سرویس: دین و اندیشه ۰۹:۳۰ - دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

الگوی عملی و عینی

حضرت زهرا الگوی مبارزه سیاسی زن ایرانی

حضور زنان و پیشتازی آنان درصحنه مبارزات انقلاب و پشتیبانی از جنگ و فعالیت‌های پشت جبهه این نظریه را ثابت می‌کند که حرکت زنان ایران وامدار مبارزات سیاسی اسوه و الگوی زنان جهان حضرت زهرا (س) بوده است.

به گزارش اصفهان شرق، همیشه انسان‌ها در تمامی شرایط مختلف اجتماعی برای رسیدن به یک هدفی مشخص در پی ایجاد و الگو گرفتن از فردی هستند تا با تبعیت از وی خصوصیاتش را در خود متجلی سازد و بتواند به سمت هدف و الگو پیش برود.

نیاز به الگو و الگودهی به نسل‌ها، در آموزه‌های دینی هم به‌طور آشکار موردتوجه قرارگرفته است و به بیان این الگوها می‌پردازد و هرقدر این شناخت از الگو وسیع‌تر باشد بهتر می‌توان محتوای پیام و گفتار و رفتار آنان را به دست آورد در جهت رسیدن به سعادت و تکامل و تحقق ارزش‌های فطری و الهی بهره برد.

با توجه به اینکه حضرت زهرا (س) الگوی عملی و عینی برای زنان مسلمان است که می‌تواند در همه زمینه‌ها سرمشق نسل امروز و فردا قرار گیرد. و حتی شاهد این بوده‌ایم که زنان اول انقلاب هم توانستند با بهره‌گیری از راه و منش حضرت زهرا چه در پیروزی انقلاب اسلامی و چه در دوران دفاع مقدس نقش به سزایی را ایفا نمایند.

حضرت زهرا (س) هم که در بطن مسائل سیاسی جامعه و بحران‌ها رشد کرده و تربیت‌یافته بود و رسالت دفاع از حق و حقیقت را بر عهده داشت، با بصیرت و آگاهی عمیق نسبت به توطئه‌ای که مسیر امامت را منحرف ساخته بود، هشیارانه وارد عرصه جامعه شد و به‌صورت یک سیاست‌مدار آگاه و مدافع حریم امامت، در صحنه جامعه حضور جدی و فعال یافت و رهبری دفاع از امامت را بر عهده گرفت.

او زنی است تربیت‌شده الهی و پیامبر زمان خود. پذیرش رهبری امام علی (ع) از سوی یک زن، با تفکر موجود جاهلی نسبت به زن تضاد داشت؛ اما از سوی دیگر، با پیش ذهنیت‌هایی که پیامبر گرامی (ص) درباره حضرت زهرا (س) در جامعه ایجاد کرده بودند، کاملاً همخوانی داشت.

وی به خاطر بیداری جامعه و آگاهی مردم در انحراف آغازین خود، فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز نمود. بررسی فعالیت‌ها و روش‌هایی که حضرت زهرا (س) اتخاذ کرد، نمونه‌ای است که نشان می‌دهد اسلام می‌خواهد افراد جامعه، اعم از زن و مرد، همیشه نسبت به مسائل جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، آگاهی و شناخت لازم داشته باشند.

حضرت زهرا نیز شیوه‌های متفاوتی در مبارزات سیاسی خود در پیش گرفت که می‌توان به بعضی از آن‌ها اشاره کرد. بعد از جریان سقیفه و آتش زدن درب منزل حضرت علی (ع) و بردن ایشان به مسجد برای گرفتن بیعت، حضرت زهرابه مسجد رفت و بعد از این که اعلام کرد از این ظلم خدا را به یاری می‌طلبم غاصبان خلافت تا حدودی جاخالی کردند و این‌یک شیوه مبارزه سیاسی و تهدید غاصبان خلافت بود که حضرت زهرا پیروز از آن خارج شد.

شیوهٔ دیگر حضرت را می‌توان در رایزنی‌های سیاسی دید او همچون سیاست‌مداری قهرمان، هل شبانه‌روز دست حسن و حسین (ع) را می‌گرفت و سوار بر مرکبی می‌شد و همراه با حضرت علی (ع) به درِ خانه مهاجر و انصار می‌رفت تا آن‌ها را نسبت به غفلتی که دچار آن شده‌اند و انحراف موجود، بیدار سازد و غافلان و راحت‌طلبان را هوشیار سازد.

