اصفهان شرق

8 علامت که نشان می دهند بیش از حد استرس دارید

کدخبر: 161669
1396/12/04 در ساعت 14:17

به گزارش اصفهان شرق،  مسلما نمی توانید کسی را در زندگی پیدا کنید که نگوید از بابت چیزی دچار استرس نیست، مگر اینکه با راهبانی زندگی کنید که صبح تا شب در حال مدیتیشن باشند. گاهی مواقع استرس مفید است و می تواند کمکتان کند بر ترس ها غلبه کنید و یا برای بدست آوردن چیزی به شما انگیزه می دهد. اما اگر پیوسته در حالت استرس و اضطراب باشید می تواند روی حالت فیزیکی و روانی تان تاثیرمنفی داشته باشد.

بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، 90 درصد تمام بیماری ها و مشکلات با استرس مرتبط هستند. توصیه می کنیم هر روز زمان بگذارید و کاری کنید که از استرستان کم کند و باعث شاد شدنتان بشود. پیاده روی کنید، در یک دفترچه برای خود یادداشت کنید و… . می خواهید بیشتر روی سطح استرس خود کنترل داشته باشید؟ خطوط قرمز را شناسایی کنید. در ادامه به بررسی نشانه هایی می پردازیم که می گویند باید مدتی استراحت کنید و سطح استرس خود را پایین بیاورید.

 

1- مریض شده اید و نمی توانید با آن مقابله کنید. 

اگر تقریبا هر هفته دچار سرفه، گلو درد و تب می شوید ممکن است بخواهید بار کاری و یا همکارتان را که مریض بوده بابت این مسئله سرزنش کنید. وقتی تحت استرس شدید هستیم بدنمان شروع به ترشح هورمونی به نام کورتیزول می کند که در کوتاه مدت کمکان می کند. اما اگر پیوسته دچار استرس باشید این هورمون نمی تواند مفید باشد و ممکن است به مرور زمان خالی شود. کورتیزول و دیگر هورمون ها اجزاء سیستم ایمنی هستند که به بدن کمک می کنند بتواند با استرس مقابله کند. اما وقتی این هورمون ها کاهش پیدا می کنند ما نیز در برابر بیماری ها آسیب پذیرتر خواهیم شد.

عوارض این موضوع، به همینجا ختم نمی شود. استرس می تواند روند ترمیم زخم ها را آهسته کند، باعث فعال شدن مجدد ویروس های نهفته شود و آسیب پذیری به عفونت های ویروسی را افزایش دهد.چکار کنیم: وقتی احساس خستگی و بی انرژی بودن می کنید، به حرف بدنتان گوش دهید. برای استراحت و خواب بیشتر زمان بسازید.

2- با تمرکز کردن مشکل دارید.

وقتی برای تمرکز روی آنچه مقابلتان است، بیش از حد خسته هستید می تواند نشانه این باشد که بیش از حد کار کرده اید. تحقیقات، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مقدار زیادی کورتیزول را با کوچک شدن هیپوکامپ ( مرکز حافظه مغز ) مرتبط دانسته است. تحقیقات نشان داده استرس طولانی مدت می تواند باعث تحریک پروتئینی شود که فرد را به آلزایمر مبتلا می کند.چکار کنیم: اگر متوجه شدید این مورد را در طول روزهای کاری تجربه می کنید، چندین نفس عمیق می تواند کمکتان کند. نفس عمیق نه تنها کمک می کند بتوانیم روی افکارمان کنترل پیدا کنیم بلکه روی حساسیت های بدنی که هنگام روبرویی با مقدار زیادی استرس تجربه می کنیم نیز تاثیر می گذارند. این نوع نفس کشیدن می تواند به کنترل ضربان قلب و جریان خون و همچنین تنش عضلانی کمک کند.

3- سردردی مداوم دارید که از بین نمی رود.

اگر احساس خفگی و فشار در هر قسمتی از سرتان دارید ممکن است سردرد تنشی یا استرسی باشد. اغلب افراد به مشکلات خاصی در زندگی خود اشاره می کنند که باعث بروز چنین دردی می شود، اما در واقع سبک زندگی عامل اصلی است. به خاطر داشته باشید اگر سردردتان شبیه به سردرد میگرنی بود و یا سردردی بود که اجازه نمی داد بخوابید، نشانه هایی از مشکلات سلامتی خطرناک است و باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.چکار کنیم: وقتی علت سردردتان استرس است، ساده ترین چیز این است که بگوییم استرس کمتری در زندگی داشته باشید. اما این توصیه به خودی خود استرس آور است. اینکه بدانید استرستان از چه چیزی می آید، درمانی مفید است. افراد بیشتر مواقع نگران می شوند و می خواهند ببینند علت چیست. بنابراین دانستن اینکه چنین حالتی یک مشکل جدی برای سلامتی نیست، می تواند باعث شود فرد احساس بهتری پیدا کند. گاهی تاثیرگذار ترین روشی که یک پزشک می تواند انجام دهد این است که به بیمار خود علائم را آموزش دهد.

4- کمر و گردنتان همیشه درد می کند.

