اصفهان شرق

چله پیشرفت‌های پزشکی انقلاب

کدخبر: 159146
1396/11/17 در ساعت 15:15

به گزارش اصفهان شرق، شاید بسیاری از پدر و مادران این مرز و بوم، وضعیت نابسامان درمانی کشور در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی را به یاد داشته باشند، همچنین بسیاری از جوانان نیز در لابه‌لای خاطرات این پدر و مادرها صحبت‌هایی از حضور پررنگ پزشکان خارجی در کشور در زمان قبل از انقلاب را شنیده‌اند، پزشکانی که بیشترشان از کشورهای هند و پاکستان به ایران می آمدند و در حالی که حتی زبان بیماران خود را بلد نبودند به طبابت می پرداختند.

اکنون چهل سال از آن دوران می‌گذرد، دورانی که کشور ایران با کمبود پزشک مواجه بود و بسیاری از مردم جامعه برای درمان با مشکلات عمده‌ای مواجه بودند، و حتی اگر پزشکی را برای درمان پیدا می‌کردند این تفاوت زبان و ناکافی بودن دانش این پزشکان کمک چندانی به درمان بیماران نمی‌کرد.

با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی ایران، روز به روز به تعداد پزشکان ایرانی افزوده و خدمات پزشکی روزبه‌روز در ایران گسترده‌تر شد که این پیشرفت‌های چشم‌گیر همچنان در حال افزایش است به‌طوری‌که آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که اگر در گذشته و قبل از انقلاب پزشکان هندی و پاکستانی به معالجه بیماران ایرانی می‌پرداختند، امروز مردم کشورهای منطقه برای امور درمانی خود به ایران می‌آیند.

وضعیت پزشک در حوزه دانشجویی نیز آن‌چنان قابل‌توجه است که در حال حاضر 10 هزار دانشجوی ایرانی در کشور آمریکا مشغول به تحصیل‌اند. در همین رابطه محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در مراسم تقدیر از برگزیدگان بیستمین المپیاد علمی دانشجویی سال از وجود حدود 5 میلیون دانش‌آموز در کشور خبر داد و اظهار داشت: این دانش‌آموزان به‌نوعی آینده کشور را رقم می‌زنند. در حوزه‌های پزشکی دو برابر حوزه‌های دیگر داوطلب وجود دارد که این امر توفیقی برای حوزه پزشکی است. در حال حاضر حدود 180 هزار دانشجوی پزشکی در 60 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در حال تحصیل هستند.

وی بابیان اینکه ظرفیت آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی بیش از 30 برابر توسعه‌یافته است، افزود: در اوایل انقلاب امید به تحصیل بین جوانان 8 سال بود اما اکنون به 14 سال افزایش‌یافته است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های تحول در نوآوری در آموزش پزشکی گفت: سعی شده آموزش پزشکی را توسط آمایش سرزمین توسعه دهیم. همچنین گسترش تعاملات بین‌المللی در زمینه رشته‌های پزشکی آغاز شده که این امر می‌تواند میزان بازگشت دانشجویان به کشور را افزایش دهد. از طرف دیگر معرفی ظرفیت‌های ایران در حوزه آموزش پزشکی به‌طور جدی در حال پیگیری است و امیدواریم با افزایش زیرساخت‌های دانشگاه‌ها، پذیرش دانشجوی خارجی در ایران را ساماندهی کنیم.

افزایش قابل توجه پزشک در کشور

بر اساس آمار سازمان نظام پزشکی تاکنون 213 هزار نفر در سراسر کشور، عضو این سازمان هستند که به تفکیک عبارت‌اند از 78 هزار نفر پزشک عمومی، 36 هزار نفر پزشک متخصص و فوق تخصص، 24 هزار نفر دندان‌پزشک عمومی، 2 هزار نفر دندان‌پزشک متخصص، 19 هزار نفر دکترای داروسازی، 1200 نفر دکترای علوم آزمایشگاهی، 35 هزار نفر ماما، 15 هزار نفر گروه‌های پروانه دار (از شامل فیزیوتراپیست، متخصص تغذیه، بینایی‌سنج، شنوایی‌سنج و…) و 700 نفر اتباع خارجی.

همچنین بر اساس آمارهای بانک مرکزی در دو دهه اخیر کشور رشد سریعی در تعداد پزشکان داشته است و این مسئله باعث جلوگیری از خروج ارز از یک ‌طرف و از طرفی دیگر موجب جذب بیوتوریسم از کشورهای منطقه و خارج از منطقه شده است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سال 1370 تعداد پزشکان ایرانی حدود 20 هزار نفر بوده است؛ با گسترش زیرساخت‌های آموزشی حوزه پزشکی عزم ملی برای بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی امروزه بیش از 110 هزار پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص در کشور وجود دارد.

رونق توریسم درمانی

درحال حاضر با پیشرفت زیرساخت‌های پزشکی و نظام آموزشی و همچنین تلاش متخصصان این حوزه نه تنها نیاز کشور از پزشکان خارجی برطرف شده است بلکه سخت‌ترین بیماری‌ها در کشورمان درمان پذیر شده است به‌طوری‌که پزشکان ایرانی پذیرای بسیاری از بیماران کشورهای خارجی بوده که این موضوع سبب رونق صنعت توریسم درمانی در ایران شده است.

در حقیقت گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به‌منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیشتر از 24 ساعت و کمتر از یک سال صورت می‌پذیرد.

این نوع گردشگری هم‌اکنون در ایران در حال انجام بوده و سالیانه تعدادی از بیمارستان‌های کشور پذیرای تعداد قابل توجهی از بیماران کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و … هستند. مرکز درمان ناباروری رویان یکی از مراکزی است که سالیانه از بسیاری از کشورهای منطقه پذیرای بیماران است.

رضا خادم‌الرضا، مدیرعامل یکی از مجموعه‌های گردشگری فعال در حوزه گردشگری سلامت با بیان اینکه ایران در زمینه جذب گردشگران سلامت در منطقه در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است، به کاستی‌های موجود در زمینه ساماندهی فعالیت‌های این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: «با توجه به ظرفیت‌های پزشکی ایران و نیز تعدد و وسعت بازارهای متقاضی استفاده از این خدمات، در جایگاهی که شایسته آنیم قرار نگرفته‌ایم. علت اصلی آن نیز نداشتن برنامه‌ای مشخص برای سازمان دادن به فعالیت‌هایی است که به‌صورت پراکنده انجام می‌شود.»

وی از عراق و عمان به عنوان مهم‌ترین بازارهای هدف گردشگری سلامت ایران نام برد و ضمن تشریح روند جذب گردشگران سلامت از کشورهای مبدأ گفت: دفاتر ما با استقرار در کشورهایی ‌همچون عراق که می‌توانند بازار هدف گردشگری سلامت باشند، ‌با روش‌های گوناگون تبلیغاتی به معرفی توانمندی‌های ایران در زمینه ارائه خدمات درمانی، بهداشتی و سلامت پرداخته و شرایط استفاده از این خدمات و سفر به ایران برای استفاده از این امکانات را معرفی می‌کنند.

حال با توجه به پیشرفت‌های عرصه پزشکی در کشور، و جایگزین شدن صنعت توریسم درمانی به‌جای وارد کردن پزشکان خارجی لازم است مسئولان وزارت بهداشت با برنامه‌ریزی‌های دقیق در زمینه رونق هرچه بیشتر این صنعت نوپا تلاش و با فراهم کردن شرایط مناسب‌تر برای تحقیق و توسعه در عرصه حوزه پزشکی به پیشرفت روزافزون این صنعت کمک کنند.

انتهای پیام/فارس