سرویس: اجتماعی 13:15 - سه شنبه 01 اسفند 1396

مشکلات و نحوه عیب‌یابی اینترنت

چرا سرعت اينترنت كند مى شود؟ + راه‌های مقابله با افت سرعت

درست است که در بعضی موارد مشکل کندی اینترنت از طرف شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی است، اما همیشه این‌گونه نیست و علل دیگری در این زمینه نقش دارند.

به گزارش اصفهان شرق، دلایلی متعددی برای کاهش سرعت اینترنت وجود دارند، مشکلی در مودم یا روتر، تداخل سیگنال‌ها، قدرت ضعیف سیگنال‌ها روی خط کابلی، دستگاه‌هایی که در شبکه شما و به دور از چشم‌تان پهنای باند را مورد استفاده قرار می‌دهند یا حتا به‌کارگیری یک DNS سرور ضعیف همگی در کند شدن سرعت اینترنت نقش اساسی دارند. در این مقاله با تعدادی از این مشکلات و نحوه عیب‌یابی آن‌ها آشنا خواهید شد.

اگر احساس می‌کنید سرعت اینترنت کند شده است، ابتدا سعی کنید از طریق دستگاه‌های مختلفی که در خانه دارید سایت‌های مختلفی را باز کنید. اگر این مشکل را با همه سایت‌ها و دستگاه‌های مختلف داشته‌اید، آن‌گاه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که اینترنت شما کند شده است. اگر این مشکل تنها در ارتباط با یک سایت است، این احتمال وجود دارد که سایت موردنظر به لحاظ فنی دارای اشکال است و اینترنت شما مشکلی ندارد. در این حالت کار خاصی نمی‌توانید انجام دهید و باید منتظر بمانید تا اشکال فنی سایت برطرف شود.

تنها کامپیوتر شخصی دچار مشکل شده یا همه دستگاه‌ها دچار مشکل شده‌اند؟
اگر تنها کامپیوتر شخصی دچار مشکل شده است، احتمالا راه‌حلی برای آن وجود دارد. ابتدا کامپیوتر خود را راه‌اندازی مجدد کنید، همچنین کامپیوتر را از طریق یک ضدویروس قدرتمند اسکن کنید. ممکن است کامپیوتر به بدافزاری آلوده شده و همین موضوع کندی سرعت اینترنت را به همراه آورده است. اگر کندی سرعت اینترنت روی دستگاه‌ها وجود دارد، به احتمال زیاد با یک مشکل در شبکه خود روبرو هستید، در این حالت باید به سراغ روتر خود بروید.

سرعت اینترنت خود را آزمایش کرده و آن‌را با طرحی که خریداری کرده‌اید مقایسه کنید

 

قبل از آن‌که به سراغ عیب‌یابی روتر و دستگاه‌ها بروید، ابتدا یک آزمایش سنجش سرعت اینترنت را از طریق سایت‌هایی همچون Speedtest.net انجام دهید. این سایت می‌تواند سرعت واقعی را به شما نشان دهد. قبل از انجام آزمایش مطمئن شوید که در حال دانلود، آپلود، استریم کردن یا سایر فعالیت‌های اینترنتی سنگین نیستید، به واسطه آن‌که تداخل به وجود می‌آید و سرعت واقعی نشان داده نمی‌شود. پس از انجام آزمایش سنجش سرعت اینترنت، آن‌را با طرحی که خریداری کرده‌اید مقایسه کنید. در حالت عادی باید تناسبی میان سرعت اینترنت واقعی و سرعتی که ISP مدعی است آن‌را در اختیار شما قرار داده وجود داشته باشد. البته در این میان یکسری نکات وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کنید. اگر سرعت اتصال شما مقدار کمی کند است، این موضوع ممکن است عادی باشد. شما به‌طور معمول در حال هزینه کردن برای دستیابی به بالاترین سرعت هستید اما دسترسی به سرعت توافق شده ممکن است در همه زمان‌ها امکان‌پذیر نباشد. سرعت اینترنت در ساعات شلوغ روز، زمانی که هر کاربری در حال استفاده از اینترنت است، یا ساعات میانی شب که اکثر مردم در خانه هستند کاهش پیدا کند. اما اگر کاهش سرعت تداوم پیدا کرده است، در نتیجه باید به سراغ عیب‌یابی مشکل بروید.

