سرویس: فرهنگ و هنر 09:30 - سه شنبه 01 اسفند 1396

در مراسم تجلیل خانواده شهدا از ابراهیم حاتمی کیا

واکنش همسران شهدای مدافع حرم درباره «به وقت شام»/ ماجرای اهدای چفیه شهید مدافع حرم به ابراهیم حاتمی‌کیا

همسران شهدای مدافع حرم پس از تماشای فیلم سینمایی«به وقت شام» واکنش های جالبی را نسبت به این فیلم داشتند.

به گزارش اصفهان شرق، مراسم تجلیل خانواده شهدا از ابراهیم حاتمی کیا با عنوان «حنجره سرخ» به پاس ساخت فیلم سینمایی «به وقت شام» با حضور جمعی از خانواده های شهدا و شهدای مدافع حرم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.در این مراسم جمعی از خانواده شهدا از زحمات ابراهیم حاتمی کیا کارگردان این اثر ارزشمند تقدیر کردند.طی گفت‌و‌گو هایی نظر همسران شهدای مدافع حرم را پس از تماشای این فیلم جویا شد.

 

همسر شهید مدافع حرم مهدی قاضی خانی  «به وقت شام» را فیلمی جذاب و اثرگذار عنوان کرد و گفت: فرزندانم نیز با اینکه به شلوغ کردن معروف  هستند, جذب فیلم شده بودند و در تمام مدت پخش فیلم, به صحنه ها, حتی صحنه های دلخراش توجه میکردند. محمد یاسین با اینکه سنش کم است و هنوز باور ندارد که پدرش شهید شده و همیشه می‌گوید پدرم بر می‌گردد, در صحنه های فیلم, پدرش را جستجو می‌کرد. محمد متین و نهال هم بعد از تماشای فیلم گفتند که پدر ما چقدر شجاع بوده که به سوریه رفته و شهید شده است. محمد متین هم چفیه پدرش را که به یادگار از او باقی مانده بود به پاس زحمات آقای حاتمی کیا با او اهدا کرد.

وی در خصوص احساس خود پس از تماشای فیلم گفت: تنها  موضوعی که به یادم می آمد و به آن فکر می‌کردم, جرئت شهدا بود که چگونه و با توجه به اینکه از این اتفاق ها آگاهی دارند به سوریه رفتند و به شهادت رسیدند.

همسر شهید قاضی خانی ادامه داد: دیگر خانواده های شهدا نیز آن قدر با این صحنه ها عجین شده بودند که به یاد شهید خود و سایر شهدای مدافع حرم فقط گریه می‌کردند و محال بود در کنار صندلی بنشینید و صدای گریه را نشنوید. این گریه ها نشان دهنده تاثیر گذاری خوب این فیلم است.

 

وی تصریح کرد: ما به خودمان می بالیم که همسران ما برای دفاع از حریم اهل بیت و دفاع از مظلومین شتافتند و شیعه بودن خودشان را به گوش همه جهانیان رساندند و در این راه به شهادت رسیدند.

همسر شهید مدافع حرم محمد حسین مرادی ضمن تشکر از زحمات ابراهیم حاتمی کیا بابت شروع کننده پرداختن به موضوع مدافعان حرم در سینما و ساخت این فیلم گفت که با توجه به اینکه شهدای مدافع حرم هنوز هم مظلوم هستند از این جهت  که هنوز هم عده ای درباره علت رفتن آنها شبهه هایی را مطرح می‌کنند, ساخت این چنین فیلمی شروع بسیار خوبی درباره پرداختن به این موضوع بود و ضمن آنکه می‌تواند پاسخ بسیاری از شبهاتی که مطرح می‌شود, باشد.

 

وی این فیلم را فیلمی ‘خوب و عالی’ توصیف کرد و گفت: من با توجه به اینکه بعد از شهادت همسرم در محافل زیادی در جمع بانوان در خصوص رشادت‌ها و مجاهدت های شهدای مدافع حرم صحبت می‌کنم و با این فضا آشنا هستم, اما پس از تماشای این فیلم تازه به یک سری از مجاهدت ها و رشادت های شهدای مدافع حرم پی بردم و با تمام وجودم تمامی اتفاقات را لمس کردم .

امامی افزود: از این به بعد چندین برابر به خودم افتخار می‌کنم که همسر من نیز در مسیر دفاع از حریم اهل بیت(ع) و دفاع از مظلومین رفته و به شهادت رسیده است.

وی با اشاره به صحنه‌ای از فیلم که دختر مسیحی را به اسارت می‌برند, گفت: اگر رشادت شهدای مدافع حرم نبود ممکن بود این اتفاق برای زنان این سرزمین اتفاق بیفتد, اما آنها با اهدای عزیزترین دارایی شان که جان و زندگی‌شان بود اجازه نداند, چنین صحنه هایی در ایران به وجود بیاید. با اینکه پس از شهادت همسرانمان در زندگی ما مشکلاتی به وجود آمد, اما آنها رفتند تا دیگر هموطنان با خیال آسوده زندگی کنند.

