سرویس: اجتماعی 16:19 - چهارشنبه 25 بهمن 1396

مدیرعامل ستاد دیه کشور:

اصفهان در رتبه دوم شمار زندانی/ ۱۲ هزار زندانی غیرعمد در کشور وجود دارد

مدیرعامل ستاد دیه کشور در خصوص آمار زندانیان جرایم غیرعمد گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار و ۱۹۳ زندانی غیرعمد در سراسر کشور وجود دارد که مبلغی معادل ۹۰۰ میلیارد تومان برای آزادی آنان نیاز است.

به گزارش اصفهان شرق، سید اسدالله جولایی شامگاه سه‌شنبه در آیین تقدیر از خیرین فعال در آزادی زندانیان جرایم غیر عمد استان اصفهان با تبریک دهه مبارک فجر و حماسه ۲۲ بهمن اظهار کرد: در آیه ۱۱۲ سوره بقره خداوند فرموده است اگر کار خیر را خالصانه برای من انجام دهید مزد آن را خودم می‌دهم و بی‌شک پاداش شما خیرین نزد خداوند محفوظ است.

وی با اشاره به اینکه ستاد دیه کشور یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، افزود: زیربنای ستاد دیه توسط شهید لاجوردی ایجاد شد که این ستاد از ماه مبارک رمضان سال ۶۹ تا به امروز منجر به آزادی ۱۱۰ هزار و ۴۶۶ نفر زندانی غیرعمد شده است.

رییس ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه امسال ستاد دیه در ۳۱۳ نقطه کشور برای آزادی زندانیان گلریزان داشته است، تصریح کرد: برکت اولیه این اقدام خداپسندانه را مقام معظم رهبری در چهارم ماه رمضان با واریز مبلغ ۳۱۳ میلیون تومان معادل تعداد یاران حضرت مهدی(عج) به حساب ستاد دیه آغاز کردند و ریاست محترم جمهور هم پس از آن مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان به حساب این ستاد واریز کرد.

وی ارزش ریالی کمک امسال مردم  کشور به ستاد دیه را مبلغی بیش از ۶۰ میلیارد تومان دانست و گفت: بیشترین تعداد گلریزان را در استان اصفهان داشته‌ایم که رقم کمک شده به ستاد دیه برای آزادی زندانیان حاصل شده در این استان هفت میلیارد تومان بوده است.

جولایی اظهار کرد: سال گذشته با کمک ستاد دیه در سال ۹ هزار و ۱۴۳ نفر با بدهی ۷۴۲ میلیارد تومان از زندان آزا شدند که از این رقم ۲۷۱ میلیارد تومان با گرفتن گذشت و رضایت از شکات تامین شده است.

مدیرعامل ستاد دیه کشور در خصوص آمار زندانیان جرایم غیرعمد خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار و ۱۹۳ نفر زندانی غیرعمد در سراسر کشور در زندان به سر می‌برند که مبلغی معادل ۹۰۰ میلیارد تومان برای آزادی آنان نیاز است.

آزادی هفت هزار و ۴۸۱ زندانی از ابتدای سال

وی افزود: در ۹ ماهه سال جاری هفت هزار و ۴۸۱ نفر با مبلغ بدهی معادل ۶۱۴ میلیارد تومان از زندان های سراسر کشور آزاد شدند. از این مبلغ ۲۳۹ میلیارد تومان با گرفتن رضایت از شکات و گذشت شاکیان تامین شده است.

جولایی در تشریح رسالت ستاد دیه برای کاهش زندانیان جرایم غیرعمد، گفت: پیشگیری و درمان دو اصل درنظر گرفته شده برای کاهش زندانیان در ستاد دیه است که در اصل پیشگیری اصلاح قانون، اجرای قانون و آموزش در این ستاد مدنظر است.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با تاکید بر اینکه از این پس نباید زندانیان جرایم رانندگی را در زندان داشته باشیم، گفت: برای دستیابی به این هدف، قانون بیمه اجباری شخص ثالث سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید.

وی همچنین با اشاره به آمار بالای زندانیان حوادث کارگاهی در کشور تصریح کرد: توصیه اکید ستاد دیه به تمام کارگران و مهندسان رعایت مسائل ایمنی کار در کارگاره‌های ساختمانی است.

اصلاح قانون چک در دستور کار است

جولایی با بیان اینکه ستاد دیه در حال اصلاح قوانین مرتبط با چک است، گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار زندانی بدهی چک در زندان‌های سراسر کشور به سر می‌برند.

وی در خصوص پیشنهاد ستاد دیه برای کاهش آمار زندانیان مهریه اظهار کرد: این ستاد، پیشنهاد تنظیم لایحه‌ای به مجلس داده است که دفترخانه‌ها قبل از جاری کردن صیغه عقد ملزم به بررسی توان مالی افراد باشند و با درنظر گرفتن توان مالی افراد میزان مهریه را ثبت کنند.

جولایی افزود: در حال حاضر تعداد زندانیان جرایم غیرعمد جرایم رانندگی در کشور ۶۰۰ نفر است که از این تعداد 35 نفر در زندان های استان اصفهان هستند.

وی در خصوص جرایم مورد حمایت ستاد دیه گفت: حوادث رانندگی، مهریه، نفقه، چک، دیه‌های شبه‌عمد و غیرعمد صرفا موردنظر این ستاد است.

جولایی در خصوص استان‌های دارای بیشترین تعداد زندانی یادآور شد: اصفهان با میزبانی هزار و پنج نفر در رتبه دوم موجودی زندانیان در کشور است که رتبه اول موجودی زندانیان متعلق به استان فارس است.

مدیرعامل ستاد دیه کشور تاکید کرد: بنابر نظر همه مراجع تقلید زندانی کردن مسلمانان به دلیل ناتوانی مالی وجهه شرعی ندارد.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.