سرویس: سیاسی 08:00 - چهارشنبه 18 بهمن 1396

حجت‌الاسلام میرمرشدی مطرح کرد

تسلیحاتی که پس از پیروزی انقلاب ساخته شد/ ایران قدرت بی‌رقیب نظامی منطقه

نماینده اسبق ولی فقیه در نیروی هوایی سپاهاز تغییر توان نظامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های ایران در ساخت انواع سلاح‌های سنگین و تجهیزات نظامی گفت.

به گزارش اصفهان شرق، در کنار عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، توان نظامی و امنیتی یک کشور نیز یکی از مهم‌ترین عوامل بازدارندگی در برابر تهدیدات خارجی محسوب می‌شود، عاملی که بود و نبود آن به بود و نبود یک کشور منجر می‌شود.

توان نظامی آن قدری اهمیت دارد که خداوند در قرآن خطاب به مسلمانان، دستور می‌دهد که در برابر کفار و مشرکان بهترین ساز و برگ جنگی را فراهم کنند و بازدارندگی نظامی نیز یکی از موضوعات مورد توجه همه کشورهای دنیا محسوب می‌شود.

* قدرت عاریه‌ای ایران در زمان پهلوی

فلسفه اعطای حق وتو به 5 کشور برتر و فاتح جنگ جهانی دوم نیز مدعای این موضوع است که این 5 کشور به دلیل پیروزی در جنگ جهانی دوم به واسطه‌ سلاح‌های پیشرفته خود در آن زمان، توانستند حق وتو را در جلسات رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل کسب کنند هر چند که این توازن قوا عوض شده و دیگر نمی‌توان ادعا کرد که این 5 کشور قدرت‌های بی‌مثال نظامی در دنیا هستند و چالش‌ها و بازیگران امروز عرصه بین‌الملل نیز ثابت کرده‌اند که قدرت نظامی و تصمیم‌گیری دیگر محدود به این 5 کشور نیست.

کشور ایران در زمان حاکمیت طاغوتی رژیم دست‌نشانده پهلوی به دلیل برخورداری از تسلیحات پیشرفته آمریکایی، به عنوان ژاندارم منطقه از سوی آمریکایی‌ها منصوب شده بود، ژاندارمی که دارای یک قدرت عاریه‌ای از غرب بود و اگر روزی غرب این تسلیحات را از ایران دریغ می‌کرد ایران هیچ چیزی از خود نداشت.

* چالش‌های جمهوری اسلامی در روزهای ابتدایی تأسیس نظام

بر کسی پوشیده نیست که از هواپیماهای جنگنده اف 14 تا ساده‌ترین سلاح سازمانی ارتش به نام «ژ-3» همگی ساخت ایالات متحده بود و حتی مهمات به کار رفته در این سلاح‌ها نیز توسط غرب تأمین می‌شد اما این سلاح‌ها نیز نتوانست مانع اراده الهی و خواست ملی ایرانیان در تغییر نظام سیاسی ایران و پیروزی انقلاب اسلامی شود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمام قراردادهای کشورهای غربی با ایران از جمله قراردادهای خریدهای نظامی از طرف غربیان به صورت یک طرفه لغو شد و با این که ایران مبالغ تمام قراردادها را از پیش پرداخت کرده بود اما غربی‌ها از تحویل سلاح‌ها به ایران سر باز زدند و عملاً پول‌های ایران توسط مدعیان غربی، دزدیده شد.

آغاز جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث علیه ایران، حرکت‌های تجزیه‌طلبانه در نقاط مختلف کشور، از هم‌گسیختگی سیستم ارتش و عدم سازمان یافتگی در نیروی تازه تأسیس سپاه پاسداران همگی باعث ایجاد یک چالش اساسی برای نظام تازه تأسیس جمهوری اسلامی در ایران شد.

* سلاح مورد نیاز برای خاموشی قائله‌های جدایی‌طلبی را در اختیار داشتیم

مشکلاتی که با ایستادگی مردم مقاوم و مؤمن ایران و امدادهای الهی، از سر گذرانده شد و جمهوری اسلامی در ابتدای راه خود توانست یک چالش فوق‌العاده امنیتی به نام جنگ را رد کند بی آن که یک سانتی‌متر از خاک وطن را به دشمن واگذاری کند.

