سرویس: اجتماعی 08:00 - چهارشنبه 02 اسفند 1396

با توجه به محدودیت منابع تأمین آب

اصلاح الگوی مصرف چاره ای برای بحران کم آبی/ مدیریت مصرف چقدر مفید است؟

اصلاح الگوی مصرف آب از دیرباز مطرح بوده و با وجود اینکه می‌تواند در این بحران کم آبی بسیار مهم باشد، اما کمتر به آن عمل می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، مصرف آب به طور صحیح و مطابق با الگوی مصرف و جلوگیری از هدررفت آب، تا حد زیادی می‌تواند جایگزین توسعه منابع تامین آب شود.

در این میان با توجه به محدودیت منابع تأمین آب، کاهش نزولات جوی، بالارفتن سرانه مصرف، هزینه گزاف بازیافت پساب فاضلاب‌های خانگی، رشد روزافزون جمعیت مدیریت و عقلائی نمودن مصرف آب در هر یک از بخش‌های تأمین، توزیع و مصرف ضروری است.

یکی از اقدامات مهم را می‌توان بهینه کردن مصرف مشترکین از طریق ارائه الگوی مصرف و یافتن راه کار‌های اساسی در این زمینه دانست و با توجه به منابع آبی محدود و مصارف روز افزون باید بیشتر به این موضوع پرداخت.

اما متاسفانه رعایت الگوی مصرف امری کم اهمیت جلوه می‌کند و تصور عمومی براین است که آب فراوان و تقریبا رایگان به دست مصرف کننده می‌رسد.

در این میان یکی از راهکار‌های مناسب در صرفه جویی را می‌توان رعایت الگوی مصرف در منازل دانست که در این بین اگر مشترکان در هنگام دوش گرفتن زمان آن را تنها یک دقیقه کاهش دهند در یک ماه حدود ۶۰۰ لیتر از سوی هر مشترک صرفه جویی خواهد شد.

حال اگر در شهر تهران با جمعیت حدود ۸ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۵۱ نفر هر فرد یک دقیقه زمان دوش گرفتن را کاهش دهد میزان صرفه جویی در طول یک ماه بالغ بر ۴ میلیارد و ۸۹۲ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۶۰۰ لیتر می‌شود.

به بیان دیگر اگر این میزان آب را در داخل بطری‌های یک و نیم لیتری جای دهیم بالغ بر ۳ میلیارد و ۲۶۱ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۴۰۰ بطری را شامل می‌شود.

همچنین این میزان آب چیزی حدود ۲۲ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۳۲۰ بشکه ۲۰ لیتری یا ۲۲۴ هزار و ۶۲۱ تانکر ۲۰ هزار لیتری که حجم بسیاری زیادی است.

در این میان این میزان آب را اگر بخواهیم با حلقه‌های چاه مقایسه کنیم چیزی حدود ۲ هزار و ۲۶۵ حلقه چاه با دبی ۲۵ لیتر بر ثانیه می شود که این مقدار می‌تواند مصرف روزانه یک میلیارد و ۲۲۳ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۶۵۰ نفر را تامین می‌کند.

با این تفاسیر این صرفه جویی تنها با کم کردن یک دقیقه از زمان دوش گرفتن حاصل می‌شود که در این بحران کم آبی می‌تواند بسیار موثر باشد.

انتهای پیام/میزان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.