سرویس: غیر تولیدی 08:20 - یکشنبه 15 بهمن 1396

گزارش،

جشنواره‌ای به نام ایران به رنگ انقلاب

جشنواره‌ای به نام ایران به رنگ انقلاب، تالارهای گفت‌وگو، راهیان انقلاب و تورگشت انقلاب اصفهان مجموعه برنامه‌ای گفتمان‌محور و اردویی با هدف گسترش سطح گفتمان انقلاب اسلامی با رویکرد تربیت عنصر مؤمن انقلابی است.

به گزارش اصفهان شرق، با فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی شاهد به میدان آوردن تمام توان مجموعه دستگاه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در سطح کشور و البته در اصفهان هستیم که برای امسال نیز برنامه های متنوعی و برای اقشار مختلف با شعار «برای ایران، قلب 80 میلیون ایرانی برای ایران می‌تپد» برنامه‌ریزی شده است.

خانه انقلاب اسلامی و ولایت استان اصفهان یکی از مجموعه‌های مؤثر فرهنگی در سطح شهر اصفهان است که سید مسعود ذکاوتمند درباره برنامه‌های این مجموعه می‌گوید: «امسال با توجه به هدف و شعار در نظر گرفته شده که انتقال بینش ولایی و هویت انقلابی به نسل جوان است سعی کردیم برنامه‌ها را بیشتر به جامعه هدف نوجوانان و جوانان اختصاص دهیم و چهار طرح شاخص داریم.»

*جشنواره‌ای به نام ایران به رنگ انقلاب

نخستین طرح خانه انقلاب جشنواره «به نام ایران به رنگ انقلاب» است که طبق گفته وی این جشنواره در واقع جشن محتوایی انقلاب اسلامی همراه با آیتم‌های نمایشی و بازی و زیرموضوعاتی است که بازی‌های محتوایی انقلاب اسلامی را بررسی می‌کند و ویژه مقاطع سنی 8 تا 15 سال است که در واقع دخترهای کلاس چهارم تا نهم دبستان و پسرهای چهارم تا ششم دبستان به مدت حدود دو ساعت در این جشن شرکت می‌کنند.

شروع برنامه‌های این جشن از روز 14 بهمن ماه و هر روز در دو سانس 10 و 12:30 است که مدارس در این جشن شرکت می‌کنند، مدارس برای ثبت نام باید به سایت خانه انقلاب به آدرس http://khanehenghelab.com مراجعه کنند، این طرح ظرفیت حضور و مشارکت هزار نفره دانش‌آموزان را دارد.

مدیر روابط عمومی خانه انقلاب اسلامی و ولایت استان اصفهان در ادامه توضیح می‌دهد: «بیشتر برنامه ما تولید و اکران بازی‌های مفهومی و حرکتی با مفهوم انقلاب اسلامی و یک هم‌جوشی و هم‌آفرینی نوجوانان در جشن انقلاب اسلامی بوده است که نوجوانان در بازی‌های با محتوای انقلاب اسلامی شرکت می‌کنند.»

وی همچنین از متنوع بودن طراحی فرآیندها و رویدادهای این جشنواره با توجه به خوشه‌بندی سنی، جغرافیای، جنسیتی و اجتماعی نیز خبر داده و توضیح داد: در واقع نقشه‌خوانی گفتمان انقلاب اسلامی یعنی تقویت روحیه انقلابی، ایجاد ذهن پرسشگر و تحلیلگر، تقویت هویت انقلابی، دشمن‌شناسی و حساس‌سازی در خصوص پروژه بزرگ نفوذ دشمن همه ضرورت‌هایی بوده که با توجه به اثرگذاری تفکر انقلابی تمرکز بر روی نوجوانان 8 تا 15 ساله است که این جشنواره را امسال با محوریت آن‌ها برگزار می‌کنیم.

*راهیان انقلاب در مسیر شناخت هویت و ارزش‌های انقلاب

رویداد اردویی «راهیان انقلاب» طرح دیگر خانه انقلاب برای دهه مبارک فجر است که برای پنجمین سال و با پیشینه اعزام 9 هزار نفری در چهار سال گذشته برگزار می‌شود، راهیان انقلاب بازدیدی یک روزه از نقاط تأثیرگذار انقلاب اسلامی در تهران است که هدف از برگزاری آن توانمندسازی، انسجام‌بخشی و جریان‌سازی و آشنایی بیشتر نسل چهارم و پنجم انقلاب با هویت و ارزش‌های انقلاب است.

با توجه به توضیحات ذکاوتمند این اردوها با محوریت هویت‌سازی و تعیین سبک زندگی پهلوی و مقایسه با سبک زندگی امام خمینی و ساده‌زیستی ایشان ویژه گروه‌های سنی نوجوانان و جوانان، گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی و حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود و امسال برای نخستین بار امکانی فراهم شده که خانواده‌ها نیز بتوانند به صورت خانوادگی در این اردو حضور پیدا کنند.

این اردو ابتدا از حرم حضرت معصومه(س) و جمکران شروع خواهد شد و هدف از این شروع این است که شهر قم خاستگاه و شروع انقلاب اسلامی ایران بوده است و هم باعث برکت این اردو می‌شود.

