سرویس: غیر تولیدی 11:16 - شنبه 14 بهمن 1396

گزارش،

مردمی که بر سر سفره آلودگی نشسته‌اند/ نخستین قدم برای بازگشت تنفس به شرق اصفهان

عدم نشان دادن چراغ سبز مسؤولان به اضافه شدن منشأ آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌تواند نخستین قدم برای کاهش آلودگی هوای شرق اصفهان باشد.

به گزارش اصفهان شرق، گره خوردن آلودگی با زندگی انسان پیامد‌های بسیار منفی در زندگی و سرآغاز مشکلات محیطی و جسمی برای انسان است. بی‌شک دامنه مشکلات آلودگی‌ها بسیار زیاد است اما در 3 مقوله آب، خاک و هوا از نگاه دوست‌داران محیط زیست، دولت‌مردان و مردم بیشتر زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد.

اهمیت سالم زیستن، تلاش برای آلوده نکردن آب، خاک و هوا و پاک‌سازی آن‌ها را مطرح و سرآغاز فعالیت چرخه بزرگی از بایدها و نبایدهاست که به وسیله فرهنگ و قانون مطرح می‌شود؛ رفتارها در آلودگی در دو مقوله جلوگیری از آلوده شدن و پاک‌سازی از آلودگی مطرح و برنامه‌ریزی می‌شود.

از میان آلودگی‌ها هوا به عنوان یکی از نیاز‌های اولیه انسان و سخت بودن راهکارهای عملی برون‌رفت از آلودگی ان، با توجه به صنعتی شدن شهر‌ها بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفته است و همه روزه در نقاط از کشور خود را به رخ می‌کشد.

اصفهان با توجه به منطقه جغرافیایی خود و یکی از قطب‌های صنعتی ایران امروز درگیر آلودگی هواست و در این میان شرق اصفهان ابعاد این آلودگی را بیشتر یدک می‌کشد؛ هنوز علاجی جز باد و باران به خود نمی‌بیند و اقدامات انجام‌گرفته پاسخگوی حجم آلایندگی‌ها نیست.

* غبار و شن‌های روان مهمان زندگی مردم شرق اصفهان

آلودگی در شرق اصفهان به شکل‌های مختلف میهمان زندگی مردم این منطقه شده است، واقع شدن این منطقه در کنار دشت‌های کویری در نخستین قدم پای ذرات گرد و غبار و شن را به زندگی مردم کشانده است؛ هرچند در طی سال‌های اخیر با ایجاد درختان دست کاشت، حفظ و ترمیم پوشش گیاهی و مالچ‌پاشی بیابان‌ها اقداماتی برای رفع این مشکل طبیعی انجام شده اما هنوز در برخی از شهر‌های این منطقه با جا‌به‌جایی هوا و وزش باد، ذرات و غبار خاک در هوا به عنوان یک مشکل جدی مطرح است.

امیرمحسن ولی رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ اصفهان می‌گوید: کانون بحران دشت سجزی 40 هزار هکتار محدوده دارد و معادن گچ، خاک، شن و ماسه در این محدوده فعال هستند و بهره برداری از 3 ماده معدنی گچ، خاک و شن و ماسه رخ می‌دهد.

او می‌افزاید: یکی از اتفاقات بدی که در دشت سجزی رخ داده این است که بیش از 5 هزار هکتار از اراضی بیابانی دشت سجزی در راستای مجوزاتی که برای بهره‌برداری گچ خاکی صادر شده تاکنون تخریب شده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ اصفهان معتقد است: با توجه به اینکه آستانه فرسایش بادی در دشت سجزی 3 متر بر ثانیه است وقتی خاک دشت سجزی که به نوعی با سنگ فرش تثبیت شده و به صورت بکر باقی مانده دست خورده و با فعالیت‌های معدنی تخریب می‌شود و با سرعت بادی حداقل 3 متر بر ثانیه ذرات خاک در هوا معلق شده، به سمت اصفهان حرکت می‌کنند و وارد ریه‌ها و دستگاه تنفسی مردم می‌شوند.