در همین خصوص با حجت‌الاسلام سید احمد محی‌الدین میرمرشدی نماینده اسبق ولی فقیه در نیروی هوایی سپاه  و کارشناس مسائل سیاسی گفت‌وگویی را ترتیب دادیم که در ادامه آمده است:

* با وجود از هم‌گسیختگی ارتش و عدم انسجام کافی سپاه، ایران چگونه توانست 8 سال با دنیا بجنگد؟

میرمرشدی: زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد بسیاری از سران ارتش از کشور فرار کرده بودند و بسیاری از نیروهای نظامی در قالب نیروهای کمیته و سپاه پاسداران در حال شکل‌گیری بودند و در همین ایام نیز جریان‌های تجزیه‌طلبی در مناطق سیستان و بلوچستان، کردستان و خوزستان شکل گرفته بود و حرکات مسلحانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی تشکیل دادند.

مهم‌ترین حرکت تجزیه طلبی، قائله کردستان بود که چند 10 هزار نفر از نیروهای مختلف نظامی کشور برای مقابله با این جریان در کردستان حضور پیدا کردند و با کومله و دموکرات درگیر شدند، این جنگ از نوع جنگ‌های چریکی بود و سلاح‌های به کار رفته نیز متناسب با جنگ‌های چریکی بود و نیروهای نظامی کشور نیز از این سلاح‌ها بهره‌مند بودند.

* اطلاعات و دانش کافی برای استفاده از سلاح‌های خریداری شده در زمان پهلوی را نداشتیم

فرماندهانی چون شهید کاوه، شهید چمران و شهید ردانی‌پور که برخی از آن‌ها مانند چمران که عضو سازمان عمل لبنان بود و آموزش نیروهای لبنانی را بر عهده داشت توانستند بر این حرکات موذیانه دشمنان فائق آیند هر چند تا چند سال پس از آن نیز ایران با نیروهای کومله در کردستان درگیری داشت.

* آیا می‌توان گفت که شکست دشمن در تجزیه ایران باعث شد تا صدام را به جنگ با ایران تحریک کند؟

میرمرشدی: آمریکا با شناختی که از شخصیت تجاوزکارانه و مستبدانه صدام داشت او را به جنگ سراسری با جمهوری اسلامی ایران تحریک کرد، بخشی از نیروهای نظامی ایران که در خاموشی قائله‌های تجزیه‌طلبانه نقش اساسی داشتند با آغاز جنگ، اقدام به تشکیل لشکرها و تیپ‌های مختلف در مناطق جنگی با صدام کردند و جنگ سختی را با صدام آغاز کردند که همین جنگ موجب شکل‌گیری و انسجام نیروهای نظامی ایران شد.

ایرانی که در زمان پهلوی به عنوان ژاندارم منطقه غرب آسیا بود سلاح‌های مختلفی را از آمریکا تحویل گرفته بود اما بسیاری از سلاح‌ها به دلیل پیشرفته بودن، با نظارت و مسؤولیت مستشاران آمریکایی اداره می‌شد، از همین رو نیروهای نظامی ما نیز اطلاعات کافی برای استفاده از آن‌ها را نداشتند.

* کشف زاغه‌های مهمات از دوران پهلوی، کمک زیادی به پیشبرد جنگ کرد

سران ارتش پهلوی که از کشور متواری شده بودند کدها و اطلاعات لازم برای استفاده از این سلاح‌ها را با خود از کشور خارج کردند، بنی‌صدر نیز که به عنوان فرمانده کل قوا، منصوب شده بود جاسوس دشمن از آب در آمد و همه این‌ها عاملی شد تا سپاه و ارتش دچار بحران‌هایی شوند، به همین علت بود که صدام توانست در همان روزهای اول، بخش‌هایی از سرزمین ما را به تصرف در آورد.

