سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 14:00 - دوشنبه 30 بهمن 1396

غذاهایی که بی‌شک قاتل قلب شما هستند

با ۱۵ قاتل قلب‌ خود بیشتر آشنا شوید

شاید خوردن ماکارانی با سس گوجه فرنگی بسیار لذت بخش باشد، اما نباید از یاد برد که نصف فنجان سس گوجه فرنگی تقریبا ۸۳۰ میلی گرم سدیم دارد. این میزان سدیم بالا بی‌شک در دراز مدت می‌تواند مشکلات فراوانی برای قلب‌تان ایجاد کند.

به گزارش اصفهان شرق، آیا می‌دانستید که بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده امریکا و حتی سایر نقاط جهان است؟ بی‌شک اصلی‌ترین عامل در ایجاد بیمای‌های قلبی غذا‌هایی هستند که می‌خوریم. اولین موردی که پزشک‌ها به بیماران قلبی تاکید می‌کنند؛ پیروی از یک رژیم غذایی سالم است. از این رو افرادی که در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند و حتی افراد سالم باید از خوردن غذا‌های پرچرب و پر نمک جدا خودداری کنند؛ چرا که حملات قلبی در کمتر از چند دقیقه می‌توانند جان انسان را بگیرند. از این رو اگر افراد بتوانند روی مصرف غذای خود کنترل بیشتری داشته باشند، بی‌شک کمتر در معرض بیماری‌ها و نارسایی‌های قلبی قرار می‌گیرند. در ادامه این مطلب شما را با غذا‌هایی آشنا می‌کنیم که مصرف آن‌ها می‌تواند تاثیرات بسیار نامطلوبی رو قلب‌تان بگذارد. توصیه می‌شود؛ در حد امکان از مصرف چنین غذا‌هایی اجتناب شود تا قلب‌تان بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه دهد.

