سرویس: اقتصادی 16:16 - دوشنبه 07 اسفند 1396

معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی استان اصفهان

بیش از 90 درصد بیمه گزاران بخش کشاورزی اصفهان خسارت دیدند

معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی استان اصفهان گفت: در سال زراعی گذشته بیش از 90 درصد بیمه گزاران بخش کشاورزی این استان خسارت دیدند.

به گزارش اصفهان شرق، پژمان پزشکی  افزود: در سال زراعی گذشته بیش از 92 هزار بیمه گزار در بخش کشاورزی استان اصفهان وجود داشت که 41 هزار نفر از آنها بیمه گزار محصولات کشاورزی، 46 هزار نفر محصولات باغی و سه هزار و 700 نفر زیر بخش دام بودند.
وی افزود : همچنین بیش از 2 هزار و 400 فقره بیمه نامه نیز در زیر بخش طیور صادر شد.
پزشکی ادامه داد: بیش از 90 درصد این بیمه گزاران سال گذشته خسارت دیده و مشمول پرداخت غرامت شدند که بخش زیادی از غرامت بیمه شدگان با حق بیمه سال زراعی جاری آنها تهاتر شد.
معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی استان اصفهان افزود: سوم بهمن ماه امسال نیز بخشی از غرامت کشاورزان و دامداران به آنها پرداخت شد.
وی اضافه کرد: البته برخی گمان کردند این مبلغ پرداختی، همه غرامت آنها بوده در حالیکه فقط حدود 15 درصد از میزان کل غرامت باقی مانده بوده است.
پزشکی ادامه داد: مابقی غرامت بیمه شدگان بخش کشاورزی طبق قولی که دولت داده است تا پایان امسال پرداخت شود.
وی بیان کرد: از جمله حوادث عمده و فراگیر مشمول صندوق بیمه، سرمازدگی زمستانی ، سرمای بهاره، باد و طوفان، خشکسالی، بیماری دام و طیور، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و بیماریهای قرنطینه ای است.
پزشکی یادآوری کرد: در سال گذشته به دلیل شدت شیوع بیماری آنفلوآنزا، فقط نزدیک به 19 میلیارد تومان به این بخش از خسارت دیدگان غرامت پرداخت شد.
پزشکی در عین حال تاکید کرد : مجموع اعتبارات موجود صندوق بیمه و مبلغی که کشاورزان به عنوان حق بیمه پرداخت می کنند نمی تواند میزان خسارات وارده به این بخش را جبران کرده و پوشش دهد.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال50 هزار میلیارد تومان خسارت سالانه بخش کشاورزی کشور است اما اعتبار صندوق بیمه فقط یکهزار میلیارد تومان در سال گذشته بوده است.
معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: بدیهی است که این میزان اعتبار پاسخگوی خسارت واقعی کشاورزان و دامداران نیست و بیمه فقط می تواند نوسانات ناشی از خسارات وارده به بخش کشاورزی را جبران کند.
وی افزود: بیمه باید فراگیر شود و همه افراد با فعالیت های پر ریسک و کم ریسک اقدام به بیمه کنند.
معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی استان اصفهان اقدام دیگر را آموزش کشاورزان برای مدیریت ریسک و افزایش آگاهی و دانش آنها عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از اقدامات ایجاد یک منبع درآمد برای صندوق بیمه است.
وی افزود: برای مثال پرداخت مبلغی از عوارض وضع شده بر واردات محصولات بخش کشاورزی به این صندوق به بالا رفتن میزان اعتبارات آن کمک می کند.
در سال زراعی 95 بالغ بر 562 هزار و 595 هکتار از اراضی استان اصفهان مورد بهره برداری قرار گرفته که بیش از چهار میلیون و 362 هزار تُن تولید محصول داشته است.
بیشترین سطح زیر کشت در استان اصفهان را غلات با سهم بیش از 54 درصد، بخود اختصاص داده است.
همچنین تولیدات دامی این استان در آن سال بالغ بر یک میلیون و 548 هزار تُن بوده است.
در بخش طیور نیز در استان اصفهان بیش از 187 واحد صنعتی مرغداری مرغ تخمگذار وجود دارد که ظرفیت آنها حدود 10 میلیون قطعه است.

انتهای پیام/ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.