شیوه مبارزاتی دیگر حضرت زهرا (س) دادن آگاهی و رشد سیاسی به زنان مهاجر و انصار بود که بدین‌وسیله، آتش مبارزه در خانواده‌های مدینه وارد  می‌شد از تاب سخنان دخت پیامبر به‌تدریج، در درون خانه‌ها آتشی به پا کرد و انقلابی پرخروش را جهت داد که به حریم خانه‌ها راه یافت و نطفه‌های آگاهی و شعور را بارور کرد. این شیوه مبارزه نشان می‌دهد اگر در جامعه‌ای به‌جای مشغول ساختن زنان به خود، برای آن‌ها کار فرهنگی و فکری صورت گیرد و به آنان آگاهی سیاسی داده شود، آنان بهتر می‌توانند در شناخت حق و حقیقت بدون تعارف‌های دیپلماتیک و بازی‌های سیاسی وارد صحنه شوند و به دفاع بپردازند.

مصداق این حقیقت در انقلاب اسلامی ما نمود پیدا کرد؛ حضور زنان و پیشتازی آنان در صحنه مبارزات انقلاب و پشتیبانی از جنگ و فعالیت‌های پشت جبهه این نظریه را ثابت می‌کند که حرکت زنان ایران وامدار مبارزات سیاسی اسوه و الگوی زنان جهان حضرت زهرا (س) بوده است.

و در آخر می‌توان به وصیت‌نامه سیاسی حضرت اشاره نمود که بر حق بودن ولایت حضرت علی تأکید زیادی داشت و از همسرش خواسته بود تا در تشیع جنازه‌اش کسانی که به وی و ولایت الهی ظلم نموده‌اند، کسی حاضر نباشد ا عمل به وصیت آن حضرت توسط حضرت علی (ع)، اذهان جامعه دچار شک و تردید شد و تا حد زیادی مشروعیت خلیفه وقت زیر سؤال رفت و مظلومیت آن حضرت بیشتر نمایان شد

و حال حضرت زهرا نیز یک الگو برای زنان ایرانی بوده است که می‌توان نمونه‌های زیادی را مشاهده کرد. البته زنان مسلمان ایران با خودباوری با شناخت حضرت زهرا (س) و مبارزات او، توانستند با حفظ کرامت، عزت‌نفس و عصمت، برای دفاع از آرمان‌های امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی شجاعانه وارد صحنه شوند و با مجاهدت‌ها و ایثارهای خود، انقلاب عظیم اسلامی ایران را به پیروزی برسانند.

امام خمینی (ره) در پیروزی و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، مهم‌ترین و مؤثرترین عامل را حضور پرشور و پرتوان زنان در صحنه سیاسی جامعه قلمداد کردند، ایشان می‌فرماید: «آنچه در ایران بزرگ‌تر از هر چیز بود تحوّلی است که در بانوان ایران حاصل شد. بانوان ایران در این نهضت انقلاب سهم بیشتری از مردان دارند و امروز هم، که در پشت جبهه‌ها مشغول فعالیت هستند، سهم آن‌ها بیشتر از دیگران است.»

در جهان امروز، جامعه مسلمانان به‌عنوان دومین جامعه بزرگ مذهبی است که بیش از یک و نیم میلیارد عضو دارد که روزبه‌روز در حال گسترش است وزنان نیز بیش از نیمی از این جامعه را تشکیل می‌دهند. در چنین جامعه‌ای، شناخت الگوی راستین برای زنان مسلمان می‌تواند تأثیر شگرفی بر جای بگذارد. یکی از بزرگ‌ترین درس‌های عملی از حضرت زهرا (س) حضور فعّال در صحنه‌های اجتماعی سیاسی با حفظ عفت و حجاب و ارزش‌های وجودی زن است که در انقلاب اسلامی، جلوه یافت و الگویی برای زنان مسلمان در سطح جهان گردید.

