سرویس: غیر تولیدی 10:15 - شنبه 14 بهمن 1396

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان مطرح کرد

زنان در گیر و دار مواد مخدر صنعتی

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: نسخه‌های درمانی اعتیاد در کشور ما از غرب گرفته شده و این در حالی است که دستورالعمل‌های درمان اعتیاد فاقد نگاه جنسیتی است و متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور ما نیست.

به گزارش اصفهان شرق، مصطفی هادی‌زاده اظهار کرد: 25 درصد معتادان کشور مواد مخدر صنعتی مصرف می‌کنند و از این میان 50 درصد زنان معتاد نیز مصرف‌کننده این نوع مواد هستند که ترک آن بسیار سخت‌تر و پرهزینه‌تر است.

وی افزود: یک مرد معتاد می‌تواند 4 تا 6 نفر دیگر را معتاد کند اما یک زن معتاد قادر خواهد بود 8 تا 12 نفر را به ورطه اعتیاد بکشاند و این در حالی است که از جامعه 100 هزارنفری معتادان استان 10 درصد جمعیت را زنان معتاد تشکیل می‌دهند.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با تأکید بر اینکه درمان اعتیاد کار سخت، علمی، تخصصی و پرهزینه است، گفت: درمان اعتیاد در خانم‌ها به مراتب سخت‌تر است و در واقع اعتیاد به مواد مخدر به خصوص مواد مخدر صنعتی راهی بی‌بازگشت است، معمولاً خانم‌ها و خانواده‌های آنان به جهت حفظ آبرو اعتیاد خود را پنهان می‌کنند و به دلیل وابستگی‌های موجود، دوری از خانواده برای آن‌ها سخت‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین رسالت مسؤولان و رسانه در این حوزه این است که در محیط خانه، مدرسه و اجتماع نسبت به دختران نوجوان و دانشجو مراقب بیشتری داشته باشیم، بر اساس آمار میزان مصرف و نرخ شیوع مواد روان‌گردان در زنان باز هم بیشتر است.

هادی‌زاده اذعان داشت: افزایش میزان مرگ و میر زنان و دختران معتاد در مجموع بر اساس آمار پزشکی قانونی استان اصفهان در کل استان در سال 95 تعداد 20 نفر و امسال 11 نفر است.

وی اضافه کرد: معمولاً زمانی که مردان معتاد می‌شوند به سرقت روی می‌آورند اما زنان معتاد به سمت تن‌فروشی که حلقه اجباری اعتیاد زنان است، کشیده می‌شوند.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان عنوان داشت: بیش از 50 درصد زنان و دختران جوان ندانسته وارد چرخه اعتیاد می‌شوند و برجسته‌ترین مکان‌ها آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های بدن‌سازی و تناسب‌اندام هستند.

وی ادامه داد: زنان برای دستیابی به پوستی شفاف‌تر و بهتر در آرایشگاه از موادی استفاده می‌کنند که نمی‌دانند چیست و آن‌ها را دچار اعتیاد می‌کند یا در باشگاه‌های بدن‌سازی، مکمل‌های برند و به‌روز در بسته‌های شکیل ارائه می‌شود که گاهی حتی شماره ثبت هم دارد اما بالغ بر 98 درصد آن‌ها غیرقانونی و مضر هستند.

هادی‌زاده در پایان درمان اعتیاد را بسیار پیچیده دانست و یادآور شد: نسخه‌های درمانی اعتیاد در کشور ما از غرب گرفته شده و این در حالی است که دستورالعمل‌های درمان اعتیاد فاقد نگاه جنسیتی است و متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور ما نیست و باید توجه داشت که قطع مصرف اعتیاد مساوی با ترک و درمان اعتیاد نخواهد بود.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.