* چه شد که با وجود پیشروی‌های زیاد دشمن در روزهای ابتدای جنگ، ورق جنگ برگشت و ایران توانست سرزمین‌های خود را باز پس بگیرد؟

میرمرشدی: افرادی که وارد جنگ علیه صدام شدند خود را سربازان امام خمینی(ره) می‌دانستند و کشته شدن و شهادت برایشان اهمیت نداشت و حاضر بودند از جان خود بگذرند تا شادی و رضایت حضرت امام(ره) را کسب کنند.

مردم نیز از نیروهای مسلح به طور کامل حمایت کردند و هر چه در اختیار داشتند در اختیار رزمندگان قرار دارند که کمک‌های مردم در زلزله اخیر خود جلوه کوچکی از کمک‌های مردم به رزمندگان است و تمام امکانات کشور و اراده مسؤولان همگی همراه شد تا در برابر تجاوز دشمن مقاومت کنند.

مردمی که انقلاب را پذیرفته بودند و بدنه ارتش که آموزش لازم را دیده بودند و با آرمان‌های امام(ره) بیعت کرده بودند وارد جنگ شدند و توانستند نقش مهمی را در هدایت جنگ، ایفا کنند و همان‌ها توانستند زاغه‌های کشف نشده سلاح‌ها و مهمات را پیدا کنند و با انبارهای سلاح به جا مانده از رژیم پهلوی به مقابله با صدام بپردازند.

* پیشرفت‌های مختلف ایران در ساخت انواع تسلیحات نظامی

جمهوری اسلامی نیز در دوران جنگ از طریق واسطه، برخی سلاح‌های مورد نیاز خود را خریداری می‌کرد و با استفاده از مهندسی معکوس توانست بسیاری از سلاح‌ها را خود بسازد و از همین جا یک حرکت سازنده در خصوص تولید سلاح و مهمات در کشور شکل گرفت.

* جلوه واضح مهندسی معکوس در ساخت سلاح را می‌توان در صنعت موشکی دانست؛ شهید طهرانی مقدم چگونه این حرکت را آغاز کرد؟

میرمرشدی: شهید طهرانی مقدم زمانی که به موشک اسکاد دست یافت با مهندسی معکوس، نخستین نوع موشک ایرانی و در واقع اسکاد بومی‌شده را ساختند، در خصوص تعمیر هواپیماهای جنگی، نیروی نظامی ایران خودش دست به کار شد و پس از 40 سال، هم چنان هواپیماهای «اف-4» و «اف- 14» در حال پرواز در آسمان ایران هستند.

با خریداری میگ و سوخو از روسیه و قرارداد خرید این هواپیماها و هم چنین دست‌یابی مهندسان ایرانی به روش‌های ساخت بالگرد نظامی، پهباد و حتی جنگنده، توانستیم از لحاظ نظامی در عرصه هوایی به پیشرفت‌های خوبی دست‌یابیم.

* سیستم‌های موازی اطلاعاتی در کشور سبب امنیت بالا در ایران شده است

سلاح کلاشینکف ایرانی و مهمات آن، انواع سلاح‌های سنگین، زیردریایی، تانک و ناوچه‌های جنگی از دستاوردهای مختلف ایران در توان نظامی و دفاعی پس از انقلاب است و امروز ما به عنوان یکی از تولیدکنندگان سلاح شناخته می‌شویم که قابلیت صادرات هم داریم.

*این سلاح‌های جدید ایران تا چه میزان امتحان خود را پس داده است؟

میرمرشدی: توان اثرگذاری سلاح‌های ایران در بحران‌های منطقه‌ای چون داعش اثبات شده است و در حمله موشکی ایران به مواضع داعش و نقطه‌زنی آن‌ها، نشان می‌دهد توان ایران در عرصه نظامی یک توان اثرگذار است.

امروز نیروهای مسلح ما سازمان‌یافته‌تر از همیشه هستند و دارای دو ارتش قدرتمند هستیم که یکی حراست از مرزها و دیگر در بیرون از مرزها وظیفه پاسداری از انقلاب و کشور را دارد، امروز یکی از قدرت‌های برتر منطقه در عرصه نظامی هستیم؛ امروز از لحاظ قدرت نظامی، کشوری در منطقه قدرت برابری با ما ندارد.

