سرویس: اجتماعی 10:45 - سه شنبه 24 بهمن 1396

یک کارشناس ارشد شهرسازی:

خلاء زاینده رود را در نوروز جبران کنیم

عضو سابق هیئت علمی دانشگاه ووپرتال آلمان گفت: برای جذب گردشگر باید با ایجاد یک برند جدید شهری، خلاء نبود زاینده رود را جبران کنیم.

به گزارش اصفهان شرق، امین همدانی اظهارکرد: در آستانه سال جدید برای رسیدن به منظر پایدار شهری می‌توانیم از تکنیک برند سازی استفاده کنیم، در این راستا می‌توان با در نظر گرفتن ابعاد مختلف شهری از لحاظ عینی و ذهنی و تکنیک‌های مختلف برندسازی در جهت جذب توریست و معرفی شهر اصفهان حرکت کرد.

این کارشناس ارشد شهرسازی با بیان اینکه باید از همین امروز برای زیباسازی منظر شهری فکر کنیم، ادامه داد: نباید مانند سال گذشته تنها بر روی یک مبحث مثل دوچرخه تمرکز کنیم، باید ابعاد مختلف شهر از لحاظ کالبدی، فرهنگی و اجتماعی را مشخص و بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد.

همدانی خاطرنشان کرد: اکنون که با خشکی زاینده رود مواجه هستیم و همین موضوع باعث کاهش ورود گردشگر به اصفهان شده، باید با برندسازی مبحث جدیدی از شهر، این خلاء را جبران کنیم.

وی گفت: پیاده سازی برند مناسب شهری با هدف افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی، ترویج گردشگری و حفظ میراث فرهنگی چندین مرحله دارد که می توانیم به تعریف جایگاه بلندپروازانه، شفاف، متمایز و واقع گرایانه، توجه ویژه به ارزش‌ها، رویکردها، رفتار و خصوصیات مردم، در نظر گرفتن جایگاه ایده آل با توجه به مهارت‌ها و منافع و قابلیت ها، به کاربردن شیوه های کارآمد برای سودرسانی به گروه های هدف، ارتباط موفق با افراد تاثیرگذار بومی، ارتباط یکپارچه با رسانه‌های فعال و در نهایت لزوم انسجام و مدیریت یکپارچه‌ برنامه های برندینگ در طول زمان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برند شهری رویکردی نوین در جهت نوسازی و تجدید حیات شهری است، گفت: امروزه دغدغه اصلی مدیران و برنامه ریزان شهری یافتن رویکردهایی در جهت افزایش استانداردهای زندگی برای ساکنان، تبیین خط‌مش‌هایی برای به دست آوردن پروژه های کارآتر، ارایه خدمات عمومی بهتر، محیط زیست سالم‌تر و تبیین اهداف واقعی‌تر است.

این کارشناس ارشد شهرسازی با بیان اینکه برندشهری به صورت روزافزون همچون دارایی مهم در راستای توسعه شهر و ابزاری اثربخش به منظور تمایز، بهبود جایگاه و افزایش نفوذ و اعتبار شهر انگاشته می‌شود، خاطرنشان کرد: ایجاد برند شهری به مثابه یک ابزار راهبردی جهت ایجاد مزیت رقابتی یک شهر و یک کنش مرسوم تبدیل شده است تا از طریق تاریخ، کیفیت محل، شیوه زندگی و فرهنگ تبلیغ شود و فرصت قدرت و یا نفوذ شهر در محیطی رقابتی افزایش یابد، در واقع برندسازی شهری راهبردی است که به شهر هویت فراموش نشدنی می‌دهد و ارزش محوری شهر را با سرعت منتقل می‌کند.

عضو سابق هیئت علمی دانشگاه ووپرتال آلمان با بیان اینکه برند شهری با بیان اینکه برندینگ شهری تکنیکی برای حفظ یاد و خاطره از نام یک شهر و القاء احساس خوشایند از نام آن شهر است، گفت: برند شهری نقش موثری در تامین نیازهای اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی مردم یک سرزمین دارد.

همدانی با بیان اینکه آثار مثبت برندینگ از ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قابل بررسی است، افزود: جذب طبقه خلاق از جمله دانشمندان، معماران، نویسندگان و هنرمندان و … برای شکوفایی اقتصاد محلی، قدرت یافتن بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های کلان اقتصادی و از همه مهمتر بهبود گردشگر و جذب سرمایه های توریستی از جمله آثار مثبت برند شهری در بعد اقتصادی است.

وی اضافه کرد: در بعد اجتماعی و فرهنگی نیز می‌توان به فرصت اشتراک گذاری اطلاعات و افزایش آگاهی عمومی، تشکیل کارگروه‌های اجتماعی صمیمی، حضور در فعالیت‌هایی که با علایق شهروندان سازگار باشد، تصحیح درک و برداشت مردم از یک مکان با شهرت نه چندان مناسب، جذب طبقه خلاق برای ارتقاء سطح فرهنگی، افزایش حس تعلق به محیط زندگی و دربرگرفتن قومیت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون اشاره کرد.

انتهای پیام/ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.