سرویس: دین و اندیشه 08:00 - سه شنبه 01 اسفند 1396

حجت الاسلام ماندگاری

فعالیت اجتماعی حضرت زهرا (س) در افشای باطل و روشنگری حق بود

حجت الاسلام ماندگاری گفت: فعالیت اجتماعی حضرت زهرا در افشاگری نسبت به باطل و روشن گری نسبت به حق بود.

به گزارش اصفهان شرق، حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری به مناسبت سالروز شهادت صدیقه طاهره درباره خصائص آن حضرت گفت: مهم ترین شاخصه زندگی حضرت زهرا و همه اهل بیت این است که در مسیر بندگی خدا حرکت می کنند. بندگی خدا هم یعنی کسی که فهمش، فهم قرآنی و دینی است، حضرت زهرا (س)  راجع به هر چیزی می خواهند فهم داشته باشند فهمشان را از قرآن و وحی می گیرند. یعنی رعایتشان بر اساس قواعد دینی و الهی است و برای زندگی آخرتی خود در این دنیا مجاهدت می کنند. بنابراین بندگی خدا با سه شاخصه؛ فهم دینی و قرآنی و وحیانی، رعایت دینی و مجاهدت دینی از خصوصیت حضرت زهرا(س) است.

وی ادامه داد: حضرت زهرا برای همه ما انسان ها الگو هستند و حتی امام زمان (عج) فرمودند الگوی من مادرم زهرا (س) است. باید گفت فعالیت حضرت زهرا در چهار بعد خلاصه می شود؛ اول فعالیت فردی، در فعالیت فردی این است که بندگی خدا می کنند. دوم فعالیت خانوادگی، در خانواده تربیت دینی می کنند. ما باید در خانواده تربیت دینی و تعامل دینی داشته باشیم که حاصل تربیت دینی وجود نازنین امام حسن، امام حسین، حضرت زینب و حضرت ام الکلثوم و همچنین مدیریت خانه و همراهی با حضرت علی است. در بعد سوم فعالیت اجتماعی دارند، فعالیت اجتماعی حضرت زهرا در افشاگری نسبت به باطل و روشن گری نسبت به حق است. حضرت زهرا در خطبه خود جریان باطل بعد از رحلت پیامبر را افشاگری می کنند و جریان حق ولایت امیرالمؤمنین را روشنگری می کنند. بعد چهارم فعالیت حضرت فعالیت جهانی است که هنوز هم ادامه دارد. در این نوع فعالیت بسترسازی برای حکومت حضرت حجت می کنند. از همان دوران حضرت ویژگی های حکومت عدل و حکومت انسان کامل را بیان می کنند.

این کارشناس دینی ادامه داد: اگر ما ۳ اصل را رعایت کنیم، حتما پیرو حضرت زهراییم؛ اصل اول تقدم رضای خدا بر رضای خلق ، حضرت زهرا چیزی جز رضای خدا را نمی خواستند. اصل دوم تقدم حیات اخروی بر  حیات دنیوی، ما در این دنیا زندگی می کنیم اما حیات اصلی ما حیات اخروی است. سوم تقدم تعالی روح بر رشد جسمانی، حضرت جسم خود را آزرده کردند اما برای تعالی روح خود کم نگذاشتند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توانیم ابعاد مختلف شخصیتی حضرت را به جامعه بهتر معرفی کنیم؟ گفت: اول باید حضرت زهرا را مثل یک بشر و انسان عادی جلوه دهیم چون قرآن می فرماید «قل انما انا بشر مثلکم» پیغمبر، فاطمه زهرا و سایر ائمه یک انسانند و چون انسانی مثل ما هستند می توانیم از آنها الگو بگیریم. پس باید اولاً امکان الگوبرداری را مطرح کنیم، در ثانی کامل بودن اینها را مطرح کنیم، ثالثا مردم عطش پیدا کنند نسبت به اینکه انسان کامل شوند . اول باید دنیا و ظاهرمان شبیه این بزرگواران شود بعد باطنمان . ما هم می توانیم به سمت انسال کامل شدن حرکت کینم، انسانها هنوز نمی خواهند خوب شوند. باید قدم به قدم زندگی دنیایی اینها را بررسی کنیم تا ببینیم چه دنیایی داشته اند که اینگونه آخرتی برای خود ساخته اند. از اصولی که در دنیایشان رعایت کرده اند مثل امانت ، نظم، برنامه ریزی و تلاش، اینها را پیروی کنیم. وقتی قدم در این راه گذاشتیم به قول آیت الله بهجت زمانی که قدم در مسیر اهل بیت بگذاریم خودشان دست ما را می گیرند و جلو می برند و در نهایت با توکل و توسل ان شالله به نتیجه می رسیم.

وی در پایان گفت: نکته آخر این است که حیف است کسی که انسان کاملی مثل حضرت زهرا داشته باشد ولی سرگردان باشد.

انتهای پیام/مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.