این حضور فعال زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی با داشتن الگوی اسلامی سایر اندیشمندان را به فکر وا‌داشته است تا جایی که

نیویورک‌تایمز در گزارشی با تکیه‌بر بیداری زنان مسلمان و تلاش آن‌ها برای احقاق حقوق واقعی‌شان می‌نویسد: جنبش‌های زنان در کشورهای اسلامی بسیار قوی و متشکّل است وزنان در این کشورها، فعالیت‌های زیادی برای کسب حقوق خود در چارچوب‌های غیرمذهبی و مذهبی انجام می‌دهند … در تمام دنیای اسلام، از شمال آفریقا و خاورمیانه تا جنوب شرقی آسیا، انواع گوناگونی از افراد و گروه‌های حقوق زنان، بافرهنگ‌های متفاوت، اما مشترک در داشتن ایمان قوی در حال ایجاد جنبش هستند.

و این مبارزات در زمان حضرت زهرا توانست جلوی خاتمه یافتن امامت را در جریان سقیفه بگیرد و از قتل زودهنگام حضرت علی (ع) جلوگیری کند و با حضورش در جامعه سال‌های بعد توانست بانویی همچون زینب کبری (س) را وارد جامعه سیاسی کند تا در کربلا ادامه‌دهنده خون راه حق امام حسین گردد

حضور سیاسی حضرت زهرا (س) نشان داد که یک زن با آگاهی و اتخاذ شیوه‌های سیاسی مدبرانه می‌تواند در صحنه‌های گوناگون جامعه به مبارزه بپردازد. این حضور نه‌تنها تفکر «عدم حضور زن در اجتماع» را نفی می‌کند، بلکه انحصار حضور مردان در عرصه‌های سیاسی را به نقّادی می‌کشاند و بر آن مهر ابطال می‌زند.

حال این مبارزات را هم زنان ایرانی در سال ۱۳۵۷ با تأثیر از حضرت زهرا انجام دادند و بر هیچ‌کس پوشیده نیست که زنان نقش بسیار مهمی در پرورش نهضت اسلامی ایفا نموده و حقیقتاً در مواردی نقش سنگین‌تر و مؤثرتری را نسبت به مردان در جریان مبارزه داشتند. نقش مؤثر دیگر آنان تربیت فرزندان صالح برای ادامه راه و آینده نهضت اسلامی بود که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

زنان مسلمان ایران با بهره‌گیری از تعالیم روح‌بخش اسلام و نشان دادن بیزاری خود از وضعیت غیر اسلامی زمان محمدرضا شاه پهلوی که در سایه حکومت منحوس و ضربه‌های سنگینی به اسلام و مسلمین وارد شد کمر همت بستند و به استقبال خطر رفتند تا اسلام عزیز حفظ گردد.

بسیاری از زنان در انقلاب اسلامی مشوق همسران خود بودند و معمولاً در انقلاب بیشترین مشکلات متوجه همسران مبارزان بود. در دو سه سال آخر مبارزه ناگهان نقش بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی و قیام عظیم مردم دچار برجستگی عظیمی شد و خانم‌ها اولین راهپیمایی خطرناک را شروع کردند و در میادین پرخطر مبارزه حضور فعال و چشم‌گیری داشتند. بانوان پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز جزو اولین پاسخ‌دهندگان به همه دعوت‌های بزرگ انقلابی هستند و تا امروز در میدان فعالیت و مبارزه زن‌ها به‌مراتب جلوتر از مردها هستند.

نکته مهمی که وجود دارد این است که با پیروزی انقلاب اسلامی تحول شگفتی در نحوه نگرش و جایگاه زن در جامعه اتفاق افتاد. تحولی که بی‌شک در پرتو تعالیم عالی و نورانی اسلام ناب محمدی (ص) حاصل شد. نگرش ابزار گونه و حیوانی ساخته‌ و پرداخته غرب، جای خود را به نگاه معنوی و الهی به زن و در نظر گرفتن ارزش‌های والای این گوهر گران‌سنگ بخشید.

باشد که بانوان امروزی هم بتوانند در راه پیشبرد انقلاب اسلامی حرکت نموده و در این فضای غبارآلود سیاسی و اجتماعی نقش‌آفرینی کنند

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.