* وقتی شهرک صنعتی حق همسایگی خود را به جا می‌آورد

این در حالی است که این قسم آلایندگی شاید دوست‌داشتنی‌ترین نوع آن در منطقه شرق شهرستان اصفهان باشد، وقتی از اصفهان کمی فاصله می‌گیریم شهرک صنعتی جی در شرق اصفهان با انبوهی از کارخانه‌ها شرق اصفهان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و با قدرت تمام تفکر صنعتی را با تولید انواع دود‌های رنگی فریاد می‌زند و حق همسایگی مردم شهرهای هم‌جوار خود را با این دود و غبار و حصول هوای آلوده به جای می‌آورد.

این حجم از آلاینده‌ها وقتی اثرات خود را کم‌رنگ می‌بینند با دود‌ و الایندگی شهرک صنعتی سجزی جان خود را تازه می‌کنند و به راحتی آثار خود را تا ده‌ها کیلومتر به مرکزیت این دو شهرک صنعتی انتقال خواهند داد.

در همین منطقه است که کوره‌های کچ، آجر و کارخانه‌های قیر که گاهی اخبار از ممنوعیت فعالیت آن‌ها حکایت دارد و گاهی فعالیت آن‌ها قانونی  اعلام می‌شود چون آتش‌فشان در این منطقه دود فشانی می‌کنند و تا می‌توانند نقش‌های رنگی را در دل آسمان می‌کشند و سهم پررنگ خود را در سهم آلودگی این منطقه از شرق اصفهان به خوبی ایفا می‌کنند.

* بوی نامطبوع تصفیه‌خانه فاضلاب اصفهان

بسیاری از این کارخانه‌ها و کوره‌ها قانونی و یا از روی علاقه شب‌ها کار می‌کنند که قابل تأمل است و ساعات اولیه صبح میزان بالای این آلایندگی‌ها با چشم و بدون نیاز به هیچ دستگاهی مشخص است.

با قرار گرفتن تصفیه‌خانه فاضلاب اصفهان در این منطقه بوی نامطبوع هوا نیز یکی از مشکلات مردم از این جا‌نمایی است که روزانه استشمام این بو مردم هم‌جوار این تصفیه‌خانه را آزار می‌دهد، وقتی این کلاف سر در گم می‌شود که خبر از احداث یک پسماند ویژه در نزدیکی شهر سجزی به میان می‌آید و چراغ سبز مسؤولان به احداث این پسماند رفته‌رفته خطرات آلایندگی این منطقه را برجسته‌تر می‌کند.

علی‌‌اکبر باقری رئیس شورای شهر سجزی می‌گوید: آلودگی در اطراف شهر سجزی امروز به یکی از مشکلات این شهر و حتی شهر اصفهان تبدیل شده است.

وی با اشاره به وجود انواع کار‌خانه‌ها و کوره‌ها در این منطقه، می‌افزاید: یکی از مطالبت مردم شهر سجزی از شورا رسیدگی به موضوع آلایندگی سجزی است که امروز با در نظر گرفتن احداث پسماند ویژه بین سجزی و دهیاری‌های یک لنگی و ورتون این آلایندگی تشدید می‌شود؛ این مشکل نه تنها برای شهر سجزی مطرح است، بلکه با توجه به نزدیکی این کارخانه‌ها و کوره‌ها به شهر اصفهان برای شهروندان شهر اصفهان نیز به عنوان یک مشکل جدی مطرح و قابل بررسی است.

