سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 11:55 - سه شنبه 01 اسفند 1396

با صرف زمان و مراقبت صحیح

۶ روش پیشگیری از خراب شدن دندان‌ها

علاوه بر دندان‌ها، جرم‌ها می‌توانند روی زبان شما هم تجمع کنند. وجود این جرم‌ها هم می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود و حتی در شرایطی جدی‌تر سلامت دهان شما را به خطر اندازد. توصیه می‌شود هر زمان که مسواک می‌زنید به آرامی روی زبان خود را هم مسواک بزنید.

به گزارش اصفهان شرق، داشتن دندان‌هایی سالم نیازمند زمان و مراقبت صحیح و به موقع است. حتی اگر به شما گفته شده که دندان‌های زیبا و مرتبی دارید باز هم برای حفظ این زیبایی باید دقت لازم را به خرج دهید و از این گنجینه درون دهان‌تان به خوبی مراقبت کنید. در حقیقت مراقبت گام به گام و صحیح از دندان‌ها باعث طول عمر آن‌ها شده و شما می‌توانید برای مدت زمان طولانی‌تری از آن‌ها استفاده کنید. لازم به ذکر است، حفظ سلامت و رعایت بهداشت دندان‌ها تنها محدود به آن‌ها نمی‌شود و شما باید به خوبی از محیط داخل دهان‌تان هم مراقبت لازم را به عمل آورید و نسب به عادات روزمره خود آگاه باشید و حتی کمی حساسیت هم به خرج دهید. در ادامه مطلب امروز با چند نکته مهم برای حفظ سلامت دهان و دندان آشنا خواهید.

۱- قبل از مسواک زدن نخوابید
واضح است، اولین توصیه‌ای که از کودکی درباره مراقبت از دندان‌های‌مان شنیده‌ایم، مسواک زدن در طول روز است. به‌طور کلی توصیه می‌شود روزانه ۲بار در طول روز مسواک بزنید.  اما با وجود این توصیه موثر باز هم خیلی از ما، شب‌ها مسواک‌زدن قبل از خواب را فراموش می‌کنیم. اما توجه داشته باشید مسواک‌زدن قبل از خواب باعث می‌شود دندان‌ها از جرم و باکتری‌ پاک شوند و در طول روز پاکیزه و سالم بمانند.

۲- به طور صحیح مسواک بزنید
نحوه مسواک‌زدن شما بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت، شیوه نادرست مسواک‌زدن مانند اصلا مسواک نزدن مضر و بد است. برای مسواک‌زدن وقت بگذارید، مسواک را در دهان‌تان به آرامی حرکت دهید، برای پاکسازی کامل جرم‌ها از روی دندان به شکل دایره‌وار مسواک بزنید. اگر جرم‌ها برای مدت زمان طولانی روی سطح دندان بمانند تبدیل به جسم سخت می‌شوند و ممکن است در طولانی مدت به ورم لثه مبتلا شوید.

۳- بهداشت زبان خود را فراموش نکنید
علاوه بر دندان‌ها، جرم‌ها می‌توانند روی زبان شما هم تجمع کنند. وجود این جرم‌ها هم می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود و حتی در شرایطی جدی‌تر سلامت دهان شما را به خطر اندازد. توصیه می‌شود هر زمان که مسواک می‌زنید به آرامی روی زبان خود را هم مسواک بزنید.

۴- از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید
وقتی صحبت از انتخاب بهترین خمیر دندان در میان است موارد بسیار مهم‌تری از خاصیت سفید‌کنندگی و طعم خمیر دندان باید در نظر گرفته شود. مهم‌ نیست از چه برندی استفاده می‌کنید تنها باید دقت داشته باشید خمیر دندانی که استفاده می‌کنید حتما حاوی فلوراید باشد. با اینکه در سال‌های اخیر کمی نگرانی در مورد مصرف فلوراید وجود داشته است و این ماده بیشتر مورد تحقیق و بررسی دقیق‌تر قرار گرفته است باز هم این ترکیب برای حفظ سلامت دهان و دندان لازم و ضروری است. دلیل ضرورت استفاده از فلوراید خاصیت تدافعی آن در مقابله با پوسیدگی دندان است. فلوراید با از بین بردن جرم‌ها مانع از پوسیدگی می‌شود و از دندان‌ها محافظت می‌کند.

۵- استفاده از نخ‌دندان مانند مسواک‌زدن ضروری است
بسیاری از افرادی که به‌طور منظم و مرتب مسواک می‌زنند به ضرورت استفاده از نخ‌دندان اهمیت نمی‌دهند و آن را نادیده می‌گیرند. در حقیقت استفاده از نخ‌دندان تنها برای این نیست که اگر خرده غذایی ما بین دندان‌ها گیر کرده با کمک نخ‌دندان آن را خارج کنید. لازم است بدانید استفاده از نخ‌دندان باعث تحریک لثه شده و از تجمع جرم‌ها روی دندان‌ها و لثه جلوگیری می‌کند و همین موضوع باعث کاهش التهاب و تورم در لثه و به‌طور کلی دهان می‌شود.

۶- از دهان‌شویه استفاده کنید
استفاده از دهان‌شویه میزان اسید موجود در دهان شما را کاهش می‌دهد و محیط داخل دهان مخصوصا لثه‌ها را تمیز نگه می‌دارد. استفاده از دهان‌شویه باعث می‌شود قسمت‌هایی که به خوبی با مسواک و نخ‌دندان تمیز نشده‌اند پاک شوند و دهان و دندان‌های شما به‌طور کامل از وجود جرم و باکتری پاک شوند.

انتهای پیام/بهداشت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.