سرویس: اجتماعی 16:08 - پنجشنبه 26 بهمن 1396

مدیرکل تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر:

51 دستگاه فرهنگی در حوزه پیشگیری از اعتیاد ضعیف عمل می‌کنند/ جرقه شروع مصرف مواد مخدر از 15 سالگی است

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 51 دستگاه فرهنگی در حوزه پیشگیری از اعتیاد ضعیف عمل می‌کنند، اقدامات صدا و سیما نیز متناسب با حجم تهدیدات نیست.

به گزارش اصفهان شرق،  حمیدرضا صرامی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این‌که اعتیاد از سوی رهبر معظم انقلاب در بین 5 آسیب اجتماعی احصا شده به عنوان نخستین آسیب تعیین شده است، اظهار کرد: در جهت‌گیری‌های رهبر معظم انقلاب در جلسه سران قوا، رویکرد پیشگیری اولیه از اعتیاد، به عنوان رکن اساسی مبارزه با مواد مخدر عنوان شد.

وی با اشاره به این‌که در این جهت‌گیری بودجه و امکانات و برنامه‌ریزی‌ها رکن اساسی پیشگیری از اعتیاد تلقی شد، افزود: اعتبارات پیشگیری از مواد مخدر 20 میلیارد تومان است که این بودجه را دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر به دستگاه‌ها اختصاص می‌دهد و ردیف‌هایی هم از طریق سازمان اجتماعی کشور اختصاص پیدا می‌کند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌که دستگاه‌های دولتی اعتباراتی را در راستای پیشگیری از مواد مخدر از مجلس دریافت می‌کنند، گفت: جهت‌گیری‌های اعتبارات در چند سال اخیر نشان می‌دهد شرایط در حوزه پیشگیری بهتر شده اما کافی نیست.

وی با بیان این‌که در جامعه جهانی در حوزه پیشگیری از مواد مخدر برای هر فرد 20 دلار و در ایران یک دلار هزینه می‌شود، بیان داشت: در این حوزه نیازمند تقویت بودجه هستیم.

صرامی با بیان این‌که در بحث پیشگیری چند رکن به عنوان ارکان اساسی پیش‌بینی شده است، تأکید کرد: مبحث اول مهارت و توانمندسازی دانش‌آموزان و دانشجویان است.

*آموزش 2 هزار و 380 مربی در راستای پیشگیری از اعتیاد

وی با بیان این‌که مبحث دوم توجه به آموزش خانواده‌ها و توجه به کارمندان و کارگران است، خاطرنشان کرد: در بحث توانمندسازی برای دانش‌آموزان گام‌های اساسی برداشته شده و در 31 استان کشور 2 هزار و 380 نفر از مربیان آموزش و پرورش در این راستا آموزش دیده‌اند تا در دبیرستان‌ها، خانواده‌ها و دانش‌آموزان مداخله کنند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر این‌که در بحث دانش و مهارت نیازمند توجه جدی‌تر در اوقات فراغت و غلبه هیجان در نسل جوان هستیم، اذعان داشت: هر چقدر به بحث ورزش و هنر به عنوان 2 مؤلفه اثرگذار در شخصیت جوانان پرداخته شود، نسل جوان کمتر به رفتارهای کاذب روی می‌آورند.

وی با بیان این‌که اقدامات ورزشی باید در جامعه بیشتر گسترش پیدا کند، مطرح کرد: به موازات اداره ورزش و جوانان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در حوزه مبارزه با مواد مخدر باید فعالیت کند.

صرامی با اشاره به این‌که 51 دستگاه فرهنگی در حوزه پیشگیری از اعتیاد ضعیف عمل می‌کنند، ادامه داد: در حوزه رسانه‌ها، به طور قطع رسانه ملی یک نقش بی‌بدیل دارد.

*اقدامات صدا و سیما متناسب با حجم تهدیدات نیست

وی با اشاره به این‌که قانون‌گذار در ماده 33 صدا و سیما را موظف کرده برای مداخلات پیشگیرانه برنامه تولید کند، اضافه کرد: اقدامات صدا و سیما متناسب با حجم تهدیدات نیست.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌که در فضای مجازی در حوزه مبارزه با مواد مخدر متناسب با حجم تهدید گام برنداشته‌ایم، گفت: دستگاه‌ها با بهره‌گیری از فضای مجازی که 40 میلیون کاربر از آن استفاده می‌کنند استفاده‌های بیشتری از آن کنند.

وی با اشاره به جایگاه اقتصاد و گرایش افراد به اعتیاد، خاطرنشان کرد: خرده نظام‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی نقش بی‌بدیلی در مبارزه با مواد مخدر دارند، اگر افراد از شغل و درآمد کافی برخوردار باشند گرایش به موضوع اعتیاد کمتر خواهد بود.

صرامی با اشاره به این‌که سیاست‌های اقتصادی اثر خود را بر روند گرایش افراد به مصرف مواد مخدر داشته است، اظهار داشت: اگر در خرده نظام فرهنگی و اجتماعی در راستای آگاه‌سازی اجتماعی و اعتمادسازی اقدام کنند و در کنار آن خرده نظام فرهنگی نیز وارد عمل شود، افراد به سمت اعتیاد نخواهند رفت.

وی با اشاره به این‌که آموزش به تنهایی اثرگذار نیست، بیان داشت: تجمیع نگاه‌ها در پیشگیری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می‌تواند در پیشگیری از مواد مخدر ایفای نقش کنند.

*جرقه شروع مصرف مواد مخدر از 15 سالگی است

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌که بر اساس آخرین مطالعات انجام شده میانگین سنی مصرف مواد مخدر در کشور 24 و در سیستان بلوچستان 19 سال است، عنوان کرد: باید یک اصلاح نگرش کنیم چرا که جرقه شروع مصرف مواد مخدر از 15 سالگی است.

