سرویس: خواندنی 11:55 - پنجشنبه 19 بهمن 1396

محققان دریافته اند؛

اگر این واژه‌ها را به کار می‌برید به روانشناس مراجعه کنید

تندرستی » افسردگی بر همه جنبه‌های زندگی افراد اثر دارد، از نحوه حرکت کردن و خوابیدن گرفته تا نحوه تعامل با اطرافیان، این بیماری همه‌چیز را در زندگی متحول می‌سازد،‌درحدی که حتی می‌توان نشانه ‌های آن را در نحوه صحبت کردن و بیان خود در دستنوشته‌ها نیز مشاهده کرد.

به گزارش اصفهان شرق، گاه زبان افسردگی می‌تواند بر دیگران اثری قدرتمند بگذارد. درست مانند تاثیرگذاری بالای اشعار سیلویا پلات و کرت کوبن، شاعرانی که در اثر ابتلا به افسردگی خودکشی کردند.

دانشمندان از گذشته به دنبال یافتن ارتباط دقیق میان زبان و افسردگی بودند و اکنون موفق به شناسایی واژه‌هایی شده‌اند که می‌توانند با دقتی بالا ابتلای افراد به افسردگی را تشخیص دهد.

تکنیک تحلیل زبانی معمولا به شکلی سنتی و به واسطه یادداشت‌برداری توسط متخصصان انجام می‌شود اما اکنون شیوه‌های رایانه‌ای به محققان امکان تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌ها را می‌دهد تا با دقتی بالا ویژگی‌های زبانی که ممکن است از چشم متخصصان دور بماند را شناسایی کند. ویژگی‌هایی مانند درصد فراوانی واژه‌ها، نوع واژه‌ها، تنوع واژگانی،‌ میانگین طول جمله و یا الگوی دستوری.

در این زمینه دستنوشته‌های شخصی و یادداشت‌های روزانه افراد افسرده کارایی بسیار دارند،‌ به ویژه اگر به افسردگان مشهوری مانند سیلویا پلات و کرت کوبن تعلق داشته باشند. با بررسی این اطلاعات محققان توانسته‌اند تفاوتی کاملا محسوس میان زبان استفاده شده توسط افراد مبتلا و غیر مبتلا به افسردگی را بیابند.

محققان دریافته‌اند افراد افسرده از حجم زیادی از واژه‌هایی با بار منفی استفاده می‌کنند،‌ به ویژه صفت‌ها و قید‌های منفی مانند «تنها» یا «بدبخت». همچنین افراد افسرده بیشتر از ضمیر اول‌ شخص مفرد مانند «من» و «خودم» استفاده می‌کنند و تعداد ضمایر دوم شخص و جمع در کلام آنها بسیار محدود است،‌ این یعنی افراد افسرده بیشتر روی خود متمرکزند و ارتباط کمی با دیگران دارند. محققان معتقدند ضمیرها بیشتر از واژگان منفی در تشخیص افسردگی کارایی دارند.

محققان همچنین با بررسی داده‌های ثبت شده توسط ۶۴۰۰ عضو انجمن‌های بیماری‌های روانی دریافتند واژه‌های استدلالی، مانند «همیشه»،‌ «هیچ‌چیز» یا «کاملا» نسبت به ضمیرها و واژه‌های منفی نشانگرهای بهتری برای تشخیص بیماری‌های روانی مانند افسردگی هستند. شیوع استفاده از این واژه‌ها در میان انجمن‌های مبتلا به استرس و افسردگی ۵۰ درصد بالاتر بوده‌است و در گروه های معتقد به خودکشی نرخ استفاده از این واژه‌ها به ۸۰ درصد می‌رسد.

البته این احتمال وجود دارد که افراد غیرافسرده از زبان افسرده‌ها استفاده کنند، اما با توجه به وجود ۳۰۰ میلیون افسرده در سرتاسر جهان،‌ ایجاد ابزارهای جدید برای شناسایی و تشخیص این اختلال می‌تواند از رویداد‌های ناگواری که ممکن است برای مبتلایان رخ دهد جلوگیری کند.

انتهای پیام/بهداشت نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.