سرویس: اخبار شهرستان 08:05 - جمعه 20 بهمن 1396

 نماینده سابق ولی فقیه در دانشگاه امام حسین (ع) در گفتگو با اصفهان شرق:

توجه و پیشرفت در روستاها از دستاوردهای انقلاب اسلامی است/ شرق اصفهان نقش برجسته ای در پیروزی انقلاب داشت

حجت السلام محمد حسین منتظری شاهتوری: بعد از پیروزی انقلاب امکانات فرهنگی همچون سایر امکانات در کوچکترین روستاها هم راه پیدا کرد و امروزه اهتمام به امر فرهنگ و گسترش ابزار وسایل آن برای همگان اظهر من الشمس است و به حق غیر قابل مقایسه با گذشته است

به گزارش اصفهان شرق، 39 بهار از عمر انقلاب اسلامی می گذرد، در این سال ها انقلاب اسلامی دستاوردهای بی شماری در عرصه های مختلف داشته به گونه ای که به هیچ وجه ایران قبل از انقلاب با ایران بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست و دشمنان غرب و شرق به این موضع اذعان کرده‌اند و به دنبال سدی در مقابل این پیشرفت هستند.

شکی نیست که آن چه محقق شده هنوز در شان مردم این خطه نیست و لیاقت مردم این سرزمین بالاتر از این هاست و تدوام این پیشرفت ها همچون گذشته نیازمند الگوسازی برای نسل جوان امروزی است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سایه رهبری امام خمینی(ره)، پیشرفت هایی در سایه انقلاب در روستاها حاصل و غبار محرومیت از چهره روستا زدوده شد.

به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و فرمان امام خمینی(ره ) مبنی بر کمک به روستائیان و آبادانی روستاها، نهادهای از جمله جهاد سازندگی و کمیته امداد شکل گرفت در این نهادهای خدمت رسان، جوانان متخصص و انقلابی در مناطق روستایی کشور با ارائه خدمات زیربنایی نظیر آبرسانی، راهسازی، برق‌رسانی و غیره در روستاها پرداختند.

برای بررسی مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه توسعه روستایی و مقایسه شرایط روستاهای کشور قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به سراغ حجت السلام محمد حسین منتظری شاهتوری نماینده سابق ولی فقیه در دانشگاه امام حسین (ع) و از نخبگان دهستان شاهتور رفته و با وی به گفتگو نشسته ایم. قسمت قبلی این مصاحبه را می توانید از اینجا بخوانید، با ما در بخش دوم و پایانی این گفتگو همراه باشید.

اصفهان شرق: از وضعیت تغذیه و خوراک مردم در قبل از انقلاب برایمان بگویید.

حجت السلام محمد حسین منتظری شاهتوری: قوت غالب خانواده هاي ايراني نان بوده و برنج غذاي اعياني محسوب مي شد، در حالي كه امروز الگوي خوراك اكثريت جامعه تغيير يافته و عموما برنج در غذاي روزانه جايگاه خاصي پيدا كرده است.

غذای معمولی مردم از لبنیات تولیدی خود تجاوز نمی کرد، هرگز گوشت و مرغی در سبد غذایی مردم جز در ایام خاصی که نتیجه نخوری هایشان در مدت طولانی دیگر بود مشاهده نمی شد.

منطقه ما مردم به ساده ترین ها در امر خوراکی، پوشاک، مسکن و دیگر نیازمندی هایشان قناعت می کردند، گاه یک دست لباس برای چند سال و حتی چند نفر مورد استفاده قرار می گرفت.

منطقه شرق اصفهان از لحاظ فرهنگی چه پیشرفت هایی کرد؟

امکانات فرهنگی منطقه جز برخی از جاها مثل هرند و کوهپایه که بخشداری داشت و کم و بیش از برخی امکانات مثل دبیرستان و احیانا کتابخانه ای البته بسیار محدود برخوردار بود سایر جاها به خصوص روستا از کمترین مراکز و ابزار فرهنگی برخوردار نبودند.

خاطرم هست دوران ابتدایی را که در آن زمان تا ششم ابتدایی بود و اگر کسی می توانست ادامه تحصیل دهد دبیرستانش را در کوهپایه می گدراند.

این دوران را در یک مخروبه ای که متعلق به امامزاده شاهتور بود، گذراندم که از اولیه ترین امکانات مثل یک بخاری و یا چند میز درست و حسابی بی بهره بود، دو تا کلاس داشت یکی سه در چهار و دیگری دو در سه که از کمبود جا نفس ها به شمارش می افتاد و در هر کدام دانش آموزان سه کلاس با یک مدیر و معلم اوقات سپری می کردند و روزگار می گذراندند، نه از بهداشت خبری بود و نه از هیچ چیز دیگر حتی معلمان هم از توان بالایی برای تدریس برخوردار نبودند و مدام چوب و فلکشان دایر بود.

