اصفهان شرق

سکوت مسئولان در برابر امر به معروف و نهی از منکر، جامعه را به فساد می‌کشد

کدخبر: 15866
1393/01/12 در ساعت 17:20

به گزارش اصفهان شرق: مراسم ختم سومین روز شهادت علی خلیلی شهید ناحی از منکر امروز در حسینیه حضرت فاطمه الزهرا(س) با حضور حمیدرضا مقدم فر معاون فرهنگی سپاه، سردار بیگلدلی مسئول عملیات سپاه محمد رسول الله، حجت الاسلام حقانی نماینده دفتر مقام معظم رهبری، سردار ریوندی معاون هماهنگی سپاه محمد رسول الله، محمد کوثری نماینده مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام خسروشاهی مدیریت حوزه‌های علمیه تهران، حجت الاسلام مستوفی جانباز ناحی از منکر و خانواده شهید علی خلیلی و جمع کثیری از بسیجیان، رزمندگان، طلاب و دیگر فرماندهان سپاه و عموم مردم برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام علیرضا پناهیان به سخنرانی پرداخت.

وی با تأکید براینکه امر به معروف و نهی از منکر بهترین کار اجتماعی است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر در جامعه شناخته شده نیست و محققان علوم انسانی و فعالان فرهنگی به آن نپرداخته‌اند، درحالی که امر به معروف و نهی از منکر در همه عرصه‌ها حرف اول را می‌زند. هیچ اقدام و کار حاکمیتی به اندازه امر به معروف و نهی از منکر مثبت و بدون هزینه برای اصلاح جامعه نخواهد بود.

وی افزود: اگر قوه قضاییه با قوانین دقیق و دستگاه‌های نظارتی تمام توان خود را مخصوصا در یک جامعه دینی جمع کند به هیچ وجه اثر امر به معروف و نهی از منکر را در کنترل بدی‌های جامعه نخواهد داشت.امر به معروف و نهی از منکر مردمی است و به خواست و اراده مردم جلوی بدی‌ها را می‌گیرد. در دنیا کلمه‌ی مردم بسیار محترم است به طوری که با استفاده از آن دولت‌ها را تغییر داده و برخی حکوممتگران فاسد نیز پشت سر کلمه مردم پنهان می‌شوند. این کاستی فرهنگی است که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما به صورتی تعریف نشده است که هر کس آن را بشنود یک حرکت مردمی در ذهنش آشکار شود.

پناهیان با اشاره به اینکه هیچ حکومتی بدون امر به معروف و نهی از منکر باقی نخواهد ماند گفت: امر به معروف گسترده‌تر و تأثیرپذیرتر است هیچ قانونی این تأثیر را ندارد که مردم بدون توجه به قانون‌های مرسوم رفتار درست را داشته باشند. چگونه است که در خانواده ها کشیده شدن دعوا به دادگاه ها زشت است. اگر کار به قانون و دادگاه بکشد نشان از ضعف جامعه و خانواده است. اکنون قبح این موضوع که کار به قانون کشیده شود ریخته شده و برای یک جامعه بسیار زشت است که بیشتر از پلیس‌ها بترسند تا اخم مردم آن جامعه.

پناهیان با اشاره به ارکان یک جامعه پیشرفته گفت: جامعه‌ای پیشرفته است که مردم بیش از قوه قضاییه قانون و جریمه‌ها از اخم دیگر مردمان آن جامعه هراس داشته باشند. اگر شما فیلم و سریالی با این محور بشناسید آن فیلم بسیار پیشرفته و عقلانی است اما متأسفانه در اکثر فیلم‌ها اینچنین نیست و در فرهنگ غرب شأن انسان را آنقدر حیوانی کرده‌اند که مردم ترجیح می‌دهند که کار به قانون و پلیس برسد.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: حیوانات هستند که امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنند حیوانات دون شأن خود می‌دانند که با امر به معروف و نهی از منکر کار خود را جلو ببرند. زیادی مدیران برای اداره جامعه نشان از عدم توجه و کمبود امر به معروف و نهی از منکر در آن جامعه است مدیرانی که درکی از امر به معروف و نهی از منکر ندارند نه تنها به جامعه خدمتی نمی‌کنند بلکه بسیار نیز خیانت می‌کنند.

