سرویس: غیر تولیدی 12:12 - شنبه 14 بهمن 1396

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان:

استانداری اصفهان را برای نجات زاینده‌رود همراهی می‌کنیم

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: با تشکیل دبیرخانه دائمی ستاد نجات زاینده‌رود، استانداری اصفهان را در قالب یک کارگروه راهبردی برای نجات زاینده‌رود همراهی می‌کنیم.

به گزارش اصفهان شرق، حمیدرضا قلمکاری در بیستمین جلسه ی کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با محوریت  ستاد نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب با بیان اینکه موضوع آب یک موضوع بین بخشی است و همه  نهادهای تاثیر گذار باید در این زمینه همکاری ویژه داشته باشند، اظهار داشت: به این منظور از سال ۹۴ طرحی با عنوان «ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب» در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد که در ادامه و با تلاش های صورت گرفته توانستیم دفتر این ستاد را در محل اتاق دایر کنیم.

وی با ابراز خرسندی از تصمیم استاندار جدید اصفهان در خصوص ایجاد ستاد نجات زاینده رود افزود: بر اساس  تعاملات صورت گرفته ، برای آنکه میان اتاق بازرگانی و  استانداری اصفهان که مجری ستاد نجات زاینده رود است، هم افزایی بیشتری ایجاد شود در نظر داریم یک دبیرخانه ی دائمی ستاد نجات زاینده رود را در اتاق بازرگانی اصفهان ایجاد و در قالب یک کارگروه راهبردی، استانداری اصفهان را برای نجات زاینده رود بیش از پیش همراهی کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی استان اصفهان با بیان اینکه بخش کشاورزی در استان به دلیل تغییرات اقلیمی و برخی سوء مدیریت ها، از جمیع جهات  دچار ریاضت و انقباض شده است، گفت:  سهم مصرف آب کشاورزی استان اصفهان  بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی ۶۳ و نیم درصد است در حالی که در بسیاری از محافل سهم این بخش را بیش از ۹۰ درصد اعلام می کنند.

وی در خصوص توسعه کشت  نیز تصریح کرد:  توجه به نسل آینده لازمه هرگونه توسعه ای است و ما در استان اصفهان نه تنها  توسعه کشاورزی نداشته ایم، بلکه سطح زیر کشت هم  ۲۳ درصد کاهش داشته  و به تبع آن میزان  برداشت های آب در بخش کشاورزی نیز  تقلیل یافته است.

قلمکاری با بیان این که کمبود بارش های کشور در ۴۸ سال گذشته بی سابقه بوده است، ادامه داد : شرایط جدید ایجاب می کند به سمت فناوری های روز دنیا در بحث کشاورزی و معیشت جایگزین برای کشاورزان باشیم  که اتاق بازرگانی فعالیت در این زمینه ها را وظیفه ی ذاتی خود می داند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با ابراز تاسف از اینکه از سال ۸۶ تا ۹۵ تنها ۲۵ ماه آب در رودخانه زاینده رود جاری بوده است، گفت: در سال آبی ۸۵-۸۶  میزان ۸۲ درصد از منابع آب استان در اختیار بخش کشاورزی قرار می گرفت اما در سال زراعی ۹۴-۹۵  این میزان به ۶۳ درصد کاهش داشته است.

گفتنی است بیستمین جلسه ی کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با محوریت  ستاد نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب و با حضور  مسئول تشکیل ستاد ویژه احیاء زاینده رود و  مدیرکل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان برگزار شد.

مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.