سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 09:33 - دوشنبه 30 بهمن 1396

بودجه اندک بخش کشاورزی

بذر ناامیدی در زمین کشاورزان؛ دیون دولت«مُهر ورشکستگی» بذرکاران شد

پرداخت نشدن مطالبات بذرکاران در سراسر کشور به ویژه استان اصفهان مشکلات عدیده‌ای را برای فعالان این صنف ایجاد کرده است.

به گزارش اصفهان شرق، مواره تأکید شده است که یکی از ارکان مقاوم‌سازی اقتصاد توجه به توان درونی و ظرفیت‌های داخلی است، در این صورت می‌توان به نقش‌‎آفرینی استعدادهای درونی یک بخش از عرصه کلان صنعت و تولید برای استحکام بخشیدن به بدنه اقتصاد امیدوار بود.

یکی از همین ظرفیت‌ها و استعدادهای درونی در بخش کشاورزی نهفته است، عرصه‌ای که با تقویت آن تولید ناخالص ملی رشد یافته و به دنبال آن رشد اقتصادی حاصل می‌شود. نتیجه نهایی آن مقاوم‌سازی پایه‌های اقتصاد کشور در برابر تکانه‌ها و لرزش‌های بیرونی است.

اما از جمله مهمترین عرصه‌های حوزه وسیع و موثر کشاورزی بخش گندم است که بیشتر با واژه خودکفایی به عنوان پیشوند گفته‌ها در این حوزه روبرو هستیم. خودکفایی در تولید گندم موضوعی است که بسیاری از کارشناسان سرانجام مبهم و نامعلومی را برای آن متصور هستند که در این میان باید به مشکلات بخش عمده‌ای از مرتبطان این حوزه که همان بذرکاران هستند نیز پرداخت.

بدهی 3 ساله دولت به بذرکاران

یک تولید کننده بذر درباره مشکلات این حوزه به تسنیم می‌گوید: بخش عمده کار ما تولید بذر اصلاح شده است، در واقع تولید این نوع بذر منابع کمتری مصرف کرده و در کشاورزی روشی به صرفه‌تر محسوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: فعالان این صنف با سختی و مشقت فراوان به کار مشغول هستند و تولیدات آنها برای بخش کشاورزی به واسطه کاهش محسوس آفات و صرفه‌جویی منابع به صرفه‌تر است اما مشکلات ما در این حوزه بسیار زیاد است.

این تولیدکننده بذر می‌گوید: اکنون 2 سال است که فعالان این صنف در انتظار پرداخت بدهی‌های خود هستند. معوقات ما روی هم جمع شده و بسیاری از افراد این صنف دیگر توانایی ادامه کار ندارند، عده‌ای نیز با استفاده از وام بانکی به دنبال ادامه فعالیت بودند که ناتوانی در پرداخت قسط مشکلات آنها را مضاعف کرده است.

خواسته نماینده شاهین‌شهر از محمدباقر نوبخت

نماینده مردم شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی هفته پیش با ارسال نامه‌ای به محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از درخواست انجمن صنفی تولیدکنندگان بذر اصلاح شده مبنی بر لزوم پرداخت یارانه دولتی به شرکت‌های تولیدکننده خبر داد.

در نامه‌ای که به امضای حسینعلی حاجی‌دلیگانی رسیده آمده است: با توجه به بدهی شرکت‌های تولیدکننده بذر اصلاح شده به بانک‌ها و پرداخت سود و جرائم تأخیر اقساط و احتمال ورشکستگی این شرکت‌های تولیدکننده که نقش مؤثری در تأمین امنیت غذایی کشور دارند، مساعدت لازم در پرداخت مطالبات این شرکت‌ها صورت پذیرد با این‌که تمهیدات لازم نسبت به تهاتر دیدن آن‌ها به بانک و مطالبات شرکت‌های تولیدکننده بذر اصلاح شده از دولت به استناد جواز قانونی این اقدام در قوانین بودجه 96 و 97 (که احتمالاً تصویب شود) اقدام گردد.

240 میلیارد تومان، طلب بذرکاران از دولت

اما توضیحات بیشتر راجع به بدهکاری دولت به بذرکاران از زبان نماینده تولیدکنندگان بذر استان اصفهان خواندنی است.