همسر شهید مرادی گفت که در این فیلم به خوبی مشاهده می‌شود که تروریست های داعش با پشتیبانی کشورهای غربی, عربی و اروپایی برای حمله به شهرهای ایران خود را آماده کرده بودند اما مجاهدت های مدافعان حرم و رزمندگان جبهه مقاومت باعث شد که این نقشه شوم دشمنان به شکست بیانجامد.

 

همسر سردار شهید مدافع حرم «سید حمید طباطبایی مهر»  در خصوص این فیلم گفت:با توجه به مطالبی که در خصوص فیلم به وقت شام شنیده بودم خیلی دوست داشتم که این فیلم را ببینم که این توفیق نصیب شد و این فیلم را تماشا کردم.

وی با بیان اینکه کار ارزشی آقای حاتمی‌کیا بسیار قابل تقدیر بود و او در این کار سعی داشت ارزش‌ستیزی در سینما را بشکند و کارشان برای ما قوت قلب بود, اظهار کرد:آقای حاتمی‌کیا از جمله کسانی است که پای ارزشهای نظام و انقلاب ایستاده است و به دنبال شهرت‌طلبی نیست و صدای خانواده و همسران شهدای مدافع حرم را به گوش دیگران رساند.

همسر شهید طباطبایی ادامه داد: بعضی‌ها با حرفشان می‌گویند که ما شرمنده شهدا هستیم اما من با این فیلم با تمام وجود احساس کردم که آقای حاتمی‌کیا با این حرکت ارزشمندشان, جنایات داعش و شجاعت و بصیرت مدافعان حرم را در عمل به تصویر کشیدند. باید در زمینه مدافعان حرم نیز بیشتر سرمایه‌گذاری شود و جای خالی دیگر کسانی که در زمینه فیلمهای ارزشی قدم برمی‌دارند نیز خالی است.

وی با اشاره به حواشی این فیلم گفت: آنهایی که سر و صدایشان پس از اکران این فیلم بلند شد قطعا نگاهشان به غرب است و این موضوع را درک نکردند و با عدالت مشکل دارند چرا که ترویج این فرهنگ رابطه مستقیمی با عدالت دارد.

همسر شهید طباطبایی به برخی از صحنه های این فیلم اشاره کرد و گفت: بعضی از صحنه‌های فیلم را که تماشا کردم حالم دگرگون شد و خدا را شکر کردم که همسرم از اولین شهدایی بود که در این مسیر مقدس قدم برداشت و با بصیرت بالا این ظلم و ستم را تحمل نکرد و در این مسیر به شهادت رسید.

 

وی اظهار کرد:واقعا اگر مدافعان حرم نبودند به وقت شام می‌توانست به وقت تهران باشد و سختی سخن‌هایی را که آقای حاتمی‌کیا در این مسیر متحمل شدند کمتر از حرفهایی که به ما زدند نبود. ما افتخار می‌کنیم که همسر شهدای مدافع حرم هستیم و خطاب به آقای حاتمی کیا نیز می‌گویم که شما نیز باید ببالید به اینکه در این زمینه قدم برداشته‌اید و ما با تمام وجود از شما حمایت می‌کنیم.

برپایه این گزارش، ابراهیم حاتمی‌کیا بعد از فیلم‌های سینمایی«چ» و «بادیگارد» امسال با فیلم سینمایی «به‌وقت شام» به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر آمد. او که فیلم‌هایش در ژانر تریلر (مهیج، جنایی) هواداران بسیاری دارد، این بار می‌خواهد داستانی درباره مدافعان حرم روایت کرد.

به‌روایت حاتمی‌کیا «به‌وقت شام» داستان یک فروند هواپیمای ترابری ایرانی است که از ایران عازم فرودگاه دمشق می‌شود. هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان، خلبان و کمک‌خلبان هواپیما و پدر و پسر هستند. آنها کنار یکدیگر قرار است یک محموله بشردوستانه را از ایران به سوریه منتقل کنند. پدر و پسر خلبان در سوریه میان تروریست‌های تکفیری به دام افتاده و به اسارت برده می‌شوند. حالا آنها اسیر داعش‌ هستند.

حاتمی‌کیا تصویربرداری‌ فیلم خود را در لوکیشن‌های متعددی انجام داده است؛ از تهران، روستاهای شهریار و مشهد گرفته تا شیراز و سیستان‌و‌بلوچستان.نماهای باز فیلم که به موقعیت ژئوپولتیکی صحراها و بیابان‌های سوریه شباهت داشته باشد، در پایگاه هفتم شکاری‌- ــ ترابری فرودگاه شیراز فیلمبرداری شده است.

بخش‌های دیگری از «پرواز به‌وقت شام» در روستایی در اطراف شهریار و همچنین شهرک سینمایی دفاع مقدس انجام شده است. لوکیشن اطراف شهریار مربوط به محل استقرار تروریست‌ها و برای تصویربرداری صحنه‌های مربوط به مقر داعش بوده است.تیم فیلم در شهرک سینمایی دفاع مقدس هم با ساخت دکور، اقدام به شبیه‌سازی آن بخش از آثار باستانی سوریه (شهر باستانی پالمیرا) کرده بود که توسط نیروهای داعش بعد از تصرف، منهدم و نابود شدند.این فیلم با سرمایه‌گذاری سازمان رسانه‌ای اوج ساخته شده است.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.