وی با اشاره به گفته یکی از مسئولان به فرهنگ باید مردمی شود، گفت: معنای مردمی شدن فرهنگ بیش از امر به معروف و نهی از منکر نیست یعنی مردم برای سالم سازی فرهنگ بیش از همه تلاش می‌کنند. اگر آنها قبول دارند که این حرکت از آن مردم است مردم باید زبان به امر به معروف کنند. مردم به عمرای خود بیشتر شبیه هستند تا پدر و مادر خودشان کسانی باید قدرت را به دست بگیرند که از آن جایگاه خوب استفاده کنند تا در بین مردم فرهنگسازی کنند.

پناهیان با تقدیر از رفتار پسندیده رئیس قوه قضاییه گفت: من از رئیس قوه قضاییه تشکر می‌کنم که این کار را پیش بردند اما دیگر مسئولان دفاع از این شهید را انجام نداده‌اند. برخورد با ضاربان شهید خلیلی بیش از اینکه مربوط به قوه قضاییه باشد مربوط به قوه مجریه و مقننه است.

وی تصریح کرد: مهمترین عامل بد بارآمدن بچه‌ها در خانه دو حرفه شدن سخنان پدر و مادر است. وقتی بچه این دو حرفه شدن را بفهمد مخالفت می‌کند و آماده فساد می‌شود پس اگر مردم در جامعه حرفی بزنند و برخی دیگر از مسئولان سکوت کنند این باعث فساد می‌شود و تأثیر این رفتار از ماهواره تا دسیسه‌های دشمنان بیشتر است.

نویسنده کتاب شهر خدا با اشاره به بالا و پایین رفتن شدید قیمت دلار گفت: چطور است که با حرف یک مسئول اقتصادی قیمت دلار بالا و پایین می‌شود این اتفاق در موضوع فرهنگ شدیدتر تأثیر می‌گذارد. چرا وقتی این شهید از دنیا رفت فلان رئیس قوه سکوت می‌کند و این سکوت تأثیر بدی دارد. اولین کسانی که باید اقدام به امر به معروف و نهی از منکر کنند قطعا مسئولین خواهند بود. چرا که چون این یک مسئله فرهنگی است و مسئولان فرهنگی تأثیر بیشتری خواهند داشت. در این عرصه است که صداقت مردم، مردم گفتن مسئولین مشخص می‌شود.

این خطیب برجسته با اشاره به بحث ممیزی فیلم‌ها و کتاب‌ها گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه جا افتاده باشد نیازی به ممیزی نخواهد بود. اگر آنها با برخورد جامعه مواجه شوند خود را جمع می‌کنند اما اگر فیلم و کتاب کسی مورد غضب مسئولین قرار بگیرد آن نویسنده یا کارگردان مظلوم نمایی می‌کند و همین باعث می‌شود که مردم برای خواندن و دیدن آن فیلم یا کتاب بیشتر ترقیب شوند.

وی با گلایه از نوع رفتار مسئولین در مقابل شهادت شهید خلیلی گفت: این رفتار صحیحی نیست که تقدیر از این شهید را به بنیاد شهید سپرده و ضارب آن را نیز به قوه قضاییه بسپاریم و دیگران نیز به کار خود برسند. این فضا فضای احمقانه‌ای است وزارت ارشاد نقش بسیاری در تقدیر این شهید دارد. همچنین سازمان تبلیغات و دیگر ارگان‌ها نیز نقش بسیاری در تقدیر از این شهید دارند. این شهید وقتی که شهید امر به معروف و نهی از منکر شد همه باید نسبت به او احساس وظیفه کنند.انچیزی که ارتقای جامعه در همه زمینه‌ها را تسهیل می‌کند قطعا امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: در قرآن دعوت به خیر قبل از امر و نهی مقدم شناخته شده است مردم ما آنقدر سطح بالا هستند که کار با دعوت به خیر تمام می‌شود.اگر امر به معروف محترم شمرده شود مقدمه آن نیز که همان دعوت به خیر است عزیزتر و گرامی‌تر خواهد شد. چرا که با بسیاری از گناهکاران نیازی نیست که با اخم برخورد شود.

