سرویس: اجتماعی 08:08 - شنبه 28 بهمن 1396

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ‌اصفهان

مناطق خشک استان اصفهان از میانگین کشوری بالاتر است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ‌اصفهان گفت: گستردگی جنگل در استان اصفهان نسبت به کشور و آمار جهانی پایین و مناطق خشک این استان از میانگین آمار کشور بالاتر است.

به گزارش اصفهان شرق، محمدحسین شاملی در دومین مجمع اجلاس عمومی بسیجیان استان اصفهان با موضوع آب شرب، کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاه اصفهان، تخریب سرزمین را مشکلی بسیار مهم خواند و اظهار داشت: آثار تخریب سرزمین سبب از بین رفتن مراتع می‌شود، در آینده باید مراتع کشاورزی را زیاد کرده تا بتوانیم غذای مردم را تامین کنیم. باید بدانیم تخریب سرزمین در نهایت به کمبود حاصل خیزی زمین منجر می‌شود، پس باید خود را برای شرایط سخت آماده کنیم.

وی خشکسالی را معضل آینده جهان و نه تنها مشکل کشور خواند و افزود: موضوع آب تنها بحث شرب نیست باید کشاورزی را هم مد نظر باشد، باید به وخامت اوضاع آینده جهان واقف باشیم و عوامل تخریب سرزمین را بشناسیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان شاملی تصریح کرد: گستردگی جنگل در استان اصفهان نسبت به کشور و آمار جهانی پایین است و مناطق خشک این استان از میانگین آمار کشور بالاتر است. این در حالی است که بیشتر از حد ظرفیت مراتع استان بهره‌برداری می‌شود.

وی به ظرفیت بالای استان اصفهان در کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: اصفهان دارای بیش از 300 گونه گیاهان دارویی صنعتی است که 46 گونه آن قابل بهره‌برداری بوده و باید به این موضوع اهمیت داده شود.

شاملی بار دیگر بر معضل کمبود آب شیرین تاکید کرد و گفت: اتلاف آب در کشور ایران 28 تا 30 درصد است که این آمار در دنیا 9 تا 12 درصد بوده و این امر به مدیریت منابع آبی مربوط می‌شود، در نتیجه با فرونشست سفره‌های آب زیرزمینی در استان روبه‌رو هستیم.

وی از دست دادن پوشش گیاهی را خطری جدی خواند و اظهار داشت: بارندگی‌های کم به‌سادگی به سیل بدل شده و خسارت‌های زیادی را وارد می کند، بادها نیز سبب افزایش بیابان‌های استان می‌شود، پس در این شرایط حفظ کشاورزی به معنی حفظ منابع استان اصفهان و اجرای قانون مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهکار عمل در زمان خشکسالی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بیان کرد: خشکسالی تمام دنیا را در برگرفته است، جلب مشارکت مردم عمومی و حفاظت همگانی از منابع طبیعی راهکاری بسیار مهم است. کویر یک نعمت است، باید به این موضوع دقت کنیم که کمپ‌های اکوتوریست بسیار درآمدزا است، اگر مشکلات کشور را مدیریت نکنیم در آینده امنیت غذایی کشور به خطر می‌افتد.

صرفه جویی را از خودمان آغاز کنیم

رئیس مجمع بسیجیان استان اصفهان نیز در این مجمع گفت: امروز اصفهان با توجه به کمبود آب در خطر است و اگر پیش‌بینی نکنیم بلایی که سر دیگر استان‌ها آمده بر سر استان اصفهان هم می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کوچک‌زاد به وضعیت مراتع و منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: در قرآن کریم در ده مرتبه خداوند از نعمت‌های خود یاد کرده است، 31 بار تکرار می‌شود که «جن و انس کدامین نعمت‌های پروردگارتان را تکذیب می‌کنید» اگر برای علم و آموزش این تأکید ضرورت گرفته بود یک‌بار کافی بود، وقتی خداوند 31 بار تکرار می‌فرماید یعنی غرق در نعمت‌های الهی هستیم و خداوند همه نعمتی را به ما داده است. باید نعمت‌ها را خود بشناسیم و خوب از این نعمت‌ها استفاده کنیم.

وی شکر نعمت را به معنی استفاده درست از نعمت دانست و ادامه داد: اگر از نعمت بد استفاده کنیم سبب نقمت شده و سد راه تکامل ما خواهد شد، آب و زمین نعمت است و اگر کشاورز علم نداشته باشد چاه‌ها به عمق زمین فرو می‌رود و چاه خود را عمیق‌تر می‌کند و زمین را از بین می‌برد. ما به سه نعمت آب و زمین و هوا زنده‌ایم و متأسفانه اطلاعات ما کم است و باید تا حد امکان اطلاع رسانی کنیم.

رئیس مجمع بسیجیان استان اصفهان به رشد کشاورزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: با آنکه جمعیت ما دو برابر شده اما تولید محصولات کشاورزی ما 4 برابر شده است و اگر از آب تولید بهینه داشته باشیم می‌توانیم بیشتر پیشرفت داشته باشیم.

وی بیان کرد: نه‌تنها باید کشاورزان را حفظ کنیم بلکه باید به فکر زندگی مردم خود باشیم، باید از خودمان شروع کنیم و مصرف آب را مد نظر داشته و سپس مسائل را برای دیگران بیان کنیم.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.