سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 12:39 - شنبه 28 بهمن 1396

متخصص بیماری‌های قلب وعروقی

۴۰ درصد مرگ‌ومیر کشور ناشی از بیماری‌های قلبی است/آمار 15 درصدی افتادگی دریچه میترال درخانم‌ها

متخصص قلب گفت: ۴۰ درصد مرگ‌ومیر‌ کشور مربوط به بیماری‌های قلبی است و اکثر افراد مراجعه دیر هنگام به متخصصان دارند.

به گزارش اصفهان شرق، رضا سخنران متخصص بیماری‌های قلب وعروقی عنوان کرد: طبق آمارهای وزارت بهداشت حدود 40 درصد مرگ و میرها در کشور مربوط به بیماری‌های قلبی که از این میان بیش از 10 درصد از افراد در سکته‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: مداخله زود هنگام و مراجعه به متخصص قلب و عروق در گام اول موجب پیشگیری و در گام‌های بعدی موجب تسریع روند درمان و کاهش عوارض می‌شود اما متاسفانه افراد جامعه نسبت به سلامت قلب خود غافل هستند و نداشتن علائم را دلیلی بر سلامت قلب خود می‌دانند در صورتی که افراد بالای 50 سال درگیر عوارض فشار خون،‌ دیابت، قند بالا هستند که آنها را  در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد  ودر مواردی افراد با این وضع باید به متخصص قلب و عروق مراجعه و سریعا بستری شوند.

سخنران اظهار کرد: فردی با سابقه فامیلی و ژنتیکی بیماری‌های قلبی باید مراقبت لازم را داشته باشد و از 35 سالگی تست‌های لازم را تحت نظر متخصصان قلب وعروق انجام داده تا با کارهای تشخیصی و درمانی از سکته های قلبی در امان بماند.

رشد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در کشورهای در حال توسعه

وی افزود: با توجه به اینکه آمار بیماری‌های قلبی وعروقی در کشورهای در حال توسعه به دلیل سبک زندگی، ‌کم تحرکی، چاقی و صنعتی شدن وانواع آلودگی‌ها رو به افزایش است متاسفانه آمار سن ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز رو به کاهش است که این موضوع یک هشدار و زنگ خطر برای افراد جامعه است و توصیه ما مراجعه مرتب و منظم سالیانه به متخصصان قلب و عروق است.

این متخصص قلب و عروق در ادامه از آمار 15 درصدی افتادگی دریچه میترال (پرولاپس)در خانم‌ها خبر داد و افزود: تنگی رگی قلب هم از اختلالاتی است که افراد بسیاری با تنگی بالای 90 درصد هستند که چون علامتی ندارد دیر هنگام به متخصصا مراجعه می‌کنند و متاسفانه درگیر عوارض بیماری های قلبی خواهند شد و سهم زیادی از هزینه‌های درمان از سوی نظام سلامت و هزینه‌های روانی خانواده‌ها در این مسیرها خرج می‌شود.

سخنران با توجه به آمار سالمندی در کشور اظهار کرد: افزایش سن یکی از موضوعاتی است که عوارض بیماری‌های قلبی را تشدید می‌کند و در این میان به دلیل مراجعه دیر هنگام، بیماران از دارو درمانی دور شده و درمان نهایی جراحی است  که ما به جامعه هشدار می‌دهیم  با در نظر داشتن رژیم غذایی کنترل شده، سبک زندگی مناسب و تحرک در کنار مراجعه زود هنگامف عوارض بیماری را کاهش دهند.

وی در پایان گفت: موضوع آموزش و پیشگیری از بیماری‌های گوناگون نیازمند مشارکت متولیان سلامت،‌نهادهای سلامت محور و رسانه‌ها است که امیدواریم این نهادهای متولی با افزایش آگاهی به هموطنان زمینه ساز ارتقای سلامت در جامعه باشند.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.