اگر در شانه هایتان مشکل دارید، گردنتان و یا پایین کمرتان بعد از یک روز طولانی گرفته، ممکن است دلیلش تداوم یک کار یا مشکل شخصی باشد، نه حالتی که در طول روز نشسته اید. سطح بالای استرس و تنش با منقبض کردن عضلات و ایجاد اسپاسم، باعث بروز ناراحتی و درد عضلانی می شود. گرفتگی عضلات گردن همچنین می تواند منجر به سردرد نیز بشود.اگر کمر دردتان بعد از یک حادثه یا مشکل احساسی بدتر شد، می تواند نشانه ای از اختلال استرس پس از سانحه باشد. بهتر است در چنین شرایطی با پزشک صحبت کنید، چون بیشتر افراد تا مشکل احساسی خود را حل نکنند قادر به بهبود درد گردن و کمرشان نیستند.چکار کنیم: بسیاری از تکنیک های آرامش بخش، می تواند به کاهش استرس کمک کند از جمله نفس عمیق کشیدن از دیافراگم، مدیتیشن، ماساژ و یوگا.

5- نمی توانید خوب بخوابید.

اگر با نگرانی از خواب بیدار شدید و یا بیش از حد فکر کردن اجازه نمی داد درست بخوابید. این می تواند نشانه ای از استرس و اضطراب باشد. بعد از یک روز طولانی، خوابیدن باید ساده باشد و رفتن به رختخواب زمانی است که می توانید چشمانتان را با آرامش ببندید. اگر احساس خستگی می کنید اما با به خواب رفتن مشکل دارید، ممکن است دچار خستگی مرتبط با استرس باشید.چکار کنیم: اگر این مشکل معمولا پیش می آید با پزشکتان صحبت کنید و ببینید آیا این استرس مزمن می تواند منجر به افسردگی شود یا خیر. وقتی نتوانید درست بخوابید حتی کوچک ترین نارضایتی ها نیز در طول روز، می تواند باعث خستگی و ناتوانی تان شود چون آسیب پذیر می شوید. یک بدن خسته نمی تواند با موقعیت های استرس زا به خوبی مقابله کند و بیماری را دور نماید. برای اینکه ببینید مشکل خواب دارید یا خیر، چک کنید که آیا 6 تا 8 ساعت می خوابید یا خیر. کاهش مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین و ورزش کردن ( البته چند ساعت قبل از خواب ) می تواند کمکتان کند ساده تر بخوابید.

6- موهایتان شروع به ریزش می کند. 

اگر روی بالشتان تعداد زیادی تار مو افتاده، ممکن است مشکلتان آلوپسی آره آتا باشد. این یک مشکل پوستی خودایمنی است و زمانی خود را نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند. این حمله باعث ایجاد قسمت های کوچک بدون مو روی سر می شود. این مشکل خطرناک نیست اما به نظر می رسد با استرس شدید در ارتباط است. با این حال بهتر است آزمایش داده شود تا مشخص شود مشکل دقیق چیست، چون قارچ ها و باکتری ها نیز می توانند چنین تاثیری بگذارند.

7- دچار عفونت مجرای ادراری می شوید. 

اگر تا به حال در جلسه ای بودید که ساعت ها طول کشیده و یا برای رفتن به دستشویی از پشت میز خود بلند نمی شوید، ممکن است در خطر ابتلا به عفونت مجرای ادراری قرار بگیرید. وقتی افراد تحت استرس شدید یا کار سخت هستند گاهی رفتن به دستشویی را به تاخیر می اندازند که یکی از بزرگ ترین عوامل خطر ابتلا به عفونت مجرای ادراری است.چکار کنیم: شما فردی بالغ هستید، هر زمان احساس کردید نیاز دارید به دستشویی مراجعه کنید کمی به خودتان استراحت دهید و این کار را انجام دهید. درد ناشی از عفونت مجرای ادراری، خیلی بدتر از تلاشی است که برای بلند شدن از جایتان می کنید.

8- زندگی جنسی تان متاثر می شود. 

در حالی که ممکن است خودتان یا همسرتان از این موضوع بی خبر باشید، استرس و تنش از دلایل اصلی اختلال نعوظ است. بسیاری از آقایان وارد مطب من می شوند و می خواهند برای مشکلشان ویاگرا دریافت کنند، اما این مورد نمی تواند کمکی به آنها کند و تنها جلوگیری و کاهش از استرس است که می تواند خیلی سریع مشکلشان را از بین ببرد.مشکلات نعوظ حتی می تواند استرس را در فرد افزایش دهد. به همین دلیل چرخه ای معیوب به حساب می آید که باید سریع برای درمان آن اقدام کرد.چکار کنیم: تشخیص دهید که چه چیزی موجب این مشکل شده است. من به بیماران می گویم بدن و ذهن مکمل همدیگر هستند، وقتی یکی حالش خوب نیست به دیگری نیز سرایت می کند.

استرس، ذهن را تحت فشار قرار می دهد و از آن سمت بدنتان نیز متضرّر می شود بنابراین عامل استرس زا را شناسایی کنید و با آن روبرو شوید تا بتوانید حلش کنید.همچنین بهتر است با همسرتان درباره مشکلی که وجود دارد صحبت کنید تا او نیز در جریان قرار بگیرد و در این مسیر کمکتان کند. وقتی هر دو از استرسی که دارید مطلع شوید، دیگر بار استرس رابطه جنسی دامنگیرتان نخواهد شد و با خیال راحت تری می توانید برای حل مشکل گام بردارید.

انتهای پیام/نوداد