از دوران تحصیلتان خاطره ای دارید؟

به یاد ندارم در دوران شش ساله ابتدایی یک کتاب جز آنچه کتاب درسی بود را دیده باشم و جالب این که دانش آموزان از استعداد فوق العاده ای برخوردار بودند که حقیر در امتحان نهایی که در کوهپایه انجام گرفت، رتبه دوم را بین همه دانش آموزان منطقه یعنی بخش کوهپایه که شامل تمامی روستاها می شد، کسب کردم اما راهنمایی نبود که افراد با استعداد را به سمت و سوی مطلوبی رهنمون باشد.

یعنی مراکز آموزشی تغییری نکرد؟

بعدها کمی وضع مراکز آموزشی بهتر ولی نه در حدی مطلوب مثلا یک مدرسه در شاهتور درست شد و بچه ها از مدرسه مخروبه قبلی به آنجا منتقل شدند اما نه دبیرستانی و نه مدرسه ای برای دختران تا جایی که تا قبل از پیروزی اتقلاب یک دختر خانم از سواد خواندن و نوشتن برخوردار نبود.

بعد از پیروزی انقلاب الحمدلله امکانات فرهنگی همچون سایر امکانات در کوچکترین روستاها هم راه پیدا کرد و امروزه اهتمام به امر فرهنگ و گسترش ابزار وسایل آن برای همگان اظهر من الشمس است و به حق غیر قابل مقایسه با گذشته است.

کافی است گامی به روستاها گذاشته و ره آوردهای فرهنگی انقلاب را در کنار دیگر ابعاد آن ملاحظه کنیم و خدای منان را برای این همه نعمت شکرگذار باشیم.

نقش منطقه شرق اصفهان را در روزهای انقلاب چگونه ارزیابی می کنید؟

بی‌ شک از نظر  فرهنگی و معنوی برترین جایگاه در سطح جهان به کشور اسلامی ما تعلق دارد و منطقه ما که الحمدلله منطقه بکر و سالمی از این حیث است؛ دارای مردم و جوان های مؤمن، ولایی و متعهد بوده و در طول انقلاب برجسته‌ ترین نقش در اهتمام به ارزش های الهی، انقلابی را ایفا کرده است که مزار متبرک شهدای بزرگوار انقلاب و دفاع مقدس و حتی مدافعان حرم حاکی از این مهم است.

از آن جایی که استمرار حرکت به سوی ایجاد دولت، جامعه یا کشور و در نهایت تمدن نوین اسلامی که بزرگ ترین آرمان انقلاب اسلامی به شمار می‌ رود و همواره مورد عنایت و تأکید مقام معظم رهبری مدظله العالی بوده است نمی‌تواند بدون توجه به مؤلفه‌ های معنوی و ارزش های فرهنگی محقق و حاصل گردد و البته این مهم اقتضاء می کند نسل جوان بیش از پیش مورد عنایت قرار گرفته شوند.

در مورد توجه به جوانان و مهم بودن آن بیشتر توضیح دهید.

باید از ظرفیت های ارزشمند خدا دادی جوانان به نحو احسن بهره برداری شده، در امر اشتغال و ازدواج و رفاه بهتر آن ها اهتمام بیشتری به خصوص از ناحیه متصدیان امور مدیریتی و فرهنگی شود و از افتادن این قشر متدین و پاک سیرت در دام دشمنان به ویژه از طریق فضاهای آلوده مجازی با ارائه راهکارهای صحیح و منطقی پیشگیری شود.

مبارزات رژیم با فرهنگ اسلامی چگونه بود؟

منطقه ما از نظر فرهنگی باز مستثنی از کل کشور نبود و مبارزه با فرهنگ اسلامی و ملی که از مختصات فعالیت‌ های فرهنگی رژیم طاغوت بود، و اسلام‌ زدایی از یک طرف و ترویج فرهنگ غربی از طرف دیگر، از اولویت‌ های کاری تمامی دستگاه‌ های فرهنگی رژیم گذشته بود.

رادیو و تلویزیون، تئاتر و سینما، مطبوعات و کتاب، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی، همگی مأموریت داشتند تا فرهنگ غربی را برای تغییر سبک زندگی ایرانیان از یک زندگی اسلامی و ملی به یک زندگی با سبک غربی ترویج کنند به نحوی در روستاهای ما هم راه یافته بود.

قبل از انقلاب هم مهاجرت به شهر وجود داشت؟

فرهنگ بی ارزش جلوه دادن روستاها و گرایش آن ها به شهرها از اموری بود که جوان ها را جذب شهر می کرد، جوان ما حاضر بود در شهر باشد و تن به بی ارزش ترین کارها در شهر بدهد اما در روستا نباشد و یک کشاورز تلقی شود.

