سرویس: غیر تولیدی 16:16 - یکشنبه 15 بهمن 1396

گزارش،

بایدها و نبایدهای بازگشت دوباره قلیان به چایخانه‌ها

با وجودی که ارائه قلیان در چایخانه‌ها و اماکن عمومی ممنوع شده بود اما برخی از مردم همچنان خواهان استفاده از آن هستند.

به گزارش اصفهان شرق، با وجود مضرات فراوانی که پزشکان و کارشناسان بهداشت در مورد مصرف قلیان عنوان می‌کنند و هشدارهای جدی نیز داده‌اند اما این کالا بعضاً همچنان طرفداران خاص خود را دارد و از زمانی که مصرف آن در اماکن عمومی ممنوع شد، برخی بر این باور هستند که میل به استفاده از آن در برخی افراد افزایش نیز داشت، هرچند که این موضوع هنوز به صورت جدی ثابت نشده است.

از زمانی که ممنوعیت استفاده قلیان در چایخانه‌ها اعلام شد شاهد استفاده مردم از آن در پارک‌ها، فضای سبز و حتی منازل و ساختمان‌ها بودیم تا اینکه خبرهایی مبنی بر بازگشت دوباره قلیان به چایخانه‌ها به گوش رسید. خبرها حاکی از این است که قلیان قرار است دوباره در چایخانه‌های سطح شهر عرضه شود و مردم از این پس مانند گذشته این کالا را در چایخانه‌ها مصرف کنند.

عرضه قلیان در چایخانه‌ها در انتظار تصویب

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان پیرامون مصرف قلیان به خبرنگار تسنیم گفت: هر کجا به سلامت مردم جامعه خدشه وارد شود و یا برایشان مشکل به وجود آورد، قطعأ با آنها برخورد قانونی خواهیم کرد.

حسین صفاری با اشاره به اینکه چایخانه‌ها جزو اماکن مشمول بازدید مراکز بهداشت به شمار می‌روند، اظهار داشت: در حال حاضر استفساریه‌ای به مجلس ارائه شده که چایخانه‌ها از شمول اماکن عمومی در بیایند اما هنوز تصویب یا عدم تصویب آن محرز نشده است.

وی افزود: اگر چایخانه‌ها از شمول اماکن عمومی دربیایند به زعم خود چایخانه‌داران از شمول ماده 13 که ما با آنها برخورد قانونی می‌کنیم درمی‌آیند، درصورتی که این چنین نیست.

مدیر گروه   مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه همان قانون‌گزاری که این قانون را وضع کرده در مقوله‌های دیگر قانونی دست ما را برای برخورد با موارد تخلف باز گذاشته، بیان کرد: هر کجا به سلامت مردم جامعه خدشه وارد شود و یا برایشان مشکل به وجود آورد، قطعأ با آنان برخورد قانونی خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در چایخانه‌ها به غیر از قلیان، مواد غذایی هم عرضه می‌شود که عرضه آنها مشمول ماده 13 است و تمام مراکزی که در آنها تهیه، تولید و عرضه مواد غذایی صورت می‌گیرد، اداره بهداشت استان روی آنها نظارت داشته و خواهد داشت.

صفاری گفت: در صورتی که چایخانه‌ها برای مردم ایجاد مزاحمت کنند، طبق ماده 688، اقدام آنها تهدید علیه بهداشت عمومی بوده و ما طبق قانون موظف به برخورد با آنها هستیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی خوب قانون‌گذار بر این موضوع اظهار داشت: نظارت و برخورد با متخلفان، فقط برای چایخانه‌داران نیست و تمام مراکزی که اقدام به تهیه، تولید و عرضه مواد غذایی نامرغوب و غیر بهداشتی می‌کنند، مورد برخورد با اداره بهداشت قرار خواهند گرفت.

احساس رضایت مردم از تعطیلی چایخانه‌ها

مدیر گروه مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: در حال حاضر هیچ چایخانه‌ای اجازه کار ندارد و تا کنون تعداد زیادی چایخانه‌های زیرزمینی پلمب شده و با متخلفان برخورد قانونی شده است. هر چند هنوز هم تعدادی به صورت مخفیانه این کار را انجام می‌دهند اما در صورت مشاهده، بر اساس قانون و با همکاری مراجع قضایی و نیروی انتظامی با آنها برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم از این اقدام اداره بهداشت و مراجع قضایی، احساس رضایت دارند، اظهار داشت: مردم از طریق تماس با مراکز و ارتباط با سامانه 190 رضایتشان را مبنی بر بستن چایخانه‌ها اعلام کرده‌اند و همچنین مردم در صورت مشاهده یا اطلاع از چایخانه‌های زیرزمینی با سامانه 190 ارتباط برقرار کرده و گزارش می‌دهند، سپس افراد ما با همکاری مراجع قضایی و نیروی انتظامی اقدام به پلمب واحد متخلف خواهند کرد.

