اصفهان شرق

نرخ رشد مقالات سه برابر متوسط جهانی/ «موش‌‌دوانی» جلوی پیشرفت علمی کشور

کدخبر: 158825
1396/11/15 در ساعت 13:13

به گزارش اصفهان شرق، محمد باقری اظهار کرد: منابع انسانی در هر جامعه‌ای عامل تعیین‌کننده پیشرفت علمی، اقتصادی و اجتماعی آن جامعه است.

وی افزود: بهره‌برداری از نیروهای انسانی فعال، مبتنی بر علم و دانش و مهارت‌ها نیاز هر جامعه است، مهارت‌ها و دانش نیز تحت تأثیر سیاست‌های آموزشی و پژوهشی دولت‌ها و جوامع علمی هر جامعه است؛ بنابراین این مسأله دور از واقعیت نیست که پیشرفت تحصیلی یکی از عناصر اصلی توسعه انسانی در هر دولت و رژیم است.

مسؤول سازمان بسیج اساتید استان اصفهان عنوان کرد: گسترش علم و دانش از طریق ایجاد دسترسی بیشتر به فرصت‌های اشتغال و نیز بهبود سلامتی، شرایط زندگی بهتر را نیز ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: وضعیت علمی دنیا و ایران در دوران رژیم پهلوی و نظام مقدس جمهوری اسلامی بسیار متفاوت است، پیشرفت علمی ایران نسبت به دوران قبل از پیروزی انقلاب این قدر گسترده شده که قابل ذکر در این چند دقیقه مصاحبه نیست ولی می‌دانیم بیشترین میزان فقر، بیماری، خرافات و سایر معضلات اجتماعی و به ویژه آثار شوم مشکلات فرهنگی در مناطقی از جهان وجود دارد که پایین‌ترین سطح علمی را دارا هستند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد تصریح کرد: در این راستا نقش آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها از همه بیشتر است، آثار و برکات علمی خروجی موجود از دوران پهلوی  و حکومت اسلامی مشخصاً برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی را مشخص می‌کند.

وی در ادامه گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند در دوران قاجار و پهلوی، حرکت علمی کشور به دلایل خاص متوقف شد و در زمانی که دوران شکوفایی علمی در اروپا بود، ما نتوانستیم از استعدادها و زمینه‌های علمی و اخلاق علمی خود استفاده کنیم.

باقری تصریح کرد: بنابراین از حرکت علمی دنیا عقب ماندیم با این حال پیروزی انقلاب اسلامی همچون زلزله‌ای برای دنیای غرب و شرق آن روز بود، به طوری که تأثیر بسیار زیادی در دانشگاه‌ها گذاشت؛ مشاهده نرخ با سوادی در سال 1355 و سال 1395 که از حدود 50 درصد به نزدیک 95 درصد رسیده است و همچنین آمار دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از حدود 220 دانشگاه با کادر علمی حدود 9 هزار نفر به حدود دو هزار و 550 دانشگاه و تعداد 65 هزار کادر علمی رسیده است.

وی بیان کرد: پیشرفت‌های علمی نظام خصوصاً با استفاده از ظرفیت مراکز علمی تا حدی بالا رفته که می‌توان به درصد بالای شرکت‌کنندگان المپیادهای علمی در جهان و نرخ رشد مقالات بیش از سه برابری متوسط جهانی اشاره کرد.

مسؤول سازمان بسیج اساتید استان اصفهان تصریح کرد: هم اکنون ما شاهد این هستیم که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از فناوری‌ها نه تنها خودکفا شده بلکه به کشور صادرکننده خدمات فنی مهندسی در حوزه‌های کشاورزی، بهداشت، سدسازی، هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و … تبدیل شده است.

وی با بیان این‌که در عرصه علوم نوین، دانشمندان ایرانی توانسته‌اند تا مرزهای جدید دانش بشری پیش رفته و در مواردی از این مرزها نیز عبور کنند، عنوان کرد: موفقیت‌های دانشمندان ایرانی در زمینه سلول‌های بنیادی، نانوتکنولوژی، مهندسی ژنتیک، علوم هسته‌ای، علوم فضایی و … از این موارد است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد ادامه داد: دشمن باید بداند جنس تلاش‌ها و ایثار دانشمندان ما در عرصه‌های جهاد علمی از جنس دانشمندان شهید هسته‌ای ماست که با آغوش باز به سوی شهادت رفتند و جایگاه اساتید و دانشمندان علمی این مرز و بوم را همیشه در تاریخ جاودانه کردند.

وی در ادامه بیان کرد: دانشگاه‌های کشور پس از پیروزی انقلاب بزرگتر شده و همین طور با توجه به حوزه‌های کلان موضوعی به گروه‌های مختلف تقسیم و برخی از دانشگاه‌ها به پزشکی و جامع تقسیم شدند.

باقری بیان کرد: همچنین برخی دانشگاه‌های تخصصی و نیز دانشگاه‌های آزاد اسلامی که به حق یکی از ثمرات موفق انقلاب اسلامی است و پیام نور ایجاد و گسترش یافتند؛ با این حال مقایسه تولید علم این دانشگاه‌ها قبل و بعد از انقلاب اسلامی نشان از رشد علمی قابل توجه آن ها دارد.

وی اضافه کرد: به طور کلی می‌توان بیان داشت که انقلاب اسلامی ایران باعث شده اختلاف نرخ سواد بین مردان و زنان و بین مناطق شهری و روستایی به مقدار زیادی کاهش پیدا کند و همچنین ایران در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را معطوف بر این داشته است تا در عرصه جایگاه علمی در منطقه خاورمیانه و سراسر جهان بر اساس اسناد بالادستی نظام از موقعیت قابل ملاحظه و شایسته‌ای برخوردار باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آبادگفت: بر اساس آمارها به نسبت بسیار زیادی در این امر موفق بوده است و این را نباید فراموش کرد که تمام دستاوردها در دوران پس از انقلاب در شرایطی به دست آمده که بسیاری از کشورهای صاحب علم و قدرت تمام تلاش‌شان را با اعمال انواع فشار، تحریم و ترور دانشمندان ایرانی انجام دادند تا ایران نتواند به جایگاه‌های رفیع علمی دست یابد.

وی ادامه داد: به خواست الهی و با تلاش غیورمردان ایران زمین، دشمنان ناکام ماندند و ایران در حال حاضر جزو یکی از قدرت‌های علمی در جهان شناخته می‌شود.

مسؤول سازمان بسیج اساتید استان اصفهان در پایان با دعوت از بیش از سه هزار و 700 استاد بسیجی در استان اصفهان برای شرکت در راهپیمایی دشمن شکن 22 بهمن، اظهار کرد: همچون سال‌های گذشته با حضور خود مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان و معاندین نظام زده و مانند گذشته که اساتید بسیجی در عرصه‌های مختلف حضور پررنگ داشته‌اند در این یوم‌الله هم انقلابی و بسیجی حاضر شوند.

انتهای پیام/فارس