نمک
بسیاری از مردم می‌دانند که خوردن بیش از حد نمک می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود. اما همه متوجه این موضوع نمی‌شوند که HBP (High Blood Pressure یا فشار خون بالا) بالای کنترل نشده می‌تواند باعث ایجاد سختی و محدودیت در شریان‌های خون شده و این امر می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی شود. این تمام آن چیزی نیست که باید بدانید؛ تحقیقات جدید چاقی افراد را به مصرف زیاد سدیم مرتبط کرده است؛ در حالی که مطالعات دیگر در این باره نشان می‌دهد، مردانی که دارای اضافه وزن بوده و همچنین در مصرف نمک و مواد غذایی پر نمک احتیاط نمی‌کنند، تقریبا ۶۱ درصد بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. با این شرایط هر فردی باید از مصرف بی‌رویه نمک خودداری کند، البته این مورد شامل مواد غذایی پر نمک نیز می‌شود. از یاد نبرید که نمک می‌تواند فشار خون‌تان را بالا ببرد، این فشار خون می‌تواند مشکلات بسیار زیادی برای قلب و سایر اعضای بدنتان به وجود آورد.
سبزیجات کنسرو شده
بی‌شک گیاهان تازه سنگ بنای یک رژیم غذایی بسیار سالم و مفید هستند. اما نباید از یاد ببریم مواد گیاهی و سبزیجاتی که کنسرو می‌شود، سدیم بالایی دارند و علاوه بر این برای اینکه بتوانند عمر سبزیجات کنسروی را افزایش دهند به آن افزودنی اضافه می‌کنند. این افزودنی‌ها و نگهدارنده‌ها به نوبه خود می‌توانند برای بدن مضر باشند. اگر ناچارا قصد خرید مواد کنسروی را دارید، حتما از انواع کم نمک و کم سدیم آن‌ را تهیه کنید تا کمتر در معرض این چنین مواد پر خطر برای بدن به ویژه قلب‌تان قرار گیرید.
سس گوجه فرنگی
شاید خوردن ماکارانی با سس گوجه فرنگی بسیار لذت بخش باشد، اما نباید از یاد برد که نصف فنجان سس گوجه فرنگی تقریبا ۸۳۰ میلی گرم سدیم دارد. این میزان سدیم بالا بی‌شک در دراز مدت می‌تواند مشکلات فراوانی برای قلب‌تان ایجاد کند. برای اینکه بتوانید فشار خون خود را در یک رنج ثابت نگه دارید، در هنگام مصرف سس‌های گوجه فرنگی ترجیحا باید به دنبال سس‌هایی باشید که کمتر از ۳۵۰ میلی گرم سدیم را در خود دارا باشند. این امر به شما کمک می‌کند تا علاوه بر لذت بردن از غذای مصرفی خود، دچار مشکلات قلبی نیز نشوید.
گوشت خشک شده
از دیرباز برای اینکه گوشت فاسد نشود، آن را نمک اندود می‌کردند از آنجایی که نمک خاصیت ضد فساد دارد استفاده از آن در این روش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این مطلب درست است که گوشت‌های خشک شده و پر نمک دارای پروتئین آزاد و در دسترس هستند، اما گوشت‌هایی که با این روش تهیه می‌شوند به راحتی می‌توانند فشار خون‌تان را بالا ببرند. با این تفاسیر اگر شما به فکر سلامت قلب و فشار خون‌تان هستید؛ باید از خوردن چنین مواد غذایی اجتناب کنید. از یاد نبرید که تنها ۲۸ گرم از این نوع گوشت تقریبا ۷۰۰ میلی گرم نمک دارد. این مقدار تقریبا ۴ برابر حد معمول همان گوشتی است که می‌خواهید به طور طبیعی مصرف کنید.
فست فودها
بر اساس یک نظرسنجی که اخیرا صورت گرفته است؛ ۴۸ درصد از آمریکایی‌ها به دنبال کاهش مصرف مواد غذایی پر سدیم هستند، اما یک تحقیق که توسط نشریه علمی آکادمیک در رابطه با رژیم غذایی صورت گرفته؛ نشان می‌دهد، تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها هر روز ساندویچ مصرف می‌کنند که این ماده غذایی یکی از منابع اصلی نمک است. با این تفاسیر اگر شخصی می‌خواهد سلامت قلب خود را حفظ کند، باید در خوردن مواد غذای فست فودی تجدید نظر کند، چرا که این مواد علاوه بر نمک و سدیم بالایی که دارند از چربی بسیار زیادی نیز برخوردار هستند. همان طور که می‌دانید گرفتگی عروق رابطه مستقیم با مصرف مواد غذایی پر چرب دارد و گرفتگی عروق نیز می‌تواند سلامت قلب‌مان را تهدید کند.
مرغ سرخ شده
بی شک سینه مرغ یک منبع عالی پروتئین است که افراد زیادی می‌توانند از این ماده برای کاهش وزن خود بهره ببرند، اما شیوه درست کردن کردن آن هم بسیار مهم است. اگر این ماده غذایی به صورت پخته شده و یا کبابی تهیه شود، مشکلی به وجود نمی‌آورد، اما اگر شما آن را در روغن سرخ کنید، دیگر نمی‌توانید آن را با یک تکه سینه مرغ کباب شده مقایسه کنید، چرا که وقتی شما سینه مرغ را سرخ می‌کنید، روغن زیادی جذب آن می‌شود و این روغن در هنگام خوردن وارد بدنتان شده و می‌تواند مشکلات بسیار زیادی برای شما به وجود آورد. از این رو توصیه می‌شود که حتما مواد غذایی را یا به صورت پخته شده و یا کبابی البته با مصرف کم نمک تهیه کنید و سپس میل کنید. در هر صورت سرخ کردن مواد غذایی می‌تواند چربی بسیار زیادی را وارد بدن‌تان کند.
