سرویس: غیر تولیدی 17:05 - جمعه 20 بهمن 1396

روز شمار انقلاب:

20 بهمن 57/ حمله گارد شاهنشاهی به همافران نیروی هوایی

در ادامه روز شمار انقلاب اسلامی ایران به مرور برخی وقایع 20 بهمن 1357 می پردازیم.

به گزارش اصفهان شرق، در ادامه روز شمار انقلاب، با هم به مرور برخی وقایع رخ داده در 20 بهمن ماه 1357 می پردازیم. پیش از آغاز بررسی وقایع، گفتنی است، با توجه به اینکه جمعه 20 بهمن ماه 57 روز جمعه بوده است، عکس روزنامه اطلاعات و نمایه خبر، از روز شنبه 21 بهمن برداشته شده است.

سخنرانی مهندس بازرگان در دانشگاه تهران

مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت، با سخنرانی در دانشگاه تهران رئوس برنامه های دولت خود را روشن کرد.

مهندس بازرگان در این سخنرانی گفت: ماموریتی که رهبر انقلاب به من داده است پر مخاطره ترین و سنگین تریم ماموریت در عمر 71 سالهمشروطیت در ایران است که به یک نخست وزیر داده شده است.

نظر ارتشبد قره باغی درباره سخنرانی بازرگان

ارتشبد قره باغی رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران در باره اجتماع بزرگ مردم ایران(در سخنرانی مهندس بازرگان) در دانشگاه تهران گفت:

آقای بازرگان در دانشگاه تهران، برنامه دولت خود را در اجتماع فوق العاده زیاد طبقات مختلف ارائه نمود که مورد تایید مردم قرار گرفت و وعده داد که به زودی، اعضای دولت را معرفی خواهد نمود. تمام این مراسم عیناً مانند برنامه رسمی دولت از رادیو و تلویزیون پخش می گردید و پرسنل نیروی مسلح، بخصوص مامورین فرمانداری نظامی را که در خیابان های شهرهای کشور، بلاتکلیف بودند تحت تاثیر قرا می داد. (از مهاجرت امام خمینی(ره) به پاریس تا پیروزی، علی اکبر علی اکبری بایگی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1384، ص205)

20 بهمن 57/

حضور شهید مطهری، ابراهیم یزدی، مهدی بازرگان و حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در دانشگاه تهران

حمله گارد شاهنشاهی به همافران

جمعه 20 بهمن ماه تلویزیون اعلام کرد که فیلم بازگشت امام را پخش خواهد کرد. عوامل رژیم ستمشاهی پیش از پخش برنامه، تظاهراتی که امروز در حمایت از شاه و بختیار در امجدیه برگزار شده بود را پخش کرد. پخش این تظاهرات واکنش منفی همافران را در پی داشت. نیروهای گارد شاهنشاهی که در پادگان مستقر بودند، پس از استهزای موافقان شاه توسط همافران و به خصوص زمانی که تلویزیون تصاویر مربوط به ورود امام را پخش کرد و همافران به شادی پرداختند و صلوات فرستادند، نیرو های گارد به سالن هجوم بردند و همافران را به گلوله بستند.

صدای تیراندازی ها در پادگان لوشان تپه، مردم شرق تهران را به خیابان کشید. مردم ابتدا تصور می کردند که به به مقر امام(مدرسه علوی)  حمله شده است اما صدای شلیک گلوله ها از پادگان و با توجه به گزارش اندک نفراتی که توانسته بودند از مهلکه بگریزند، توجه مردم را به پادگان نیروی هوایی جلب کرد. مردم پادگان لوشان تپه را محاصره کردند. برخی از مردم می خواستند تا به کمک همافران بشتابند اما گروهی دیگر این کار را خطرناک می دانستند.مردم تا صبح خیابان های اطراف پادگان(لوشان تپه) را ترک نکردند و در آن جا ماندند.

20 بهمن 57/ حمله گارد شاهنشاهی به همافران نیروی هوایی

مشاهدات خبرنگار تلگراف

خاطره سفیر وقت آمریکا درباره حمله به پادگان نیروی هوایی

ویلیام سولیوان (سفیر وقت آمریکا در ایران) درباره واقعه لوشان تپه می گوید:

در این روز یک واحد از دانشجویان نیروهای هوایی که از طرف تکنسین های پایگاه هوایی دوشان تپه ، پشتیبانی می شدند علیه فرماندهان خود سر به شورش برداشتند و زد و خورد از داخل پایگاه آغاز شد. عده ای از اعضای کادر مستشاری ما در نیروی هوایی که در این پایگاه بودند ، به دستور ژنرال ربیعی فرمانده نیروی هوایی به وسیله هلی کوپتر و اتوبوس از محوطه خارج شدند … نبرد در مرکز آموزش نیروی هوایی و اطراف پایگاه دوشان تپه ، تمام شب ادامه یافت و صبح روز دهم فوریه ، این منطقه به یک میدان جنگ واقعی تبدبل شد … در پایان روز … خبرنگاران گزارش دادند که چند تانک هم بدست نیروهای انقلابی افتاده ، اما از آنجا که هدایت یک تانک چیفتن از عهده ی هرکسی ساخته نیست ، چنین به نظر می رسید که بعضی از افراد گارد سلطنتی به نیروهای انقلابی پیوستند. (از مهاجرت امام خمینی به پاریس تا پیروزی، علی اکبر علی اکبری بایگی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1384، ص280)

20 بهمن 57/ حمله گارد شاهنشاهی به همافران نیروی هوایی

تشکر امام خمینی(ره) از آقای گلپایگانی

امام خمینی(ره) در پاسخ به تبریک آیت الله گلپایگانی نامه ای تشکر آمیز به ایشان ارسال کردند.

سخنرانی امام در جمع نمایندگان شورای هماهنگی اعتصابات

امام خمینی بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی، در جمع نمایندگان شورای هماهنگی اعتصابات بر دور شدن از اختلافات و راه طولانی برای سازندگی اشاره کردند.

امام خمینی(ره) سخنگو ندارند

امام خمینی(ره) طی پیامی به ملت تاکید کردند که سخنگو ندارند.

تجمع طرفداران شاه در ورزشگاه امجدیه

تعدادی از طرفداران قانون اساسی، شاه و دولت شاپور بختیار در ورزشگاه امجدیه تجمع کردند.

بختیار کی استعفا می دهد؟

قرار بود که عصر امروز شاپور بختیار در حضور مهندس مهدی بازرگان از سمت نخست وزیری استعفا دهد اما این موضوع را به روز یکشنبه 22 بهمن ماه موکول کرد. ( احتمالا بختیار می خواست با استفاده از قدرت ارتش، آخرین شانس خود را برای حفظ قدرت امتحان کند.)

20 بهمن 57/ حمله گارد شاهنشاهی به همافران نیروی هوایی

انتهای پیام/

منابع:

موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره)

موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.