اصفهان شرق

چتر حمایتی بیمه سلامت بر سر ۶۴ هزار بیمار خاص/ تحقق دولت الکترونیک؛ شاه بیت ارتقای سلامت کشور است

کدخبر: 159140
1396/11/17 در ساعت 12:12

به گزارش اصفهان شرق، «پوشش 11 میلیونی از افراد فاقد بیمه در کشور یکی از دستاوردهای درخشان سازمان بیمه سلامت پس از اجرای طرح تحول سلامت محسوب می‌شود.»این جمله طاهر موهبتی مدیر عامل بیمه سلامت  است.

یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران یاری مستضعفان و از بین بردن ریشه فقر و گرسنگی و ایجاد عدالت در سطوح فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادی و به خصوص در مقوله ارائه خدمات بهداشتی و درمانی است به طوری که پیش از وقوع انقلاب اسلامی بسیاری از مردم در حوزه بهداشت و درمان دچار مشکلات متعددی بودند و  اکثر هیچ بیمه ای برای درمان بیماری افراد وجود دارد که این مساله دردی بزرگتر از بیماری بود حال دستاوردهای انقلاب شامل حال نظام سلامت شد و سایه حمایت بیمه سلامت بر سر جامعه گسترده شده است.

تحت پوشش بیمه قرار گرفتن 40 میلیون ایرانی

در همین راستا  طاهر موهبتی، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران به اقدامات مهم این سازمان اشاره و اظهار کرد: سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های بیمه‌گر کشور از زمان فعالیت خود تاکنون بیش از 40 میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف و اولویت اصلی تشکیل این سازمان حمایت از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه است که خوشبختانه به این هدف دست یافته است به طوری که پوشش 11 میلیون نفر از افراد فاقد بیمه در کشور یکی از کارهای درخشان این سازمان پس از اجرای طرح تحول سلامت محسوب می‌شود به طوری که  34 میلیون نفر از جمعیت تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران یعنی 80 درصد جمعیت مشمول بیمه رایگان هستند.

چتر حمایتی بیمه سلامت بر سر ۶۴ هزار بیمار خاص/ تحقق دولت الکترونیک؛ شاه بیت ارتقای سلامت کشور است

موهبتی با بیان اینکه هم اکنون یک هزارو 100 دفاتر پیشخوان و نمایندگی برای امور بیمه‌گری فعال است، افزود: در مجموع حدود 45 هزار موسسه تشخیصی و درمانی طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت وجود دارند.

فعالیت پنج صندوق بیمه تحت نظر سازمان بیمه سلامت

وی با اشاره به اینکه   این سازمان 5 صندوق بیمه‌ای دارد، افزود:  بیمه کارکنان دولت با 5 میلیون و 600 هزار بیمه شده یکی از صندوق‌های این سازمان است همچنین صندوق روستائیان و عشایر بیش از 22 میلیون بیمه شده، صندوق سایر اقشار و بیمه ایرانیان، 1 میلیون و پانصد هزار نفر و صندوق بیمه همگانی رایگان، 11 میلیون بیمه شده دارد.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره پوشش هزینه‌ای بیماران خاص که حجم قابل توجهی از هزینه این گروه به وسیله بیمه سلامت پرداخت می‌شود، ادامه داد: این سازمان تاکنون 5 بیماری خاص اعم از تالاسمی، دیالیز، هموفیلی، پیوند کلیه و ام اس را تحت پوشش قرار داده است به طوری که در کل 64 هزار بیمار خاص تحت پوشش این سازمان هستند.

اختصاص بودجه 2000 میلیارد تومانی برای پرداخت بدهی داروخانه و دانشگاه ها

موهبتی به پرداخت مطالبات مراکز درمانی نیز اشاره و عنوان کرد:  طی سال‌های اخیر سازمان در پرداخت مطالبات مراکز درمانی با مشکلاتی روبرو شد ولی با این حال تمام تلاش خود را انجام داد تا بدهی مراکز درمانی را به موقع پرداخت کندکه در این راستا  اختصاص 2000 میلیارد تومان به این سازمان به منظور پرداخت بخشی از بدهی‌ها به داروخانه‌ها و دانشگاه‌ها خبر خوبی بود که طی هفته اخیر شاهد آن بودیم.

چتر حمایتی بیمه سلامت بر سر ۶۴ هزار بیمار خاص/ تحقق دولت الکترونیک؛ شاه بیت ارتقای سلامت کشور است

وی تصریح کرد: با این منابع اختصاص داده شده بدهی دانشگاه‌ها به خرداد یا اواخر اردیبهشت و بدهی داروخانه‌ها تا شهریور 96 پرداخت شده است که عدد قابل توجهی بوده و در سال‌های اخیر کمتر چنین اتفاقاتی را مشاهده کردیم.

توجه خاص دولت و مجلس به سلامت و مقوله بیمه

موهبتی تاکید کرد: دولت و مجلس بارها ثابت کرده‌اند که به حوزه سلامت و بیمه توجه خاصی داشته و سعی در برطرف کرن این مشکلات دارند. امیدواریم در بودجه سال 97، مجلس با اختصاص 7 هزار و 500 میلیارد تومان از طریق اوراق به این سازمان باعث شود تا بخش قابل توجهی از بدهی 9 هزار میلیارد تومانی این سازمان به مراکز درمانی مرتفع شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با تاکید بر اینکه این سازمان مدیریت هزینه را در اولویت خود قرار داده است، اظهار کرد: تاکنون اقداماتی به منظور رفع همپوشانی با سازمان تامین‌اجتماعی در جهت مدیریت هزینه صورت گرفته است همچنین اجرای سیستم نظام ارجاع از دیگر موضوعاتی است که در این سازمان به طور جدی به عنوان بازوی اجرایی وزارت بهداشت در استقرار نظام ارجاع مورد توجه قرار خواهد گرفت چرا که با این اقدام در بخش قابل توجهی از هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

الکترونیکی شدن خدمات به منظور تسریع کارها و خدمات

وی  از حرکت به سمت الکترونیکی شدن خدمات به منظور کاهش سوء استفاده‌ها و راه‌اندازی سامانه 1666 به منظور اطلاع رسانی دقیق و ارائه خدمات غیر حضوری به بیمه‌شدگان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

موهبتی بر تحقق دولت الکترونیک تاکید کرد و گفت: شاه بیت ارتقای سلامت اداری کشور، تحقق دولت الکترونیک است که با هدف تسریع در امور و حذف بروکراسی، افزایش رضایتمندی مردم و امکان نظارت‌های سیستمی را فراهم می‌کند.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: سازمان بیمه سلامت همواره از محرومان و اقشار ضعیف جامعه حمایت می‌کند و امید داریم با اقدامات درنظر گرفتهشده کاری انجام دهیم که مردم خدمات بهتر و مطلوب تری راشاهد باشند؛ از طرفی مراکز طرف قرارداد نیز با پرداخت به موقع مطالبات از ما راضی باشند و البته  این امر با حمایت مجدد دولت و مجلس محقق شود.

 انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران