سرویس: اقتصادی 10:45 - چهارشنبه 09 اسفند 1396

در همایش ملی دیپلماسی آب مطرح شد؛

بحران آب يكی از 13 ابر روند جهانی/ 25 درصد جمعیت کشور محصور در ٨ شهر خشک

سبحان اللهی گفت: بحران آب يكی از ١٣ ابر روندجهانی در بنگاه‌های آينده پژوهی كشور است،.

به گزارش اصفهان شرق، محمد علی سبحان اللهی رئيس دانشگاه خوارزمی در خصوص موضوع همايش ملی آب و فرصت های هيدروپليتيک غرب آسيا اظهار كرد: بحث بحران آب يكی از ١٣ ابر روندجهانی در بنگاه‌های آينده پژوهی كشور است.

وی در خصوص بحران آب گفت: بحران آب در خاورميانه به ويژه ايران و كشورهای حاشيه جنوبی محسوس تر است.
سبحان اللهی گفت: گزارش ها حكايت از اين دارد كه طی٢٥ سال آينده بحث بحران آب بسيار جدی است و بايد نظم جهانی پايدار برای عبور از بحران آب ايجاد شود.
رئيس دانشگاه خوارزمی در خصوص بحث آينده پژوهی عنوان كرد: آينده پژوهی بحث بسيار مهمی است كه در كشور ما كمتر به آن توجه شده است و در اين زمينه يک مسئول پاسخگو  نداريم.
وی در خصوص رويكرد دانشگاه به چالش‌های مهم بحران آب در جامعه گفت: دانشگاه خوارزمی با توجه به وجود چالش‌های موجود در جامعه، در تلاش است كه راه حل هايی را ارائه دهد.

ضرورت حرکت ایران به سوی تمدن دریایی

در ادامه مراسم محمد حسین پاپلی یزدی رئیس انجمن پلیتیک ایران در خصوص ایجاد تمدن دریایی اظهار كرد: ما باید به سوی تمدن دریایی حركت كنیم؛ تمدن ما  تمدن خشکی است، هم اكنون ٢٥ درصد جمعیت کشور در ٨ شهر محصور در خشكی زندگی می‌کنند.

وی افزود: اجازه ندهیم ده‌ها هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های كشور صرف انتقال آب با لوله از دریاها به شهرهای محصور در خشكی و مناطق كویری شود و انرژی عظیمی از گاز و برق صرف انتقال آب شود.

پاپلی یزدی ادامه داد: انتقال آب با لوله اشتباه است مثل ساختن بعضی سدها؛ پول‌هایی را كه صرف انتقال آب با لوله به داخل كشور می‌كنیم باید صرف ساختن بندر، اسكله، شهر و تمدن در سواحل خلیج فارس و دریای عمان و سواحل مكران و سواحل دریای خزر نماییم.

رئیس انجمن پلیتیک ایران خاطر نشان كرد: برای حفظ بقا و امنیت كشور، فرهنگ و تمدن، جمهوری اسلامی ایران باید توجه زیادی به توسعه سواحل خلیج فارس و دریای عمان و توسعه نیروی دریایی داشته باشیم.

 علل شیوع بحران کم آبی در ایران

در ادامه مراسم مراد كاویانی دبیر علمی همایش در خصوص كمبود آب اظهار كرد: می‌دانیم طی چند دهه اخیر متاثر از رشد جمعیت، گسترش صنعت و افزایش شهر نشینی، مدیریت ناكارآمد منابع آبی، تغییر آب و هوا، منابع آب به شدت کاهش یافته و آینده تمدن و حیات بشر به خطر افتاده است.

كاویانی با اشاره به اینکه سده ٢١، سده هیدروپلیتیک نام گذاری شده است، بیان كرد: مطالعه آثار منتشر شده در حوزه یاد شده نشان می دهد كه بخش گسترده ایی از ادبیات  هیدروپلیتیك با واژه هایی مثل تنش، كشمكش و جنگ كنشگران داخلی و بازیگران داخلی عجین شده است.

دبیر علمی همایش ادامه داد: در این میان غرب آسیا كه شمار زیادی از كشورهای آن روی نوار بیابانی جهان قرار گرفته‎اند و به ذات كم بارش  و كم آب هستند، طی دو دهه گذشته به واسطه افزایش مصرف، تغییر اقلیم، كاهش بارش، افزایش تبخیر، بیشترین چالش را برای كمبود آب ایجاد کرده است.

كاویانی با اشاره به چالشی كه در آینده به واسطه تغییر الگوی بارش داریم گفت: چالشی كه با تغییر الگوی بارش داریم در قالب نوع بارش، كاهش خواهد داشت و در ادامه آن به سودیابی خواهیم رسید.

بحران کم آبی قدرت زیادی برای آغاز جنگ دارد

در ادامه مراسم پيررازی رئيس مركز مطالعات استراتژيک و دفاعی در خصوص موضوع جغرافيای آب در جهان اظهار كرد: در ٥٠ سال گذشته در خصوص بحث آب  چالش‌های بسیاری داشتيم.

وی با اشاره به تهديدهای داعش در منطقه گفت: تهدید داعش در ايران و عراق، چالش تقسيم آب بين اكثريت مردم منطقه را تشدید کرده است.

پيررازی با اشاره به اينكه بسياری از تنش‌ها از طريق داوری و مذاكره قابل حل است، بيان كرد:  تنش کم آبی می‌تواند بين تركيه، سوريه، عراق و رود اردن باشد؛ تنش‌ها بر سر آب نسبت به دیگر تنش‌ها قدرت زیادی برای آغاز جنگ دارد.

وي با اشاره به اینکه مصر و اتیوپی توانستند تنش‌ها در اثر کم آبی را حل کنند، افزود: تنش‌ها بين سودان و مصر هنوز باقی مانده است.

وي خاطر نشان كرد: خطر كمبود آب در اثر تغييرات آب و هوايی در آسيای غربی و خاورميانه بسيار چشمگير است؛ آسيای غربی يكی از منطقه‌هايی است كه نقش اساسی در كمبود آب دارد و  يكی از راه حل‌ها می‌تواند توسعه انرژی در اين راستا باشد.

 در انتهای مراسم ساسان شاه ويسی مدير موسسه فرهنگی انديشه و انقلاب اسلامی در خصوص ديپلماسی آب، نظم منطقه ای و آسيايی اظهار كرد: يک رابطه و تنيدگی بين تغييرات نظمی در منطقه و بحران آب و قواعدی از اين قبيل وجود دارد.
وی افزود: عمدتا زمانی كه ما با نگاه نظم به تحولات منطقه نگاه كنيم خوشبختانه يا متاسفانه اين نگاه، نگاه امنيتی هم هست.
شاه ويسی با اشاره به نيازمندتر شدن چالش های درون سيستم، گفت: اين چالش نسبت به گذشته افزايش پيدا كرده كه از بعد اقتصادی هم بايد به آن نگاه كرد.
مدير موسسه فرهنگی با بيان اينكه از منظر تحولات آب، تغييرات اقليمی و نيازهای امروزه به چشم ميخورد، گفت: متاسفانه به اين مسئله كمتر توجه می‌شود كه هر جا انتظار عملكرد مديريت شايسته در كشور داريم وزارت امور خارجه تحت عنوان ديپلماسی بخش مهمی از مسئوليت را به عهده بگيرد و اين كار دچار سرگشتگی در منطقه می‌شود.
انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.