چه عاملی باعث شد تا ساخت هواپیما به فکرتان رسید؟

چند هدف در اجرا و انجام این طرح مد نظر من بود، اول این که هواپیما، پرواز و هوانوردی از علائق خاص خودم از دوران کودکی بوده و هست و ساختن هواپیما یکی از اهداف زندگی من بود که خوشبختانه در هنرستان شرایط برای محقق شدن چنین هدفی فراهم شد.

دوم این که سعی کردم هنرجوهای هنرستان در کنار آموزش های تئوری، مهارت هایی همچون برق کشی، جوشکاری، مکانیک خودرو، نقاشی، نجاری، ورق کاری و … را یاد بگیرند و مهم تر این که مشارکت هرچند مختصر در ساخت هواپیما توسط نوجوان 15 یا 16 ساله باعث ایجاد حس خودباوری عمیق در هنرجوها شده که این حس خودباوری متأسفانه امروزه حلقه مفقوده بین قشر نوجوان جامعه است.

چه کسانی شما را در این طرح یاری کردند؟

ایده اولیه را یکی از دانش آموزان هنرستان برکت شهر حسن آباد، علیرضا صادقی داد که پس از بررسی و مشورت با مدیریت اداره آموزش و پرورش و مدیریت هنرستان  به تصویب رسید و با آن موافقت شد و در ادامه برای پیشبرد اهداف یک تیم هفت نفره تشکیل دادیم که جا دارد از اعضای این تیم که مرا در اجرای این طرح یاری کردند قدردانی و تشکر می کنم.

اعضای تیم خود را هم معرفی کنید.

علیرضا صادقی نام پدر محمود، مجید صادقی نام پدر حجت، عباس احمدی دستجردی، سید حسین طباطبایی، علی زمانی، محمد رضا زمانی و علی اضغر رضاییان رامشه ای دوستانی بودند که من را در این طرح همراهی کردند.

ارگان یا شخصی به شما کمک مالی کرده است؟

متأسفانه مشکل بزرگی که در این طرح داشتیم بحث مالی و تهیه حتی ابزار آلات کار بود که علی رغم حمایت مدیریت هنرستان، همه ابزارآلات مورد نیاز را از دوستان بیرون از هنرستان امانت گرفته ایم و در مورد مواد مصرفی نیز به صورت نسیه خردیداری کردیم و تا کنون هیچ ارگان یا شخصی ما را حمایت مالی نکرده است.

این موضوع یکی از بزرگترین نگرانی های ما محسوب می شود که اگه حمایت مالی نشویم احتمال نیمه کاره ماندن طرح وجود دارد.

در مورد هواپیمای در حال ساخت بیشتر بگوئید.

هدف اولیه حرکت روی باند و آموزش خلبانی به صورت تئوری در داخل هواپیما بود، اما الان پیش بینی می کنیم که هواپیما حتی قابلیت پرواز و بلند شدن از زمین تا ارتفاع حدود 10 متری از سطح زمین را داشته باشد، ولی به خاطر ثابت بودن ارابه فرود ریسک این کار بسیار بالاست.

موتور هواپیما یک موتور دو سیلندر ژیان با قدرت 35 اسب بخار و حجم 605 سی سی است که با نیروی مکانیکی از داخل کابین هدایت می شود، طول بال این هواپیما هم 12 متر و ارتفاع از سطح زمین 2.5 متر است.

زمان پایان طرح مشخص است؟

حدود سه ماه است که تقریبا شبانه روز روی طرح کار می کنیم و امیدواریم تا قبل از نوروز 97 به یاری خدا رونمایی شود.

سخن پایانی شما؟

باز هم از همه افرادی که به نوعی کمک کردن کمال تقدیر و تشکر را داشته باشم، اول از همه از پدر و مادر و برادرم که بعد از خدا پشتوانه های محکم و مشوقی قوی برای من بودند، همچنین مدیریت هنرستان جناب عباس صادقی که علی رغم بخش نامه ها و قوانین دست و پا گیر اداری همه جانبه شرایط را برای ما مهیا کردند.

امیدوارم که انجام چنین فعالیت هایی راهی برای پیشرفت و سربلندی هر چه بیشتر کشور عزیزمان ایران اسلامی باشد.

انتهای پیام/صادقی

6 نظر در مورد “خودباوری؛ حلقه مفقوده در نوجوانان/ طراحی و ساخت هواپیما در اسکیل واقعی رویای کودکانه ایی که به ثمر رسید”

  1. حسین گفت:

    دمتون گرم خیلی عالیه خسته نباشید.

  2. کوثرجمشیدی گفت:

    خیلی فوق العادس آقای صادقی. به امید پرواز . بدرخشید مثل همیشه

  3. جمعی از دانش آموزان مدرسه نوردانش گفت:

    مهندس صادقی شما در نور دانش نور بودید ودر هنرستان برکت عین برکت

  4. جمعی از دانش آموزان مدرسه نوردانش گفت:

    مهندس صادقی شما در نور دانش نور بودید ودر هنرستان برکت عین برکت

  5. فرهاد گفت:

    خواشمندم مدیران هم حمایتشون کنند

  6. ناشناس گفت:

    موفق بوده اید و خاهید ماند آقای صادقی . بدرخشید

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.