حضور در حرم امام خمینی و بازدید از کاخ موزه سعدآباد،حسینیه جماران و بیت امام خمینی، نگارخانه حضرت امام، موزه عبرت ایران و باغ موزه دفاع مقدس نیز برنامه حضور در تهران است که بر اساس توضیحات مدیر روابط عمومی خانه انقلاب هدف از بازدید از کاخ موزه سعدآباد این است که جلوه طاغوتی نظام شاهنشاهی و شیوه حکومتی و سبک زندگی حکومت پهلوی را نشان دهند و بازدید از منطقه جماران که شامل بازدید از حسینیه جماران، بیت امام و نگارخانه حضرت امام است، نشان دادن این بوده که این مکان جایگاهی است که درست مقابل سلطنت شاهان بوده و جایی بوده که دنیا را تکان داده است.

انتخاب موزه عبرت ایران که همان کمیته ضد خرابکاری و زندان ساواک دوره پهلوی است برا بازدید نیز برای آشنا شدن مخاطبان با جلوه دژخیمی طاغوت و دیدن صبر و سختی‌های نیروهای انقلابی است و باغ موزه دفاع مقدس نیز جلوه مقاومت مردم انقلابی ایران است و در کل طبق گفته ذکاوتمند هدف این اردوها آشنایی بیشتر افراد با مبانی انقلاب و پیشگامان انقلاب بوده است و برگزاری آن نیز به صورت اردویی اثرگذاری این قالب و امکان انتقال بهتر مفاهیم برای نسل سوم، چهارم و پنجم انقلاب است و در هر سفر یک راوی انقلاب و اساتید مجرب انقلاب گروه‌ها را همراهی کرده و خاطرات انقلاب را روایت می‌کنند.

*تورگشت انقلاب اصفهان برای نخستین بار

تورگشت انقلاب اصفهان یکی دیگر از طرح‌های این مجموعه فرهنگی است که بر اساس توضیحات مدیر روابط عمومی خانه انقلاب برای نخستین بار برگزار شده و شامل بازدید از نقاط تأثیرگذار انقلاب در شهر اصفهان از جمله خانه انقلاب، خانه مشروطیت، بنیاد مهدویت، گلستان شهدا و مرکز رویان همراه با روایتگری است و مقاطع سنی 10 تا 18 سال را شامل می‌شود.

هدف از برگزاری تورگشت انقلاب اصفهان آشنایی فعالان و مراکز فرهنگی و گروه‌های دانشجویی و دانش‌آموزی با جریان‌سازی نفوذ در ایران به ویژه شهر اصفهان، انسجام‌بخشی، گسترش مراکز فرهنگی، انتقال بینش ولایی و هویت انقلابی، شناسایی اماکن مؤثر اصفهان در انقلاب اسلامی و گسترش گردشگری در زمینه شناخت انقلاب در قالب اردویی جذاب است.

*تالارهای گفت‌وگو به کمک بیان شفاف و آزادانه نظرات می‌آید

طرح «تالارهای گفت‌وگو» از دیگر طرح‌های این مجموعه فرهنگی است که درقالب گفت‌وگوهای موضوع‌محور و بیان صریح، شفاف و آزادانه برگزار می‌شود.

طبق گفته ذکاوتمند با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب بر نهادینه‌سازی آزادی بیان، تضارب آرا با رعایت اخلاق و منطق گفت‌وگو برای قشر جوان و نوجوان، این تالارهای گفت‌وگو با 110 موضوع در حوزه انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و افراد به صورت گروهی با حضور در سایت خانه انقلاب موضوعی را با زمان دلخواه انتخاب کرده و با حضور استادی صاحب‌نظر در آن موضوع تالار گفت‌وگو به صورت کرسی آزاداندیشی برگزار می‌شود.

بر اساس این توضیحات هدف این است که طبق بیانات رهبر معظم انقلاب این الگوسازی و هویت‌سازی برای جوان در انقلاب اسلامی ایجاد شود و فرصتی قانونی و عادلانه برای عرضه آزادانه آرا مهیا شود، همچنین روحیه حقیقت‌جویی، آزادگی و قانون‌گرایی جوانان در این زمینه بالا برود، همچنین با توجه به این‌که این نشست‌ها گفتگومحور، گفتمان‌ساز و اندیشه‌آفرین است بصیرت‌افزایی افراد را با ارائه آرمان‌ها، موضوعات و شاخصه‌های انقلاب و استفاده از صاحب‌نظران و کارشناسان به دنبال دارد.

برگزاری این برنامه‌ها در دهه فجر به دنبال پیگیری این دغدغه بوده که مجموعه برنامه‌ای گفتمان‌محور و اردویی با هدف گسترش سطح گفتمان انقلاب اسلامی با رویکرد تربیت عنصر مؤمن انقلابی ارائه شود.

 افراد علاقه‌مند جهت شرکت در این طرح‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به کانال اطلاع‌رسانی خانه انقلاب به آدرس @khanehenghelab مراجعه کرده و برای ثبت نام هم می‌توانند به سایت خانه انقلاب به نشانی http://khanehenghelab.com مراجعه کنند، تمام مراحل ثبت نام تنها از طریق سایت خانه انقلاب انجام می‌شود.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.