کره مارگارین
در بیشتر موارد کره مارگارین را با روغن هیدروژنه شده می‌سازند. این مورد یکی از شایع‌ترین منابع چربی با ترانس بالا است. به احتمال زیاد شما هم شنیده‌اید که این گونه چربی رابطه مستقیمی با بیماری‌های قلبی دارد، اما شاید نشنیده باشید که استفاده از این گونه مواد می‌تواند باعث پیری زودرس نیز شود. این مواد با تاثیر نامطلوبی که روی پوست می‌گذارند، می‌توانند آن را در برابر تابش نور ماوراء بنفش آسیب پذیرتر کند. این جمله بدان معنی است که پوست‌تان زودتر چروکیده و زشت می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از روغن زیتون طبیعی سلامت قلب خود را نیز حفظ کنید؛ و همچنین از دیگر مزایای بهداشتی این روغن اسرار آمیز بیشتر بهره ببرید.
استفاده از انواع آب نبات‌ها
این واقعیت تقریبا شناخته شده است که مصرف مواد قندی و دیابت باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. بخش مهمی از سلامت قلب مربوط به کنترل سطح قند خون بدن است؛ از این رو با کم و زیاد شدن سطح قند خون، قلب با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. با این شرایط مصرف انواع آب نبات‌ها که بر پایه قند ساخته می‌شوند و حتی مصرف انواع نوشابه‌های قندی می‌توانند سلامت قلب‌تان را تهدید کنند.
 برنج سفید
در حالی که دانه‌های مغذی و طبیعی می‌توانند خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی را تقریبا ۲۰ درصد کاهش دهند، اما این مورد درباره دانه‌های تصفیه شده حاوی مواد مغذی صدق نمی‌کند. یک بررسی بزرگ که بر روی ۳۵۰ هزار نفر از افرادی که مصرف بالایی از برنج را داشتند، نشان می‌داد؛ این افراد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند. شاید این تحقیق به نوعی شوکه کننده باشد، اما اگر می‌خواهید از شر دیابت نوع دو که با بیماری‌های قلبی نیز رابطه مستقیم دارد، در امان باشید، باید در مصرف برنج احتیاط بیشتری داشته باشید. جالب است، بدانید افرادی که دارای اضافه وزن هستند، بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند.
چیپس سیب زمینی
طبق گفته محققان دانشگاه هاروارد، چیپس یکی از بدترین غذا‌هایی است که وارد شکم می‌شود. این ماده غذایی نه تنها باعث افزایش چربی بد در بدن می‌شود، بلکه مشکلات بسیار زیادی برای قلب و حتی دستگاه گوارش به وجود می‌آورند. این ماده غذایی هم چنین در چاق شدن افراد با توجه به کالری بالایی که دارند، نقش بسیار پر رنگی بازی می‌کند.
پیتزا
از آنجایی که برای تهیه پیتزا از مواد پر کالری استفاده می‌شود و این مواد می‌توانند باعث افزایش وزن مصرف کنندگان پیتزا نیز شود، در ضمن اضافه وزن و چربی زیاد بدن می‌تواند مشکلات بسیار زیادی روی قلب‌تان ایجاد کند. افراد چاق بیشتر از سایر افراد در معرض حملات قلبی هستند. از این رو شما با مصرف مواد کم کالری باید به دنبال تناسب اندام باشید. فست فوت‌ها و حتی پیتزا با توجه به کالری بالایی که دارند، نمی‌توانند یک گزینه مناسب برای کم کردن وزن باشند.
سیب زمینی سرخ کرده
سیب زمنی سرخ کرده سه نوع تهدید متفاوت را برای بدن ایجاد می‌کند، این ماده منبع خوبی از کربوهیدارت‌های ساده است که به آسانی به قند تبدیل می‌شود. همچنین سیب زمینی سرخ کرده با توجه به چربی و نمک بالایی که دارد، می‌تواند سلامتی شما را به شدت تهدید کند. در این رابطه تحقیقی ۲۰ ساله توسط محققان دانشگاه هاروارد صورت گرفته که نشان می‌دهد، کسانی که به صورت منظم از سیب زمینی سرخ کرده استفاده می‌کنند؛ در هر ۴ سال بیش از ۳ کیلوگرم بر وزنشان اضافه می‌شود. این در حالی است که این اضافه وزن فقط به خاطر خوردن سیب زمینی سرخ کرده است. اگر می‌خواهید به مشکلات ناشی از مصرف سیب زمینی سرخ کرده دچار نشوید، بهترین گزینه کم کردن مصرف این ماده غذایی است. البته کسانی که در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند، به هیچ عنوان نباید از این ماده غذایی مصرف کنند.
انتهای پیام/بلاغ مارندران

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.