* پایگاه‌هایی که تحت برد موشک‌های ایران است

همین قدرت بازدارنده جمهوری اسلامی باعث استیصال آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است و امروز توانستیم در منطقه غرب آسیا مرز زمینی خود را تا سواحل مدیترانه بگسترانیم، امروز این قدرت را داریم از طریق مرز زمینی تا لبنان حضور داشته باشیم و این نخستین بار است که یک کشور در منطقه غرب آسیا، توانسته است دست بالا را در عرصه نظامی داشته باشد.

* توان نظامی ایران و برنامه موشکی چه تأثیری در حفظ و ارتقای امنیت کشور داشته است؟

میرمرشدی: وقتی قدرت بازدارندگی کشور به نحوی باشد که همزمان بتواند موشک‌هایی را به رژیم صهیونیستی پرتاب کند که در عرض 7 دقیقه کل این رژیم را با خاک یکسان کند باعث می‌شود که این رژیم هیچ‌گاه به خود اجازه تعرض آشکار به سرزمین شما ندهد.

زمانی که کشوری بتواند 160 منطقه و نقطه از پایگاه‌های نظامی آمریکا را تحت سیستم موشکی خود قرار دهد، آمریکایی‌ها جرأت نخواهند کرد که به طور مستقیم با ایران رو در رو شوند و حتی در جنگ‌های نیابتی نیز، کشورهایی که به عنوان نایب آمریکا عمل می‌کنند، جرأت تقابل با ایران نخواهند داشت.

* نفوذ دشمن به مرزهای ایران غیر ممکن است

این که موشک‌های یمنی منشأ ایرانی دارد دروغی بیش نیست اما این دروغ‌پردازی‌ها به این دلیل است که می‌خواهند نشان دهند جمهوری اسلامی است که دشمن آن‌ها محسوب می‌شود و آن‌ها ناچار ترس خود را از توان دفاعی و موشکی ایران اعلام می‌کنند.

* نیروهای امنیتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشغول به کار شدند همگی از جوانان انقلابی و بی‌تجربه بودند اما توانستند توطئه‌های امنیتی و اطلاعاتی دشمنان را در همان ابتدای انقلاب خنثی کنند؛ این تجربیات نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران پس از انقلاب تا چه حد توانسته است به حل بحران‌های منطقه‌ای مانند بحران داعش کمک کند؟

میرمرشدی: بعد از آمریکا ایران تنها کشوری است که یک شبکه اطلاعاتی و امنیتی موازی در کشور به صورت گسترده دارد، شبکه اطلاعاتی قوی در نیروی انتظامی، ارتش، سپاه پاسداران، بسیج باعث شده تا امنیت کشور کاملاً تأمین شود، شبکه اطلاعاتی ایران در منطقه نیز اشراف کامل دارد.

در کنار همه موارد گفته شده، سپاه قدس و وزارت اطلاعات با همه تجهیزات به روز که مورد نیاز است نیز به نقش‌آفرینی مشغول هستند و با این همه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، دشمن اگر قصد نفوذ هم داشته باشد کار سخت و دشواری دارد چرا که این چشم‌ها ابعاد مختلف را نظارت می‌کنند.

علت شهادت مرزبانان ایران این است که اجازه ورود دشمنان را به خاک میهن نمی‌دهند، دشمن هزینه‌های زیادی برای نفوذ به مرزهای کشورهای داشته است، دشمن حتی قدرت تعرض به مرزها را ندارد چه به این که بخواهند به درون کشور نفوذ کنند؛ دستگیری ریگی در آن عملیات پیچیده، حاکی از اشراف اطلاعاتی ایران است.

اشراف اطلاعاتی قوی ایران در منطقه باعث پیروزی جبهه مقاومت بر داعش و دیگر عناصر تروریستی و هم چنین پیروزی غزه در جنگ با رژیم صهیونیستی شد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.