اهمیت سلامت مردم جامعه، علت اصلی مخالفت اداره بهداشت بر عرضه قلیان

صفاری گفت: علت اصلی مخالفت اداره بهداشت با قلیان، به خاطر خطراتی است که قلیان برای سلامت افراد جامعه دارد و سالانه آمار مبتلایان به بیماری‌های ریوی تنفسی و قلبی ناشی از استعمال دخانیات به ویژه قلیان، رو به افزایش است.

صفاری ادامه داد: تنباکوی میوه‌ای، حاوی فلزات سنگین از جمله سرب است و تولید آن در اماکن غیر مجاز با شرایط بسیار بد و غیر بهداشتی صورت می‌گیرد، همچنین اسانس و رنگ شیمیایی تنباکوهای میوه‌ای برای سلامت مضر بوده و از محتویات سالمی برخوردار نیستند.

عرضه قلیان، شغل نیست

وی با اشاره به اعتراض چایخانه‌داران مبنی بر بیکار شدنشان اظهار داشت: ما هم از شرایط اقتصادی جامعه مطلع هستیم و از آثار و تبعات بیکاری و عدم داشتن شغل خبر داریم اما عرضه قلیان به سلامت جامعه ضرر می‌زند و شغلی است که از پایه مشکل دارد و عاقبت خوبی برای جوانان ندارد.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: استعمال قلیان، مقدمه‌ای برای اعتیاد نوجوانان و جوانان بی‌گناهی است که آنها را به ورطه نابودی می‌کشاند.

وی با بیان اینکه مجموع چایخانه‌های پلمب شده، 290 واحد بوده است، گفت: 70 چایخانه‌دار، تغییر شغل دادند و 29 واحد هم بدون عرضه قلیان، چای سرو می‌کنند.

صفاری به چایخانه‌داران توصیه کرد: عرضه قلیان ضد سلامت مردم است و شغل کاذب محسوب می‌شود، در نتیجه از این کار صرفنظر کنند و به دنبال شغل دیگری باشند و سعی نکنند به هر ترفندی شده، سراغ چایخانه‌داری و عرضه قلیان بروند، چون هم سلامت خودشان و هم سلامت بقیه افراد جامعه به خطر می‌افتد.

مخالفان و موافقان عرضه دوباره قلیان در چایخانه‌ها

با وجود مضرات فراوان مصرف قلیان اما همچنان عده بسیاری از مردم خواهان استفاده از آن هستند و به تبع آن چایخانه‌داران بسیاری نیز تمایل به ارائه آن دارند.

اکبری از شهروندان اصفهانی در مورد عرضه مجدد قلیان در چایخانه‌ها به خبرنگار تسنیم گفت: از وقتی قلیان در چایخانه‌ها ممنوع شد مردمی که از آن استفاده می‌کردند دیگر یا در خانه‌هایشان یا در پارک‌ها و حتی فضای سبز قلیان مصرف می‌کنند. در واقع ممنوع کردن آن هیچ دردی را دوا نکرد. با وجو ضررهای زیادی که قلیان دارد اما باز هم مصرف کنندگان زیادی خواهان آن هستند. به عقیده من اگر چایخانه‌ها دایر شوند و بتوانند قلیان را ارائه بدهند تا حداقل مردم در یک مکان خاص مصرف کننده آن باشند بهتر از این است که مردم در گوشه و کنار شهر قلیان چاق کنند و به همدیگر هم تعارف کنند. اینگونه یعنی با ممنوع کردن قلیان در چایخانه ها و استفاده در اماکن عمومی بیشتر به گسترش آن در میان مردم کمک کرده‌اند.

اعتمادی نیز گفت: من خودم مصرف کننده قلیان نیستم اما دلم هم نمی‌خواهد یک بار دیگر این چایخانه‌ها دایر شود و قلیان به بچه‌های مردم بدهد. اگر کسی با وجود  این همه ضرر باز هم قلیان می‌کشد دیگر مقصر خودش است. خودش می‌داند و خانواده‌اش. اما وقتی مجوز بدهند و دوباره چایخانه‌ها قلیان به مردم ارائه دهند مشکلات دیگری به وجود می‌آید.

اکرم مادر سه جوان است او نیز در مورد مصرف قلیان در چایخانه‌ها گفت: اصلا با بازگشت قلیان به چایخانه‌ها موافق نیستم، قبلا این چایخانه‌ها پاتوق پسران جوان شده بود و شب و روز را از ما گرفته بودند اما حالا حداقل کنار خودمان هستند.

عرضه دوباره قلیان در چایخانه‌ها به تصویب مجلس بستگی دارد، بدون شک بررسی همه جوانب آن لازم است تا آغار دوباره عرضه قلیان در چایخانه‌ها مشکل ساز نشود.

انتهای پیام/تسینیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.