نمی خواهم بگویم امروز مهاجرت به شهرها به صورت کامل منتفی و کار و بار جوانان در روستاها رو به راه و دیگر کسی روستا را به قصد شهر ترک نمی کند، اما دیگر در شهر بودن یک ارزش و در روستا بودن یک ضد ارزش تلقی نمی شود.

اگر زمینه فعالیت ها فراهم شود همه جوانان ما امروز در روستا بودن را بر رفتن در شهر ها ترجیح می دهند و این را برای خود عار نمی دانند و این به معنای تغییر نگاه فرهنگی است.

به نظر شما توجه و ارزشمند کردن جوانان ثمرات مهمی خواهد داشت؟

امروز جوانان ما خود را موظف می دانند در پیشرفت فرهنگ اصیل دینی خود با تلاش و جدیت در صحنه حضور داشته و حتی در امر روستای خود در عرصه های گوناگون به تلاش و جدیت بپردازند و جالب این که حتی این احساس مسئولیت در بانوان نیز محسوس و ملموس است.

توجه بیستر جوانان به امور فرهنگی را در مراسمات مذهبی بهتر و بیشتر می توان احساس کرد، این ارزش را باید متصدیان امور بیستر و بیشتر ارج نهاده و موقعیت های بهتری را برای جوانان فراهم کنند.

وضعیت بهداشتی منطقه چگونه بود؟ مردم رضایت داشتند؟

قبل از انقلاب، مردم روستا در همه جا و از جمله منطقه محروم ما از کمترین امکانات حتی برای زندگی کردن و سالم ماندن، برخوردار بودند، نه از برق خبری بود و نه از گاز و تلفن و نه از لوله کشی آب و نه مراکز درمانی، یک بهداری در هرند بود که بیماران بد حال و در شرف موت با وسائل نقلیه نامناسب و راه های نا مطلوب و خراب خود را به دکتر می رساندند که نه دکتر، دکتر بود و نه دارو شفابخش و غالبا مراجعات درمانیشان موجب شدت یافتن درد و بدترشدن بیماران بود.

چه بسیار بانوانی که به خاطر نبود زایشگاهی هنگام تولد فرزند، تلف و به قول خودمان سر زا می رفتند و یا فرزندان آن ها تلف می شدند و بیمارانی که شب و روزشان آه و ناله بود و امکان مراجعه به طبیبی و درمانی نداشتند، اما امروز به برکت جمهوری اسلامی ایران، اکثر روستاهای ما از نعمت گاز، برق، تلفن و لوله کشی آب برخوردار بوده و حتی بسیاری از روستائیان از جدیدترین امکانات روز برخوردار هستند.

وضعیت کشاورزی چگونه بود؟ آب که آن روزها فراوان بود، حتما کشاورزان مشکلی نداشتند.

امروز به لطف انقلاب در همه روستاها بهداری و خانه بهداشت وجود دارد و از بالاترین وسائل درمانی برخوردار هستد، در امر کشاورزی هم مردم با مشکلات عدیده ای مواجه بودند حتی برای شخم زمین کشاورزی تراکتور از بیرون آبادی ها می آوردند و برای نقل و انتقال محصولات کشاورزیشان با دردسرهای فروانی مواجه بودند.

ممکن است گفته شود در عوض آب فروانی داشتند و حتی آب هرزها به وفور یافت می شد، که نبود باران و آب را باید معلول علل و عوامل مختلفی دانست که از جمله عملکرد خود مردم در این امر بی ثاثیر نیست و این خود تحقیق و بررسی و نیز مصاحبه مستقلی را می طلبد.

ره آوردهای انقلاب در منطقه ما چگونه است؟

در یک کلمه می توان گفت تمامی ره آوردهایی را که در کل کشور بعد از انقلاب به برکت خون مطهر شهدا و ایثارگری رزمندگان و خانواده معظم شهدا به وجود آمد در منطقه نیز تحقق یافت، در همه ابعاد و شئونات که واقعا احصاء و شمارش آن ها هم از توان حسابگران خارج است.

سخن پایانی؟

و در پایان جا دارد یاد و نام و خاطره همه فجر آفرینان و رزمندگان دوران دفاع مقدس را گرمی داشته و به روح و روان تابناک تمامی شهدا و امام شهیدان درود بفرستیم و آرزوی سلامتی کامل و طول عمر با عزت برای نایب عزیز امام زمان مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای روحی فداه داشته باشیم.

پیروزی همه رزمندگان اسلام را در سراسر عالم از خداوند مسئلت داریم و ذلت و زبونی و شکست و خواری را برای دشمنان خبیث انقلاب و نطام مقدس جمهوری اسلامی به خصوص امریکای جنایت کار و اذناب داخلی و خارجیش آرزو می کنیم.

انتهای پیام/

**************************

مصاحبه از غلامرضا قدرتی

تنظیم: پروانه شریفی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.