سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 16:02 - شنبه 28 بهمن 1396

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی اصفهان

۲۶۰ هزار هکتار از اراضی اصفهان تحت آبیاری تحت فشار است

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: ۲۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اصفهان تحت آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.

به گزارش اصفهان شرق، احمدرضا رئیس زاده با اشاره به اینکه تلاش کردیم از منابع بومی استان اصفهان در جهت توسعه کشت گلخانه ای و همچنین توسعه باغات گام برداریم، اظهار داشت: تولید و توسعه کشت در فضاهای گلخانه ای در دستور کار ما است، چون با این روش هم می توان مصرف آب را کاهش داد و هم عملکرد کشت و بهره وری را بالا برد، زیرا کشت و کار در این محیط کنترل شده است و محصولات باکیفیت بهتری تولید می شود.

وی از احداث یک شهرک گلخانه ای در شهرستان خمینی شهر خبر داد و گفت: این شهرک در قالب ۱۸ واحد گلخانه ای تا پایان سال جاری به منظور اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته های کشاورزی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به تغییر الگوی کشت و کار در سال ۹۶، اظهار کرد: ۱۸۰ هکتار اراضی استان اصفهان به کشت زعفران، ۵۰۰ هکتار به کشت پسته، ۲۰۰ هکتار به کشت گل محمدی و ۱۵۰ هکتار به کشت گیاهان دارویی توسعه یافته است، البته مساحت باغات پسته در استان اصفهان ۷۰۰ هکتار است که ۷۵۰۰ تن محصول از آن ها برداشت می شود و هیچ گونه مشکلی از نظر آفات نباتی ندارد.

وی اعلام کرد: در بسیاری از شهرستان ها به دلیل کندن چاه های عمیق به شوری آب رسیده بودیم و دیگر جایی برای کشت نبود بنابراین به سمت کشت گلخانه ای رفتیم.

رئیس زاده گفت: یکی از روش های دیگری که در جهت مدیریت منابع آبی و نجات صنعت کشاورزی انجام دادیم، استفاده از آبیاری های نوین تحت فشار و کم فشار بود که در همین راستا ۲۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت آبیاری تحت فشار است و مابقی اراضی را بسته به نوع بافت و ساختمان خاک در قالب تجهیز و نوسازی شبکه های آبیاری قرار دادیم و همچنین استفاده از قنات و سفره های آب زیرزمینی نیز برای برخی از مزارع کشاورزی به کار برده شد.

وی از  بهره برداری و حفظ ذخایر به عنوان یک راهبرد خبر داد و بیان داشت: استفاده از پساب یک پتانسیل بالقوه است که در صورت تصفیه می توانیم به عنوان یک منبع و ذخیره آبی از آن استفاده کنیم و این در حالی است که هم اکنون پساب ها به آن سبک و سیاق اصولی تصفیه نمی‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: بیشترین پروژه‌های آبیاری را در شهرستان اصفهان و مناطق شرق اصفهان داشتیم و در انتهای حوضه آبریز عمده پروژه های کم فشار در این منطقه صورت گرفته است.

 

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.