سرویس: اجتماعی 18:10 - یکشنبه 29 بهمن 1396

استاندار اصفهان

اعتبارات طرح‌های اشتغال‌زایی تا پایان امسال جذب شود

استاندار اصفهان گفت: برای حفظ اعتبار استان به همه مدیران دستگاه‌ها، فرمانداران و رؤسای بانک‌ها تکلیف می‌کنم که صد درصد اعتبارات در طرح‌های مختلف اشتغال را جذب کنند چرا که نتیجه‌ای جز این قابل پذیرش نیست.

به گزارش اصفهان شرق، محسن مهرعلیزاده در جلسه کارگروه اشتغال استان که پیرامون کارنامه استان در اجرای طرح‌های اشتغال فراگیر صورت گرفت، اظهار داشت: اشتغال از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و اولویت‌های دولت تدبیر و امید و همچنین اولویت‌های اصلی کشور و استان به شمار می‌رود و موظف هستیم که مشکلات این بخش را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که 12.1 میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور وجود دارد، افزود: وجود جمیعت جوان یک فرصت از لحاظ قدرت فکر، اندیشه و تحرک برای یک کشور به شمار می‌رود و اگر در این خصوص اقدام به هنگام صورت نگیرد این فرصت تبدیل به تهدید خواهد شد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه برخلاف منابع مالی محدود دولت، ایجاد طرح‌های اشتغال فراگیر از جمله طرح کارورزی فارغ التحصیلان، مهارت آموزی در محیط کار واقعی و طرح تکاپو در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: براساس این طرح‌ها یک میلیون و 30 هزار اشتغال باید ایجاد شود که سهم استان اصفهان 90 هزار شغل است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان مکلف به جمع بندی وضعیت اشتغال استان‌های مختلف شده است، ادامه داد: این گزارش در حضور رئیس جمهور و وزرای مربوطه در جلسه اخیر ارائه شد و پیشنهادها و راهکارهای لازم برای رفع مشکلات این بخش ارائه شد.

مهرعلیزاده با بیان اینکه ابلاغ این طرح‌ها در نیمه دوم سال صورت گرفت و سامانه متمرکز نیز در روزهای گذشته آماده شده است، خاطرنشان کرد: به دلیل عدم طراحی سامانه در زمان مناسب دستگاه‌ها موفق به ثبت فعالیت‌های خود در سامانه نشده‌اند و بر همین اساس باید تا پایان سال همه دستگاه‌ها به آنچه که تکلیف آن‌ها است، عمل کنند.

وی با اشاره به اعتبار یک‌هزار و 650 میلیارد تومانی برای اجرای طرح‌ها، بیان کرد: در طرح کارورزی دولت متعهد شده که فارغ التحصیلانی که در یک مکان صنعتی و تولیدی فعالیت می‌کنند تا 6 ماه حقوق و یک‌سال بیمه آن‌ها را پرداخت کند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: براساس آمار وضعیت استان اصفهان در به کارگیری این اعتبارات مناسب نبوده است و این کارنامه برای استانی با ویژگی‌های اصفهان ضعف به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در مجموع آمار نشان می‌دهد که تمرکز مدیران و فرمانداران بر این طرح‌ها بسیار کم بوده است و نتوانسته‌اند از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

مهرعلیزاده با بیان اینکه این موضوع به صورت یک طرح عادی و نه یک طرح فوق العاده دیده شده است، اضافه کرد: با توجه به حجم بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان و کشور ما ملکف هستیم که اشتغال فارغ التحصیلان را تأمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این طرح تکلیف دستگاه‌ها و فرمانداران به صورت معین مشخص نشده بود، اظهار داشت: دبیرخانه باید پیگیری و یادآوری‌های لازم را در خصوص اجرای طرح داشته باشد.

استاندار اصفهان، عدم اطلاع‌رسانی را از دیگر مشکلات این طرح برشمرد و افزود: نتایج نشان می‌دهد که اطلاع‌رسانی درستی به فارغ التحصیلان دانشگاهی نشده است و عدم توجیه جامعه هدف مشاهده می‌شود که باید مسئولان از طریق صدا و سیما، روزنامه‌ها، فضای مجازی و دانشگاه‌ها در این خصوص اطلاع‌رسانی درست داشته باشند.

وی تأکید کرد: به عنوان یک توقع و تذکر جدی از مدیران دستگاه‌ها، رؤسای بانک‌ها و فرمانداران انتظار می‌رود که حداقل طی 20 روز کاری تا پایان سال سهم خود را در ابعاد مختلف به صددرصد برسانند و نتیجه‌ای جز این قابل پذیرش نیست.

مهرعلیزاده با بیان اینکه غفلت صورت گرفته در سال‌های گذشته در زمینه اشتغال باید جبران مافات شود، تصریح کرد: در مجموع استان اصفهان باید سهم خود در اشتغال و جذب اعتبارات این بخش را تا پایان سال به صددرصد برساند و در ماه‌های ابتدای سال آینده با بررسی وضعیت دستگاه‌ها، کم کاری‌های صورت گرفته مورد تذکر جدی قرار خواهد گرفت.

استان اصفهان در جذب اعتبارات طرح‌های اشتغال خوب عمل نکرده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: استان اصفهان در جذب اعتبارات مربوط به طرح‌های اشتغال خوب عمل نکرده و دستگاه‌هایی که نتوانسته‌اند به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند باید پاسخگو باشند.

محمدعلی شجاعی با بیان اینکه مشکلات اجرایی مربوط به این طرح‌ها احصا و با راهکارهای لازم به دولت ارائه شده است، گفت: دستگاه‌های اجرایی، بانک‌های عامل و فرمانداری‌ها باید تا 48 ساعت آینده فعالیت‌های خود را به صورت مستند به دبیرخانه کارگروه اعلام کنند و تا سه روز آینده عملکرد واقعی شهرستان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در راستای اجرای این طرح‌ها باید وارد سامانه‌های مرتبط شود.

به گزارش تسنیم، در این جلسه آئین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تشریح شد.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.