اصفهان شرق

پژمردگی شهری در سایه رهایی بافت فرسوده در شهر پدید می آید

کدخبر: 160551
1396/11/23 در ساعت 18:07

قوام الدین ضیایی در گفت‌وگو با خبرنگار اصفهان شرق در اصفهان اظهار کرد: شورای شهر و شهردار کوهپایه به منظور ایجاد برنامه‌ای مدقانه و کارشناسی بعنوان طرح چشم انداز و بنیادی با دعوت از صاحب نظران شرکت نواندیش پیشگام و دعوت از جناب دکتر مجلسی جهت حفظ و حراست تام و بررسی راهکارهای نوین در این خصوص، جلساتی برگزار کردند.

وی افزود: در این جلسات و نشست‌ها تعیین محدوده‌های بافت قدیم شهر با توجه به اینکه بافت فرسوده شهری نقطه آغازین رشد شهر و بیان گر فرهنگ هم زیستی مردمان یک مجتمع در ابتدای سکونت آن‌ها در یک مکان خاص است.

رئیس شورای شهر کوهپایه تصریح کرد: بافت فرسوده شهر کوهپایه در گذشته قابل سکونت بوده و در یک دوره زمانی نسبتا طولانی به فرسودگی گرائیده است و اینکه بافت از یک سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری است و از سوی دیگر به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش سوزی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری دارای مشکلات روبنایی و زیرساختی است و توجه به این مهم که وجود این بافت در سطح شهر سبب شده تا شهر با پدیده پژمردگی شهری و تنزل شرایط اجتماعی، اقتصادی و کالبدی بافت مواجه شود.

ضیایی در ادامه گفت: این بافت به دلیل نداشتن زیرساخت مناسب و عدم استحکام لازم در معرض مخاطرات جدی قرار داشته و نبود امکانات زندگی در بافت ناکارآمد شهر نسبت به بافت‌های جدید و نوساز و عدم دسترسی به خدمات شهری سبب تخلیه بافت و کاهش امنیت به مرور زمان رخ داده و از دیگر معضلات این بافت کاهش ارزش اقتصادی زمین و عدم تمایل به سرمایه گذاری نیز شده است.

وی خاطرنشان کرد: عدم توجه به این بافت، سبب گسترش شهر به سمت اطراف و هزینه هاى هنگفتى را برای شهرداری و شهروندان در بر داشته لذا به منظور پیشگیرى از عواقب نامطلوب و گاه غیر قابل جبران این معضل فراگیر، مداخله صحیح در این بافت و نوسازى آن است که ضرورى به نظر می رسد.

قوام الدین ضیایی بیان کرد: از این رو شهرداری و شورای شهر کوهپایه با انتخاب مهندسین مشاور با تجربه در این زمینه، سعی در اصلاح معضلات مذکور در بافت فرسوده شهر دارند.

در صورت تعیین محدوده بافت فرسوده با بررسی سه شاخص فرسودگی(ناپایداری، نفوذناپذیری و‌ ریزدانگی)، مشوق هایی از سوی دولت جهت نوسازی بافت مانند اعطای وام و بسته تشویقی نوسازی به ساکنین این محدوده با تحقق این برنامه میان مدت تعلق می گیرد که هم مطلوب شهروندان عزیز وهم شورا و شهرداری شهر را فراهم خواهد کرد.

رئیس شورای شهر کوهپایه اذعان کرد: عنایت به همه موارد در احیائ بافت قدیم و در راستای حفظ بناهای تاریخی و میراث فرهنگی که از جهاتی مدنظر و جزو برنامه های ویژه این شورا در دور پنجم است و نوید همه این برنامه ها از چند جهت و تاثیر بسزا و شگرف آن در اقتصاد آحاد اجتماع از جهتی دیگر حسن توجه همه شهروندان را میطلبد تا اینکه در آتی بسیار نزدیک شاهد شکوفایی و رشد توان اقتصادی و معیشتی شهروندان باجلب و جذب گردشگران و بالطبع ارتقائ موقعیت سیاسی منطقه خواهیم بود.

انتهای پیام/ جمشید حسینی جزه