سرویس: اجتماعی 09:30 - پنجشنبه 26 بهمن 1396

رئيس پليس فتای استان اصفهان خبر داد

پاتک پلیس فتای اصفهان به 2 سایت فیشینگ در شمال کشور/ سرقت اطلاعات بانكی بيش از هزار نفر

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان از عمليات پيچيده دستگيری گرداننده دو سايت فيشينگ با سرقت اطلاعات بيش یک هزار نفر خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق، مصطفی مرتضوی رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان، موضوع برداشت‌های اینترنتی غیر مجاز از حساب‌های کاربران را یکی از فراوان‌ترین جرایم اقتصادی در فضای مجازی عنوان کرد و از آمار 93.3 درصدی کشف این جرم توسط کارشناسان پلیس فتای استان اصفهان در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و  این رقم بالای کشف را نشان‌دهنده توانمندی بالای افسران پلیس فتای استان در حوزه پی‌جویی جرایم دانست.

وی با بیان این که یکی از روش‌های مجرمان برای برداشت غیر مجاز از حساب‌های بانکی کاربران راه‌اندازی سایت‌های فیشینگ و درگاه‌های جعلی بانک‌هاست، افزود: در همین زمینه طی هفته گذشته براساس شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر سرقت اینترنتی مبالغی از حساب آن‌ها، کارشناسان پلیس فتای استان اصفهان موفق شدند دو سایت فیشینگ را در دو استان شمالی کشور شناسایی و با دایرکنندگان آن‌ها برخوردهای لازم را به عمل آورند.

* سرقت 3 میلیاردی سایت همسریابی از حساب کاربران 12 استان کشور

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: یکی از این مجرمان که مردی 29 ساله بود با راه‌اندازی سایت همسریابی کاربران را فریب داده و از آنان می‌خواست که اطلاعات حساب بانکی خود را در درگاه جعلی که ساخته بود وارد کنند و به محض اینکه کاربران اقدام به این کار می‌کردند متهم اطلاعات حساب بانکی آنها را سرقت می‌کرد.

وی با بیان این که تاکنون سرقت اطلاعات حساب بانکی 150 نفر از 12 استان شناسایی شده که 15 شاکی این پرونده از استان اصفهان هستند، خاطرنشان کرد: متهم توانسته بود در مدت کمی مبلغ 3 میلیارد و 500 میلیون ریال از حساب کاربران سرقت کند.

مرتضوی با تأکید بر این که فعالیت سایت همسریابی در فضای مجازی غیر قانونی است، اذعان داشت: از آن‌جا که چنین فعالیتی وجه قانونی ندارد در واقع موضوع همسریابی هم در کار نبوده و متهم از راه‌اندازی این سایت هدفی جز کلاهبرداری، سرقت اطلاعات بانکی و سرقت اطلاعات هویتی و شخصی کاربران برای سوء‌استفاده‌های بعدی را نداشته است.

وی اضافه کرد: به کاربران فضای مجازی توصیه می‌کنیم، به این‌گونه سایت‌ها اعتماد نکنند چون 100 درصد کار آن‌ها غیر قانونی است و هدفی جز سرقت اطلاعات بانکی و هویتی کاربران را دنبال نمی‌کنند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان با هشدار به کسانی که اقدام به این‌گونه فعالیت‌ها در فضای مجازی می‌کنند، بیان داشت: برای این‌گونه افراد اتهام سرقت اطلاعات، کلاهبرداری، برداشت غیر مجاز و علاوه بر این‌ها اتهام فعالیت نامشروع در فضای مجازی در نظر گرفته شده و برابر قانون مجازات می‌شوند.

* سرقت اطلاعات بانکی هزار کاربر در کشور به بهانه فروش شارژ

وی در ادامه از دستگیری مدیر یک سایت «فیشینگ» دیگر در یکی از استان‌های شمالی کشور خبر داد و تصریح کرد: به دنبال شکایت 5 نفر از شهروندان مبنی بر سرقت اینترنتی از حساب بانکی آن‌ها موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت و کارشناسان با انجام تحقیقات خود دریافتند، مالباختگان به طور همزمان از یک سایت فیشینگ که دارای درگاه بانکی جعلی بود اقدام به خرید شارژ تلفن همراه کردند.

مرتضوی عنوان داشت: پس از اینکه کاربران اطلاعات حساب خود را در این درگاه جعلی وارد می‌کردند متهم با مشاهده موجودی حساب آن‌ها اقدام به سرقت اطلاعات بانکی می‌کرد که در این زمینه از شاکیان استان اصفهان بالغ بر 50 میلیون تومان به سرقت برده بود.

وی با بیان این که تحقیقات بر روی سرقت‌های احتمالی این متهم در دیگر استان‌های کشور ادامه دارد، تأکید کرد: تحقیقات صورت‌گرفته تا به امروز حاکی از آن است که متهم اطلاعات بانکی بیش از هزار نفر از کاربران در نقاط مختلف کشور را به سرقت برده و مبلغ کل وجوه برداشت شده توسط وی 4 میلیارد ریال است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان ادامه داد: توصیه ما به کاربران این است که اگر به دنبال خرید شارژ تلفن همراه در فضای مجازی هستند یا از طریق آپ‌های مجاز و یا با مراجعه به درگاه‌ها و وب‌سایت‌های اصلی اپراتورهای تلفن همراه اقدام و از خرید شارژ در سایت‌های متفرقه خودداری کنند.

وی به کاربران هشدار داد و یادآور شد: شاید برخی از این سایت‌ها شارژی هم برای کاربران ارسال کنند اما باید گفت این کار هم ممکن است یک نوع تله و فریب برای سرقت اطلاعات حساب بانکی باشد چراکه هدف اصلی این سایت‌ها سرقت اطلاعات بانکی و مشاهده موجودی حساب کاربران است.

* عامل اصلی جرایم فضای مجازی سهل‌انگاری کاربران است

مرتضوی با بیان این که چرخه تکرار جرم به دلیل اینکه مجرمان گمان می‌کنند همیشه ناشناخته باقی می‌مانند در فضای مجازی مهیا است، متذکر شد: به طور مثال اگر یک درگاه جعلی فیشینگ را شناسایی و مسدود کردیم بلافاصله متهم می‌تواند دو یا سه سایت فیشینگ دیگر راه‌اندازی کند و بنابر این در دیدگاه پیش‌گیرانه شرط اصلی آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم از تهدیدات فضای مجازی و آموزش به آنان است.

وی فیلتر کردن را عملی مقطعی عنوان کرد و ابراز داشت: برای پیشگیری واقعی از جرم در فضای مجازی تنها راهکار آموزش و واکسینه کردن مردم و ارائه آموزش‌هایی به صورت بلند مدت است که بتواند جنبه پیشگیری داشته باشد.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان عامل اصلی جرایم فضای مجازی را سهل‌انگاری کاربران عنوان . خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد اغلب متهمان فضای مجازی از سطح حرفه‌ای و تخصص بالا برخوردار نیستند و تعداد حرفه‌ای‌ها نیز بسیار انگشت‌شمار است و این سهل‌انگاری کاربران مانند عدم تنظیمات ایمنی سیستم‌های خود، عدم رعایت مسائل امنیتی و ایمنی و حفاظت نکردن از اطلاعات هویتی خود است که باعث شده تا زمینه برای سوءاستفاده مجرمان از آنان فراهم شود.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.