روتر را ریبوت کنید

 

شبیه به کامپیوترهای شخصی، روترها نیز بعضی مواقع دچار مشکلات موقتی می‌شوند که همین موضوع بر کند شدن عملکرد آن‌ها تاثیرگذار است. این مشکل می‌تواند از طریق ریبوت کردن برطرف شود. اگر روتر خود را برای مدت طولانی است که ریبوت نکرده‌اید، شاید اکنون زمان مناسبی است. تقریبا چند دقیقه طول می‌کشد تا روتر پس از ریبوت شدن به سرویس‌دهنده اینترنتی متصل شود و ارتباط آنلاین دومرتبه برقرار شود. این راهکار ممکن است مفید واقع شود.

سیگنال وای‌فای را تقویت کنید

دلایل کندی سرعت اینترنت

این احتمال وجود دارد که اینترنت خوب باشد، اما سیگنال وای‌فای که برای برقراری ارتباط اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد دچار مشکل شده است. یک ارتباط وای‌فای بد شبیه به یک مشکل اینترنت است، به واسطه‌ آن‌که روی همه دستگاه‌های خانگی تاثیرگذار است. چند دلیل رایج برای بد بودن سیگنال وای‌فای وجود دارد. امواج رادیویی می‌توانند باعث به وجود آمدن تداخل شده و روی دستگاه‌ها تاثیرگذار باشند. اکثر دستگاه‌ها از فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز و نه ۵ گیگاهرتز استفاده می‌کنند که خود زمینه‌ساز بروز یک مشکل جدی می‌شود. این مشکل به ویژه برای افرادی وجود دارد که در یک مجتمع مسکونی بزرگ زندگی می‌کنند که انواع مختلفی از روترهای بی‌سیم در آن استفاده می‌شود. در حالت کلی شما باید تنها یک نقطه کور در خانه داشته باشید که از طریق راهکارهایی همچون یک توسعه‌دهنده وای‌فای می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

سعی کنید از کیفیت سطح خدمات (QoS) استفاده کنید

 

ارتباط ایترنتی شما میان همه دستگاه‌هایی که در خانه قرار دارید به اشتراک‌ قرار می‌گیرد. در نتیجه هر دستگاهی روی شبکه شما می‌تواند به شکل پنهان از اینترنت استفاده کرده و باعث کندی آن شود. به‌طور مثال، اگر دو نفر اقدام به استریم کردن از یک کانال ویدیویی کنند و شخص دیگری اقدام به دانلود کردن کند، در این حالت همه این افراد به یک اینترنت کند دسترسی خواهند داشت. در این حالت می‌توانید بسته اینترنتی خود را اتقا دهید. ویژگی کیفیت سطح خدمات (Quality of Service) (اگر روتر از آن پشتیبانی می‌کند) اجازه می‌دهد تا به روتر اجازه دهید به‌طور خودکار اقدام به مدیریت و تخصیص پنهانی باند میان دستگاه‌ها و سرویس‌های مختلف کند.

اسپلیتر خود را بررسی کنید

 

اگر از اینترنت کابلی استفاده می‌کنید و یک اسپلیتر دارید که به خط تلفن و روتر شما متصل شده است، ممکن است دچار مشکل شده و باعث شده باشد تا قدرت سیگنال‌های شما دچار ضعیف شوند. تقسیم‌کننده‌ها نقش مهمی بر کیفیت دارند و اگر یک مدل بد و ارزان‌قیمت را خریداری کرده باشید، کیفیت اینترنت شما بدتر از آن چیزی شود که تصور می‌کنید. تقریبا طیف گسترده‌‌ای از اسپلیترها باعث بروز این مشکل می‌شوند. اگر اسپلیتری دارید آن‌را از خط جدا کرده و روتر را به خط تلفن خود متصل کنید. بررسی کنید که ارتباط شما بدون وجود اسپلیتر چگونه عمل می‌کند. اگر سریع‌تر شده است، شما علت بروز مشکل را کشف کرده‌اید.

از DNS Server دیگری استفاده کنید

 

در برخی موارد، سوییچ کردن DNS Server می‌تواند باعث افزایش سرعت اتصال شود. زمانی که به سایتی شبیه به google.com متصل می‌شوید، کامپیوتر شما به DNS Server متصل شده و درخواست آدرس آی‌پی عددی وابسته به google.com را ارائه می‌کند. جواب را دریافت می‌کند و به آدرس آی‌پی ارائه شده متصل می‌شود. آدرسی که ممکن است شبیه به ۲۱۶٫۵۸٫۱۹۳٫۷۸ باشد. به‌طور معمول DNS Server شما از سوی ارائه دهنده سرویس اینترنت آماده می‌شود. اما شما با تغییر DNS Server به DNS عمومی گوگل یا OpenDNS می‌توانید تا حدی سرعت را بهبود بخشید.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.