پناهیان با اشاره به لزوم محترم شمردم امر به معروف و نهی از منکر از طرف مسئولین گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر توسط مسئولین محترم شمرده شود خود دیگر بخش‌های امر به معروف و نهی از منکر موثر واقع می‌شود. برای مثال اگر رفتن به کلانتری حرمت داشته باشد نیاز به امر و نهی نیست.

وی با اشاره به دوگانگی رفتار مسئولین در مقابل بحث امر به معروف و نهی از منکر گفت: این رفتار دوگانه مسئولان باعث تضعیف امر به معروف و نهی از منکر شده است. کافی است موجی ایجاد شود که مسئولان در کنار جامعه یک دست شده و امر به معروف و نهی از منکر را مردمی‌ترین بخش جامعه بدانند تا امر به معروف و نهی از منکر تأثیر خود را بگذارد.

پناهیان ضمن تسلیت به خانواده شهید علی خلیلی به فرصت ایجاد شده از شهادت این شهید گفت: شهادت شهید خلیلی فرصتی برای این اقدام بزرگ امر به معروف و نهی از منکر ایجاد کرده است. باید شهادت علی خلیلی را به فال نیک گرفت چرا که با شعار فرهنگی امسال مصادف شده است. قطعا بخش عظم ملی که در شعار امسال قرار گرفته است عملیاتی ترین شکل امر به معروف و نهی از منکر است. چرا که ما در روزهای ابتدایی امسال برای دفاع از ولایت شهید داده‌ایم و باید این را به فال نیک بگیریم که این پرچم یک اقدام ملی شده است.

وی با اشاره به اینکه بخش‌های مختلف شعار امسال که توسط مقام معظم رهبری به جامعه ارائه شده است گفت: بخش‌های مختلف شعار امسال بدون توجه به امر به معروف و نهی از منکر سامان پیدا نمی‌کند. هر کسی که نمی‌خواهد شعار بدهد باید از این شهید تقدیر کند چرا که پای پرچم یک شهید سینه زدن بسیار ساده است و شهید انسان را به تواضع وادار می‌کند.

وی با اشاره به لزوم درک سیاسی در مسئله امر به معروف و نهی از منکر گفت: کاش درک سیاسی برای توجه به امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم. چرا که این اقدام شعور سیاسی و مدیریتی می‌خواهد و همین مقدار نشان می‌دهد که امر به معروف و نهی از منکر تا چه حد موثر است.

پناهیان با اشاره به تبلیغات فراوان تاجران برای فروش بیشتر گفت: در امر تبلیغات دین هرچه قدر هزینه کنیم و این اقدام از شعور سیاسی و اقتصادی شکل می‌گیرد و این حرف‌ها سلیقه بردار نیست.

وی با اشاره به اینکه بحث امر به معروف و نهی از منکر یک بحث عقلانه است، گفت: همه بحث امر به معروف و نهی از منکر عقلانی است و ارزشی نیست. و دوست ندارم که اقدام این شهید را به نام یک اقدام ارزشی معرفی کنیم. چرا که این شهید از امنیت فرهنگی جامعه دفاع کرده است.

پناهیان با اشاره به خاطره ای گفت: مقابله کردن با دزدی مسلحانه در جامعه مقابله با همه مشکلات در جامعه است و اگر کسی در این راه کشته شود ما باید با آنها در مقام شهدا برخورد کنیم. در آمریکا وقتی بانکی سرقت می‌شود تا مراقب جان خود هستند اما فرهنگ اسلامی این را نمی‌گوید می‌گوید تو با فداکردن جان خود باید از فرهنگ دفاع کنی.

پناهیان در پایان گفت: جمعیت زیادی که در برنامه تشییع این شهید حضور داشتند و این جمعیتی که در مراسم امروز حضور دارند نشان از این است که کار این شهید در دفاع از ناموس جامعه درست بوده و از آن دفاع می‌کنند.