* جانمایی غلط مراکز صنعتی کوهپایه

رئیس شورای شهر سجزی در ادامه بیان می‌کند: در نظر گرفتن پسماند ویژه ان هم بر روی مسیر سیلاب و قنوات در کوتاه‌مدت و بلندمدت بحران‌آمیز بوده و مراجعات مردمی بسیار را به دفتر شورا ایجاد کرده است؛ اکنون شهر سجزی از پیامدهای آلایندگی بسیار متضرر شده و مشکلات آن دامن‌گیر مردم است و خبر پسماند ویژه اعتراضات مردمی را در بر داشته که شورای شهر نتوانسته در این موضوع علی‌رغم پیگیری خواسته مردم را محقق کند.

وی معتقد است: شورای اسلامی شهر سجزی اعتراضات مردمی را تا کنون کنترل کرده است اما از مسؤولان مربوطه تقاضامندیم با توجه به پیامدهای این احداث، پایان بخش اعتراضات مردم شهر سجزی باشند.

کمی دورتر از هیاهوی آلایندگی‌ها، شهر کوهپایه می‌توانست نفس بکشد اما با فعالیت شهرک صنعتی کوهپایه این منطقه نیز به هوای نیمه‌پاک گذر کرده از دو شهرک صنعتی نه می‌گوید و هوا را به شکل خودش درآمیخته با آلایند‌ه‌ها می‌کند از نکات قابل توجه در این قسمت از شرق شهرستان اصفهان تفکر جالب بر محل احداث صنایع است که چسبیده به شهر هم در شرق و هم در غرب شهر کوهپایه فعال است و  ورزش باد از غرب یا شرق این شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آلایندگی را پی‌در‌پی به مردم هدیه می‌دهد.

* جایی که مردم بر سر سفره آلودگی نشسته‌اند

اما  قسمت دیگر شرق اصفهان هنوز با صنعت قهر است هر چند از مضرات صنعتی شدن شهرهای هم‌جوار بی‌نصیب نیست اما مردم این منطقه شغلی ندارند که صنعتی فعال باشد و یا بهتر است گفته شود صنعتی نیست که شغلی باشد و  تنها دود و آلایندگی که به هوای شرق اصفهان اضافه می‌کردند دود اگزوز تراکتور‌هایشان بود آن هم که این روز‌ها خاموش است.

انتظار می‌رود هوا با شاخص‌های سلامت حداقل هدیه طبیعت به کشاورزان باشد اما خشکی باتلاق گاوخونی و تولید گاز‌های سمی چراغ آلایندگی دیگر شرق اصفهان را روشن می‌کند؛ آلایندگی تالاب گاوخونی با خشکی تالاب سرآغاز بسیاری از بیماری‌ها که حتی پای آلودگی خود را از استان فراتر خواهد نهاد.

آلایندگی شرق اصفهان هر روز میهمان جدیدی دارد اما این در حالی است که هیچ دستگاهی برای تشخیص میزان آلایندگی و گرد و غبار در شرق شهرستان اصفهان وجود ندارد.

* نخستین قدم برای کاهش آلودگی هوای شرق اصفهان چیست؟

عبدالصمد جمالی رئیس اداره هواشناسی ورزنه می‌گوید: آلودگی هوا در بخش شرقی شهرستان اصفهان  براساس دید افقی اندازه‌گیری می شود؛ زمانی که دید افقی کم تر از 5 هزار متر شود، حالت بحرانی و وضعیت هشدار در رابطه با آلودگی هوا در شرق اصفهان اعلام شده و شهروندان باید احتیاط لازم در رفت و آمد به خارج از منازل را داشته باشند.

وی می‌افزاید: در صورت وجود وضعیت بحرانی آلودگی هوای مناطق شرق اصفهان، مراتب از طریق رسانه‌های محلی و مردمی منعکس خواهد شد تا شهروندان نهایت مراقبت را داشته باشند.

انتظار برای باد و باران شدن برای غلبه بر آلایندگی‌های این منطقه نسخه‌ای شفابخش نباشد و اقدام جدی مسؤولان را می‌طلبد؛ عدم نشان دادن چراغ سبز مسؤولان به اضافه شدن منشأ آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌تواند نخستین قدم برای کاهش آلودگی هوای شرق اصفهان باشد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.