وی با بیان این‌که سن 15 سالگی به عنوان یک سن بحرانی باید مورد توجه واقع شود که در این راستا مداخله جدی در دبیرستان‌ها را آغاز کرده‌ایم، اظهار کرد: 6 دهم درصد از جامعه 26 میلیونی 15 تا 64 سال یعنی 156 هزار نفر مصرف کنندگان مواد مخدر هستند.

صرامی با بیان این‌که گرایش دختران و زنان به مصرف مواد مخدر در 12 سال اخیر نگرانی‌هایی ایجاد کرده است، اضافه کرد: نباید با نگاه انکارآمیز و اغراق‌آمیز در اعتیاد زنان رفتار کنیم.

وی با تأکید بر این‌که وزارت علوم، آموزش و پرورش و صنعت باید مداخلات بیشتری در حوزه پیشگیری از مواد مخدر داشته باشند، ادامه داد: مداخلات باید برای دختران و زنان در مدارس، دانشگاه‌ها و محیط‌های صنعتی افزایش پیدا کند و اگر گام جدی برنداریم با مشکل مواجه می‌شویم.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این‌که 15 درصد از جامعه در پوشش پیشگیری از مواد مخدر قرار دارند، تاکید کرد: 85 درصد از جامعه به عنوان یک ظرفیت باقی مانده و مداخلات پیشگیرانه برای آن‌ها اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان این‌که 27 درصد از جامعه دارای نگرش مثبت و 15 درصد میل به مواد مخدر دارند که باید اقدامات پیشگیرانه انجام داد، عنوان کرد: شیوع مصرف مواد مخدر با نرخ 5.4 درصد در جمعیت 15 تا 64 سال 2 میلیون و 802 هزار و 800 نفر مصرف کننده است و یک میلیون و 600 هزار نفر مصرف‌کننده غیر مستمر مواد مخدر وجود دارد.

*تریاک نخستین الگوی مصرف است

صرامی با اشاره به این‌که تریاک نخستین الگوی مصرف است، اظهار کرد: ماری جوانا و حشیش با 11.9 درصد دومین و شیشه با 8.3 درصد سومین و هروئین فشرده چهارمین الگوی مصرف در کشور هستند.

وی با بیان این‌که با اقداماتی که انجام شده شیشه از رتبه دوم به سوم تبدیل شده است، عنوان کرد: تولید تریاک در افغانستان از 4 هزار و 800 تن به 9 هزار تن افزایش پیدا کرده است و با وجود مبارزات انجام شده با حجم بیشتری از ورود مواد مخدر به کشور روبه‌رو هستیم.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به فعالیت 870 سازمان مردم نهاد در حوزه پیشگیری از مواد مخدر در کشور، گفت: 75 درصد از مواد مکشوفه در شرق کشور است که رقم بی‌بدیلی در جهان است.

وی بیان داشت: برای کاهش 25 درصدی اعتیاد مقرر شده تمامی 22 دستگاه عضو مرتبط با ستاد مواد مخدر هر کدام در عرصه پیشگیری و درمان گام بردارند.

*اجرای طرح ملی «ارزیابی سریع سوء مصرف مواد مخدر در سطح کشور»

صرامی با اشاره به اجرای طرح ملی «ارزیابی سریع سوء مصرف مواد مخدر در سطح کشور»، عنوان کرد: در هفته آینده این طرح در کشور آغاز می‌شود تا نرخ اعتیاد کشور را به دست آوریم و اگر این نرخ را به دست آوردیم می‌توانیم بگوییم نرخ 5 درصدی اعتیاد در چه حدی است.

وی با بیان این‌که نرخ مصرف مواد مخدر در سطح دانشجویان بر اساس تحقیق‌های انجام شده 5 درصد است، ادامه داد: هیچ انکار و سکوتی در مخفی کردن آمارهای اعتیاد نداریم و به صورت شفاف آمارها را اعلام می‌کنیم.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر این‌که از اصحاب هنر و هنرمندان باید بیشتر استفاده کنیم، تأکید کرد: نرخ شیوع اعتیاد در سن 15 تا 64 سال در استان اصفهان 2.42 درصد است که از متوسط نرخ شیوع کشور پایین‌تر است، نرخ اعتیاد در دانشگاه‌های استا اصفهان نیز پایین‌تر است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان با تأکید بر این‌که باید در حوزه پیشگیری در خانواده‌ها و مدارس سرمایه‌گذاری کرد، خاطرنشان کرد: هر چقدر در حوزه پیشگیری کار کنیم برنده هستیم.

*امکانات ایستگاه شهید امامی شهرضا زیر صفر است

مصطفی هادی‌زاده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در ادامه جلسه با اشاره به ایستگاه شهید امامی شهرضا، اظهار کرد: این ایستگاه دستاوردهای خوبی در حوزه کشفیات مواد مخدر داشته است اما امکانات آن زیر صفر است.

وی با بیان این‌که ایستگاه شهید امامی شهرضا ایستگاه مصوب قاچاق است، افزود: این ایستگاه مشمول اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر نمی‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان بیان داشت: در 9 ماهه سال 96 در ایستگاه شهید امامی شهرضا یک هزار و 800 کیلو انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده است که 7 درصد از کشفیات استان را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های 94 و 95 کل کشفیات این ایستگاه 7 تن بوده است که 9 درصد از کل کشفیات استان را به خود اختصاص داده است با وجودی که ایستگاه مواد مخدر نبوده اما کشفیات خوبی داشته است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.