اصفهان شرق

۶۰ درصد عسل‌های وارداتی تقلبی است

کدخبر: 159595
1396/11/20 در ساعت 11:11

به گزارش اصفهان شرق، غلامحسین شفیعی اظهار کرد: تمامی محصولات باید دارای علامت استاندارد باشد اما متاسفانه این موضوع به صورت الزام برای محصولات در نظر گرفته نمی شود، به طوری که امروز ۶۰درصد از عسل وارد شده در بازار تقلبی است.

وی افزود: یک هزار قلم کالا مشمول استاندارد اجباری است و مطابق استاندارد باید کالا تولید شود، در غیر این صورت واحد تولیدی مشمول جریمه می شود.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: تولید و توزیع کالاها بدون علامت استاندارد ممنوع است و پیگرد قانونی دارد، البته بعضی از این تخلفات به دلیل عدم آشنایی با قوانین استاندارد است.

شفیعی با بیان اینکه کارشناسان رسمی استاندارد می‌توانند بدون هماهنگی در واحدهای تولیدی ورود پیدا کرده و از محصولات نمونه‌برداری کنند، گفت: تمام واحدهای تولیدی باید مسئول کنترل کیفیت داشته باشند و حضور کارشناس کنترل کیفیت در این واحدها ضروری است.

وی اظهار کرد: واحدهای تولید محصولات ساختمانی باید آزمایشگاه داشته باشند یا با آزمایشگاه اداره استاندارد قرارداد منعقد کنند.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان با بیان اینکه دریافت علامت استاندارد هزینه‌بر نیست، اضافه کرد: به دلیل عدم استفاده از مصالح با کیفیت عمر ساختمان در کشور ایران ۲۰ سال است در صورتی که در برخی کشورها به  ۳۰۰ سال می‎رسد و به مدت ۱۰۰ سال اجازه تخریب اسکلت داده نمی‌شود.

وی افزود: استفاده از مواد باکیفیت در تولید آسفالت سبب عمر 10 ساله آسفالت می‌شود، اما به دلیل عدم استفاده از قیر، شن و ماسه و دانه‌بندی بی‌کیفیت، آسفالت در مدت زمان کمی تخریب می‌شود.

شفیعی گفت: از یک سال گذشته تا کنون اداره استاندارد زیر نظر دولت اداره می‌شود و قانون آن یک ماه گذشته از سوی رییس جمهور ابلاغ و به تمام ادارات ارسال شده که این موضوع سبب افزایش قدرت اداره استاندارد می شود.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: طی دو سال گذشته ۶۰۰ علامت جعل استاندارد در استان اصفهان کشف شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان خوانسار قطب تولید عسل است، گفت: برای جلوگیری از تخلف در تولید عسل، باید کنترل از کندوی صورت گیرد، زیرا بعضی عسل‌ها پایه کندویی ندارد و به صورت پاتیلی تولید می‌شود.

لزوم تأسیس دفتر نمایندگی استاندارد در خوانسار

همچنین سید حسن شفعتی، فرماندار خوانسار با بیان اینکه عده ای افراد سودجو از برند عسل خوانسار سوء استفاده می کنند، اظهار کرد: برای برند عسل خوانسار اقداماتی انجام شده است، در خارج از شهرستان عسل‌ بی کیفیت را به نام برند عسل خوانسار به فروش می‎رسانند.

وی گفت: به دلیل تولیدات خشکبار و مواد غذایی فراوان نیاز به نظارت وجود دارد، برای ایجاد دفتر نمایندگی اداره استاندارد در خوانسار آماده همکاری هستیم.

ایمنا