سرویس: اجتماعی 09:30 - جمعه 27 بهمن 1396

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات

چرخ شبکه های اجتماعی نیازمند بومی سازی است

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد با بیان اینکه اساس فناوری‌های نوین ارتباطی بر مبنای لیبرالیسم شکل گرفته است، گفت: این شبکه ها مشکلات فرهنگی نیز به همراه دارد، اما لازم نیست دوباره شبکه های مجازی را بسازیم بلکه باید آنان را بومی‌سازی کنیم.

به گزارش اصفهان شرق، حسن نجفی سولاری در حاشیه “کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی در ایران با اشاره به اینکه در دنیای مدرن رویکردهای ارتباطی نسبت به دنیای سنتی از بین رفته است، اظهار کرد: این درحالی است که استفاده از ابزارها و تکنولوژی های جدید رویکرد جدیدی ساخته است.

وی افزود: اگر روزی روابط عمومی ها با نصب یک بنر امر اطلاع رسانی را انجام می دادند، امروز این مهم با شبکه های اجتماعی انجام می شود، از این رو گفته می شود زیست بوم دومی برای فعالیت های ارتباطی در حال شکل گیری است.

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد بیان کرد: زیست بوم دوم موجز، کوچک و فشرده است و این رویکرد باید در روابط عمومی جدید شکل بگیرد، امروزه به جای تهیه صدها صفحه اطلاعات از شرکت، استفاده از یک توییت موجی از حرف ها را ایجاد می کند.

سلطانی با اشاره به اینکه اگر فناوری ها(شبکه های مجازی) برئپایه رساندن منفعت به دیگران باشد، طبیعتا اشکالی رخ نمی دهد، اضافه کرد: این در حالی است که مبنای تولید این ابزارها بر اساس حل مسائل انسانی نیست و تولید کنندگان مبنا را بر سود و منفعت های شخصی قرار می دهند، از این رو با استفاده از فضای مجازی شاهد مشکلات فرهنگی هم هستیم.

وی افزود: اگر روی مثبت سکه شبکه های اجتماعی را نگاه کنید، اثراث مثبت و برعکس آن اثرات منفی به همراه خواهد بود، اما توصیه می شود قبل از ورود فناوری جدید یا شبکه مجازی به جامعه، پیوست های فرهنگی آن تهیه شود.

این استاد ارتباطات با بیان اینکه ایران همواره تولیدکننده علوم و فناوری بوده است، گفت: از این رو تولید فناوری های جدید در اعصار گذشته مشکلی هم برای ما نداشت، اما زمانی که با استفاده از مبنای علوم ایرانی_اسلامی فناوری های جدیدی در غرب و بر اساس رویکرد لیبرالیستی تولید شد، مشکلات زیادی دامن گیر جوامع شد و اغلب در برابرشان منفعل شدند.

وی تصریح کرد: با این حال قرار نیست، شبکه های مجازی را همانند چرخ، دوباره بسازیم بلکه باید آنان را به نفع خود بومی سازی کنیم.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.