حسن کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسیم در اصفهان با اشاره به معوقات پرداخت نشده از طرف دولت به تولیدکنندگان این صنف می‌گوید: از سال 95 تقریباً بین 40 تا 45 درصد مطالبات تولیدکنندگان بذر وصول نشده است. علاوه بر این تولیدکنندگان در سال 96 کاملاً طلبکار هستند که جمع آن در کل کشور به 240 میلیارد تومان می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: تعاونی ما نیز متشکل از 6 شرکت، خود به تنهایی یک میلیارد و 800 میلیون تومان طلبکار است که هر یک از این شرکت‌ها به فراخور میزان تولیدات خود از دولت طلب دارند.

نماینده تولیدکنندگان بذر استان اصفهان درباره تعیین میزان مطالبات بذرکاران از دولت می‌گوید: به عنوان نمونه فرض می‌کنیم بسته بندی و آماده سازی یک کیلوگرم گندم و ارسال به مقاصد توزیع از صفر تا 100 بر عهده ما است، هزینه این اقدامات 2 هزار تومان تمام می‌شود، اما دولت می‌گوید شما 1560 تومان از کشاورز گرفته و مابقی آن را من در قالب یارانه پرداخت می‌کنم.

شرکت‌های ورشکسته نتیجه بی‌تعهدی دولت

وی ادامه می‌دهد: اما از سال 95 تاکنون عملاً ما به کشاورز یارانه داد‌ه‌ایم چون دولت یارانه‌ای که متقبل شده را پرداخت نکرده است.

کاشانی به مشکلات ایجاد شده برای کشاورزان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: بانک‌ها بهره بانکی عدم پرداخت دیون دولت را از ما می‌گیرند که این میزان برای همکاران ما در سراسر کشور ماهیانه 5 میلیارد تومان است. در همین راستا بسیاری از شرکت‌ها ورشکسته‌ شده‌اند و بانک‌ها نیز با اجرائیه، اموال منقول و غیرمنقول آنها را ضبط می‌کنند.

وی با اشاره به دیگر مشکلات تولیدکنندگان بذر می‌گوید: یکی از مهمترین مشکلات ما در استان اصفهان تأمین آب شرب است، با توجه به کاهش نزولات جوی سطح کشت پایین آمده و مجبور هستیم برای تولید بذر موردنیاز خود حتی اقدامات فرااستانی انجام دهیم، ما اکنون در استان‌های تهران و مرکزی نیز به همکاری با پیمانکارانی برای تولید اقدام کرده‌ایم.

نماینده تولیدکنندگان بذر استان اصفهان ادامه می‌دهد: لازم است با توجه به کاهش بارندگی‌ها و خشکی زاینده‌رود، شرکت آب منطقه‌ای مدیریت صحیح انجام دهد، البته پیشنهاد ما این است که رسانه‌ها نیز مایه بگذارند و فرهنگ صحیح مصرف آب را ترویج کنند.

وی با اشاره به لزوم اجرای روش‌های نوین کشاورزی می‌گوید: ما چندین سال است که آبیاری قطره‌ای را در منطقه برخوار ترویج می‌کنیم و بیشتر مزارع ما به صورت قطره‌ای سیراب می‌شوند. اگر این روش را اجرا نمی‌کردیم اکنون حتی یک هکتار نیز تولید نداشتیم.

بودجه بخش کشاورزی اندک است

کاشانی بیان می‌کند: دولت باید حمایت خود را از بخش کشاورزی تقویت کند، قوت مردم در دست کشاورزان است و باید در زمینه بودجه به وزارت جهاد کشاورزی با دید بازتری نگریسته شود. متأسفانه بودجه‌ وزارت کشاورزی نسبت به برخی وزارتخانه‌ای دیگر اندک است در حالی که دولت و مجلس باید به این بخش بهای بیشتری بدهند.

بدهی کلان دولت به تولیدکنندگان بذر اصلاح شده در کشور علاوه بر مشکلاتی که برای فعالان این حوزه ایجاد کرده بخش کشاورزی را نیز درگیر مسائل حل نشده بسیاری می‌کند.

قوت غالب مردم در دستان کشاورزان زحمت‌کشی است که با وجود همه مسائل و مشکلات ناشی از خشکسالی توان خود را برای تأمین احتیاجات جامعه به کار می‌گیرند تا خودکفایی در تولید گندم جشنی پایدار بماند، تداوم این تلاش نیازمند تدبیر دولت است.

 

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.