سرویس: اجتماعی 16:14 - دوشنبه 30 بهمن 1396

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان:

جاری شدن آب در زاینده رود از شدت فرونشست زمین می‌کاهد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: خشک شدن زاینده رود در پی استفاده بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی، تاثیرات قابل مشاهده‌ای در ساخت و سازهای موجود اعم از ساختمان‌های نوساز و ابنیه تاریخی داشته که نشانگر فرو نشست زمین در این شهر است.

به گزارش اصفهان شرق، سید جمال الدین صمصام شریعت در حاشیه همایش بررسی فرونشست زمین مهمترین علل فرونشست زمین در اصفهان را استفاده بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی عنوان کرد و گفت: برداشت‌های بی رویه از سفره‌های زیرزمینی باید متوقف شود و به هر ترتیب ممکن باید آب در زاینده رود جاری شود تا از شدت تخریب‌های فرونشست زمین جلوگیری شود.

وی توجه به ساختمان‌های تاریخی شهر را توجه به هویت اصفهان عنوان کرد و گفت: باید به موضوع فرونشست زمین برای جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی توجه جدی داشت و با تمهیداتی خاص برای رفع این مشکل چاره اندیشی کرد.

وی با تاکید بر اینکه در برخی از نقاط استان و شهر اصفهان وضعیت بحرانی‌تر است، گفت: اگر لایه‌های خاک فشرده شود، حتی در صورتی که آب در رودخانه جاری شود، خاک غیرقابل تغذیه است و فشردگی آن غیرقابل جبران می‌شود.

وی از برداشت‌های بی رویه آب در بالادست و پایمال شدن حقوق قانونی مردم انتقاد کرد و گفت: باید از نادیده گرفتن حقابه‌هایی که از روز نخست تاکنون وجود داشته، جلوگیری کرد و وزارت نیرو باید با نظارت کافی بر این موضوعات در کنترل نحوه برداشت و جلوگیری از برداشت حق‌آبه‌های نابجا نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان درباره سهم‌آبه‌های به ناحق واگذار شده، اظهار کرد: این سهم آبه‌های واگذار شده باید باطل شود و روش این موضوع به حقوق قانونی که از ابتدا تقسیم شده است، بازگردد و نحوه مصارف آب به شدت کنترل شود.

وی با تاکید بر اینکه اساتید دانشگاه و کارشناسان در چند سال اخیر طی نشست‌های مختلف تذکرات لازم در این باره را داده‌اند، گفت: متاسفانه هنوز اقدامات جدی از طرف تمام دستگاه‌های مسئول انجام نشده است که امیدواریم همه دستگاه‌های مربوط در مورد وظایف خود در این امر همکاری بیشتری در انجام اقدامات مهم‌تر داشته باشند.

صمصام شریعت با بیان اینکه فرونشست زمین موضوعی فراشهرداری است، افزود: به این معنی که رفع این مشکل، تنها از عهده شهرداری بر نمی‌آید و نیازمند تدبیر در سطح مدیریت استان و ملی است.

وی همچنین اعلام کرد: شهرداری اصفهان از سال ۸۵ به موضوع فرونشست زمین توجه داشته است و لزوم  کاهش ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده را در قالب قراردادی ریز پهنه بندی که معاونت شهرسازی و معماری آن را منعقد کرده، مدنظر قرار داده است.

صمصام شریعت افزود: در حال حاضر در حال بررسی موارد موجود هستیم که نتیجه آن هنوز تکمیل نشده است. در صورت اتمام مطالعات، باید در قالب دقیق سازی ارتفاعات، تجدیدنظرهایی انجام شود و در برخی از مناطق شهر با کاهش یا افزایش ارتفاعات و  یا حتی در برخی مناطق با ممنوعیت ساخت و ساز در رفع مشکل فرونشست زمین اقدام کنیم.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.